Minulý týden v Respektu chválil přední globální intelektuál Fareed Zakaria kampaň Hillary Clintonové. Jak má pěkně udělané průzkumy, na každou cílovku skupina zvlášť a hezké sdělení dle každého pro každého. A že Trump utratil víc za reklamní čepice než sofistikované výzkumy, vysmíval se Zakaria. Podívejte se na toho burana, kampak na nás, na vzdělance, my víme, jak se točí svět, jakoby bylo v podtextu. V noci na dnešek našeho času Trumpovi příznivci těmi čepicemi utloukli soupeřku a změnili dějiny politického PR.
Kdo čte delší dobu MediaHub.cz nebo mě sleduje na sociálních sítích ví, že nejsem generál po bitvě. Důvody vítězství Donalda Trumpa nejsou tajemné, ani složité. Píšeme o nich již delší dobu. Z pohledu marketingu, jeho slovníku a strategie byla poražena politická korektnost a konvenční kampaň, postavená na výzkumech. Vyhrál instinkt a vášeň proti nudnému profesionálnímu přístupu bez toho nejdůležitějšího – znalosti těch, kterým prodáváme. Lepší kontroverzní kandidát než protřelá snaživka bez špetky charismatu.
Donald Trump vyhrál především proto, že jeho soupeřka byla slabá. Dokázal vystihnout náladu části americké veřejnosti, které stálo za to dojít k volebním urnám. Jeho kampaň byla za hranou, ale byla plná emocí. Mluvilo se o něm, psalo se takřka každý den, co zase plácl. Kdo si vzpomene na nějaký výrok Hillary? Všechny ty celebrity jí spíše uškodily, než aby jí pomohly. Člověk se rád podívá na pěkný film, ale že by dal na moudra děvčat a chlapců z Hollywoodu, kteří s jistotou neví nic o jeho běžném životě? Jazykem politické korektnosti hlasy nezískáte. To je jednoduché: dejte si vedle sebe cenzurovaný a necenzurovaný text a sami uvidíte, který vás vice zaujme. Rady komentátorů prestižních deníků možná platí v biokavárně uprostřed univerzitního města, ne však v pubu na dělnickém předměstí. Svět ponížených a odstrčených šel a volil. To je přesně ten svět, o kterém se nic nedočtete v barevných magazínech. Když vidíme Prostřeno, naivně si myslíme, že jde o kuriozitu.
Prohrála tradiční politika, která zemi jen spravovala, ale zapomněla, že lidé k ní potřebují mít emoční vztah. „Římané nemilovali Řím, protože byl velký. Byl velký, protože ho milovali," napsal starý dobrý Chesterton. Vztah, emoce a vášně nevzbudíte marketingem. K tomu potřebujete víc. Musíte se umět dotknout míst, která lidi uvedou do varu. To se povedlo Donaldovi a vůbec ne Hillary. Takhle to je jednoduché. Vezme si to v Česku někdo za své?