| foto: Mediahub

Jak ODA s Mikešem k neštěstí přišla aneb spolupráce s youtuberem vás může také dokonale potopit

Taktika „Nevíme jak zaujmout, najmeme si youtubera“ se už nevyplatila spoustě firem. Teď na takovou spolupráci dojela i obnovená politická strana ODA.

Občanskou demokratickou alianci se znovu pokouší vzkřísit úspěšný podnikatel Pavel Sehnal. Nalil do ní docela dost peněz a přilákal zajímavé osobnosti jako například čerstvého prezidentského kandidáta Vratislava Kulhánka.

Rozjeté kampani měla dodat dynamiku spolupráce s mladými lidmi ze sociálních sítí. Jenže ne každý youtuber vám může dodat lesku. ODA si (nejspíš na radu parodie na PR agenturu Plavec Media) najala toho patrně nejhoršího možného youtubera MikeJePan, vlastním jménem původně Mikeal Oganesyan, které si však nechal změnit na Mike Pán. Obsahem video kanálu tohoto člověka, který se prezentuje jako podnikatel v pojišťovnictví, (ve skutečnosti je ovšem jeho pojišťovna jen družstvem a navíc je psaná na neznámé bílé koně) jsou videa, ve kterých Mike, mezi svými kritiky spíš známý jako Mikeš, záměrně provokuje strážníky Městské policie Praha, slovíčkaří, slovně je napadá a snaží se tvářit, jakože má právo v malíčku. Skutečnost je ale většinou taková, že jeho znásilněný výklad práva strážníci zpravidla profesionálně rozcupují. Co se ale dá dělat, tenhle bizarní obsah si na sociálních sítích své fanoušky našel

Toho si všiml také už zmíněný Pavel Sehnal, který s kontroverzním youtuberem navázal spolupráci. Chtěli spolu přitáhnout do politiky mladé lidi, proto Sehnal prostřednictvím Mika nabídl jeho fanouškům místa na svých kandidátkách. 

Co ale Sehnalovi uniklo, je fakt, že na každého fanouška kanálu Mikejepan se najdou dva odpůrci, kteří rozumí tomu, že tady něco není v pořádku. Po zveřejnění videa na facebookové stránce ODA, kde strana novou spolupráci oznamuje, se tím pádem strhla okamžitá mela.

O to vtipnější situace nastala poté, co strana na svůj Facebook vyvěsila fotografii se sloganem, že ODA hledá jen férové a slušné lidi. Vtip je v tom, že Youtuber obhajující zlodějské taxikáře, budující svou slávu na urážení a shazování ostatních, je cokoliv, jenom ne férový a slušný člověk. Ony příspěvky, ve kterých strana mluví o slušnosti a férovosti už navíc ze stránky zmizely.

Po zjištění, kdo stránky ODA na sociálních sítích spravuje, ale celá eskapáda s Mikem dává smysl každému, kdo se kdy alespoň trochu zajímal o dění na sociálních sítích. Tímto úkolem byla totiž pověřena společnost Plavec Media. Jméno Jana Plavce není v kruzích internetového marketingu ničím novým. Problém je ale v tom, že obdiv je to poslední, co samozvaný nejlepší marketér ve střední Evropě sklízí. Těm, kdo to s PR a marketingem myslí vážně je totiž obvykle jen pro smích.  

Jan Plavec je mimochodem také autor dnes už legendárního motivačního citátu. 

Plavcovy PR metody totiž slušně řečeno spočívají ve lžích a mazání kritiky. Například u několika negativních komentářů, které se na stránce ODA nedočkaly okamžitého smazání, Plavec a jeho parta studentů středních škol argumentovali, že za Mike Pánem stojí 460 tisíc lidí. To je ale úplná a naprosto hloupá lež. K tomuto číslu totiž došli tak, že prostě a jednoduše spočítali všechny sledující Mikova kanálu na Youtube, k tomu přidali sledující na Instagramu a Facebooku a tadáá hned máme 460 tisíc mladých lidí, kteří za panem Pánem stojí.

Zde máme příklad, jak nejprogresivnější marketingová společnost střední Evropy odpovídá na komentáře pod svými příspěvky.

Složení lajků je taky zajímavé.

O celém příběhu nejlépe vypovídají videa moderátora Petra Vojnara, který bizarní postavičku youtubera Mikeše pravidelně sleduje a komentuje. 

A není sám, komu je arogantní youtuber trnem v oku. Desítky lidí zahltily facebookový profil ODA i třeba hodnocení firmy pana Sehnala na Heuréce.

Těžko říct, jestli se z téhle divoké jízdy s youtuberem ODA vzpamatuje. Mezi lidmi, kterým není šestnáct a mají maturitu už totiž díky spolupráci s Plavec Media a youtuberem Mikešem nejspíš moc šancí tahle strana nemá. Věřím, že jednou se celý tenhle bizarní příběh zapíše do učebnic marketingu s podtitulem: "Kdy je lepší se youtuberům vyhýbat širokým obloukem, abych si neudělal celoživotní ostudu jako se to stalo panu Sehnalovi"


Video