Internetové televize v EU mají mít z pětiny produkci evropskou

  13:57aktualizováno  14:05

Společnosti, které v EU nabízejí filmy a televizní pořady po internetu, by měly mít ve svém katalogu nejméně z pětiny díla vytvořená v zemích unie. Návrh je součástí plánu změn evropských audiovizuálních pravidel, která dnes představila Evropská komise. Navrhuje v nich také například větší pružnost při vysílání reklam.

Mezi další novinky patří povinnost pro provozovatele webů, kde je nabízena například pornografie či násilí, zajistit, aby jejich obsah nemohly sledovat děti. Firmy by měly v tomto ohledu také vytvořit kodex odpovědného chování a dobrovolně se k němu přihlásit. Novela směrnice se také snaží zajistit větší nezávislost příslušných regulačních orgánů.

Návrh na povinnou pětinu obsahu z EU v evropské nabídce společností jako je Netflix, Apple a jeho iTunes či Amazon je nižší než podmínky, které nyní musí v unii dodržovat klasické televize. U nich musí být domácí či evropská polovina vysílaného obsahu.

"Máme evropskou filmovou kulturu a myslíme, že evropské filmy do nabídky patří... Dvacet procent je rozumná hodnota," řekl novinářům eurokomisař pro digitální ekonomiku Günther Oettinger. Znamená to podle něj ostatně, že 80 procent nabídky může být věnováno americké či asijské produkci.

Podle názoru unijní exekutivy nebudou nová pravidla fakticky pro firmy znamenat nějakou dodatečnou zátěž. Už nyní mají podle komise evropské filmy v nabídce 75 společností poskytujících videa na požádání podíl 27 procent. Také v nabídce Netflixu i na iTunes je podíl filmů z EU podle komise už teď 21 procent.

Na internetové poskytovatele se zatím v části zemí unie vztahují národní pravidla, stanovená povinná výše podílu domácí produkce se ale stát od státu výrazně liší.

Komise dnes také připomněla, že televizní stanice v EU do vlastní tvorby investují pětinu svých příjmů, poskytovatelé internetového vysílání ani ne jedno procento.

Členské země EU proto dostanou nově možnost žádat po nich, aby přispívali - buď přímo či přes příspěvky do příslušného národního fondu - na produkci domácích audiovizuálních děl, ovšem pouze z příjmů v daném státě. Cílem prý je "širší a rozmanitější nabídka pro Evropany".

Nově navržená pravidla též umožní televizím pružněji nasazovat reklamní bloky. Zachována zůstává podmínka nejvíce 20 procent vysílacího času pro reklamy mezi 7:00 a 23:00. Zrušena by ale měla být povinnost nevysílat více než 12 minut reklamy každou hodinu, televize tak budou moci svobodněji rozhodovat, kdy reklamní sdělení pustí.

Komise dnes také oznámila záměr připravit ještě letos nová pravidla pro internetové platformy, tedy širokou skupinu on-line podnikání od reklam přes nejrůznější tržiště, vyhledávače, sociální média a podobně. Cílem je zajistit pro srovnatelné služby v celé EU srovnatelná pravidla, ale také povinnost odpovědného chování vůči zákazníkům a spotřebitelům.

Autor:

Sametová revoluce

Připomeňte si události, klíčové osobnosti a atmosféru roku 1989 ve speciálu 30 let svobody.

Boříme mýty o DVB-T2. Speciální anténu nepotřebujete, vysvětlují experti

  • Nejčtenější

Nehoda autobusu na Slovensku. Dvanáct mrtvých, zvažuje se státní smutek

Nejméně 12 lidí, z toho minimálně čtyři nezletilí, nepřežilo srážku nákladního vozu a autobusu u Nitry na jihu...

Pojď, cvaknem ho! Čeští řidiči kamionu si vyřizovali účty s německým autem

„Hele, von mě tady drží, vole. Pojď vole, cvaknem ho, vytáhnem ho a dáme mu přes držku!“ rozčiluje se český...

Z večeře kamarádem. Příběh přátelství tygra a kozla skončil smutně

Neuvěřitelný příběh o přátelství kozla Timura a sibiřského tygra Amura, který Rusko sledovalo od roku 2015, skončil....

Vládní daňový balíček prošel. Zvýší se zdanění alkoholu, tabáku i hazardu

Vládě ANO a ČSSD se s pomocí komunistů podařilo ve Sněmovně prosadit daňový balíček, který bude znamenat zvýšení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přebraly jsme vaši roli, omlouvají se ženy mužům. Feministé nechápou

Video, na němž se ženy omlouvají mužům, zhlédlo za několik dní téměř čtyři sta tisíc lidí. „Videem jsme chtěli...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky
Premium

Padák pro legendu. Zesměšňoval Jágra, tepal do Hertla. Po aféře končí

Proslulý kanadský komentátor Don Cherry kdekoho s chutí urážel. Provokoval. A dost přeháněl. Teď své přehánění opravdu...

Nova oslaví výročí sametové revoluce i dokumentem Cesta ke svobodě

Televize Nova přispěje k oslavám výročí sametové revoluce i dokumentem Cesta ke svobodě. Výpravný snímek přináší silné...

HBO bojuje videem s falešným prezidentem proti dezinformacím

HBO Europe zveřejnila na svém YouTube kanálu video s animací prezidenta Miloše Zemana. Chtěla tak upozornit na vývoj a...

Czech Social Awards jsou ve finále, nominaci získal i Kovy či Anna Šulcová

Fanoušci mohou od 11. listopadu zvolit letošní držitele ocenění Czech Social Awards. Soutěží se v šesti kategoriích,...

Najdete na iDNES.cz