Reklamní trh v roce 2022 poroste i přes nepříznivé dopady inflace a koronaviru, uvádí asociace v tiskové zprávě. Podle výzkumu, který pro AKA každoročně zpracovává výzkumná agentura Nielsen Admosphere, by měly finance do reklamy a komunikace vzrůst meziročně o 11,8 procenta. „Vývoj nemediálního trhu je nejrychlejší za posledních šest let. Klienti chtějí stále více prodávat. A tím rychleji rostou požadavky na aktivity na podporu prodeje,“ vysvětlil David Čermák z Aktivační sekce AKA.
Dávají mu za pravdu i výsledky výzkumu, podle nichž porostou v roce 2022 nejdynamičteji investice do nemediálních kanálů, meziročně by měly vzůst o 19,7 procenta na celkovou hodnotu 62,3 miliard korun. Mezi nemediální kanály patří například spotřebitelské soutěže, věrnostní programy, in-store podpora, direct marketing, ochutnávky nebo roadshows.
„Nejde však o bannerovou internetovou reklamu, ta se počítá do mediálních investic. Jedná se o content, social, vývoj webů, vývoj e-shopů, tvorbu aplikací a jejich obsahu,“ doplnil Čermák.
Podle odborníků bude možné sledovat snahu dohnat to, co loni nebylo možné. „Klienti do budoucna očekávají, že budou moci realizovat aktivity, které předtím nemohli. Největší zájem tak v nemediálních kanálech je o face to face prodej, shopper marketing a podobné aktivity, během nichž je nutná interakce se spotřebitelem,“ uzavírá Čermák.
U mediálních kanálů se očekává pro rok 2022 růst 6,1 procenta na úroveň 77,1 miliard. Mezi mediálními kanály byl v době covidu největší pokles mezi venkovní reklamou, printovou reklamou a rádiem. Naopak dlouhodobě jsou stále na vzestupu investice do televizní reklamy. A vysoký nárůst nastal především v online reklamě.
Naprostá většina dotázaných marketingových pracovníků ve výzkumu uvedla, že zachovává svůj rozpočet podle plánů, 44 procent dokonce plánuje rozpočty navyšovat. Jen 13 procent dotázaných bylo nuceno rozpočty na rok 2022 snižovat.
Úroveň státního marketingu a PR je tristní, ukázala analýza |
Asociace komunikačních agentur je výběrová organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace sdružující mediální, reklamní, CRM a marketingové agentury. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. Rovněž dbá o etické standardy komerční komunikace prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem.