Z nejnovějšího výzkumu NMS Market Research rovněž vyplynulo, že anténu pro klasický televizní příjem, tedy pozemní DVB-T2 vysílání, má k dispozici 58 procent domácností, ale ukazuje se, že je už v řadě případů nepoužívaná. Kabelový nebo satelitní příjem videosignálu je součástí 40 procent domácností.
Internet jako hlavní zdroj sledování převládá u mladší generace, ve skupině 25 až 34 let jej jako hlavní zdroj videoobsahu uvedlo 57 procent oslovených. To představuje více než dvojnásobek oproti věkové skupině 65+, kde internet jako zdroj videoobsahu preferuje 25 procent diváků.
„Jak bude postupně současná mladší generace stárnout a sledování videoobsahu přes internet se stane hlavním způsobem sledování, bude to znamenat dramaticky vyšší nároky na přenos dat přes mobilní a pevné datové sítě,“ vysvětlil prezident Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grund. Doplnil, že Česko má ambice do roku 2030 kapacitu mobilních i datových sítí zvýšit.
Televize se shodují, že počasí má zásadní vliv na sledovanost, výjimkou je sport |
Význam internetu narostl i meziročně. Na hlavní televizní obrazovce v domácnosti vzrostl podíl sledovaných pořadů přes internet z 35 procent v roce 2023 na současných 41 procent. Za tímto nárůstem stojí především rostoucí popularita IPTV služeb, zatímco zájem o HbbTV (červené tlačítko) mírně poklesl. Příjmu televize přes DVB-T2 klesl podíl o jeden procentní bod na 31 procent a příjem přes satelit a kabel klesl meziročně o pět procentních bodů na 23 procent.
Výzkumu dále ukázal, že tři čtvrtiny oslovených domácností (76 procent) platí za obsah. „Lidé platí jak za samotný příjem různých streamovacích televizních služeb a kanálů přes internet, kabel nebo satelit, tak i za možnost sledovat určité pořady bez reklam,“ připojil Kamil Kunc ze společnosti NMS Market Research.
Mezi předplacenými kanály podle průzkumu vede Netflix, který si platí 68 % domácností, před VOYO (44 %) a Disney+ (26 %) a Prima+ (25 %).
ATO: Češi loni denně sledovali televize tři hodiny a 40 minut denně |
Internet jako zdroj videoobsahu se mění podle typu pořadu. Například pětina sledovaných pořadů na hlavní televizní obrazovce v domácnosti připadá na zpravodajství a v něm jako zdroj mírně převažuje DVB-T2 anténa nad internetem. Naopak u zahraničních seriálů internet jako zdroj videoobsahu na hlavní televizní obrazovce vítězí.
Pokud je v domácnostech zapnuta hlavní televizní obrazovka, běží podle výsledků průzkumu v průměru pět hodin a 20 minut denně. Špička sledování nastává po večerním zpravodajství. V té době běží televize v 70 procentech domácností, které tento přístroj mají.
Společnost NMS Market Research pro výzkum, který se konal koncem září, oslovila 1 760 respondentů ve věku 15 až 79 let. Výzkumníci kombinovali online dotazování v Českém národním panelu s osobním dotazováním u populace nad 70 let.