I Google kvůli volbám do europarlamentu zprůhlední politickou reklamu

  14:00aktualizováno  14:00
Google oznámil, že na podporu nadcházejících voleb do Evropského parlamentu zavede sadu opatření, kterými se snaží zprůhlednit politickou reklamu v Evropské unii. Kopíruje tak nedávné iniciativy Facebooku a Twitteru. Média však poukazují mimo jiné na velmi úzkou definici Googlu pro politickou reklamu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Podobně jako Facebook bude i provozovatel nejpoužívanějšího internetového vyhledávače zobrazovat, kdo za politickou reklamu platí, a vytvoří speciální knihovnu těchto reklamních sdělení s dodatečnými informacemi o reklamních kampaních a jejich autorech. Také chce zavést nový proces na ověřování totožnosti zadavatelů politicky citlivých sdělení.

„Budeme pracovat s daty volebních komisí napříč členskými státy EU, abychom mohli zpřístupnit směrodatné informace a pomoci lidem najít údaje, které k účasti ve volbách potřebují,“ uvedl Google v oznámení na oficiálním blogu.

Plánuje také prostřednictvím svého projektu Google News Lab seznamovat média ve všech zemích EU s „nejnovějšími nástroji a technologiemi pro boj proti dezinformacím“.

Podle definice se politická reklama týká jen stran a kandidátů

Web The Verge v reakci na volební iniciativu Googlu poukazuje na „překvapivě úzkou“ definici politické reklamy. Do této skupiny firma řadí pouze sdělení, „která zmiňují politické strany, kandidáty nebo úřadující představitele“.

Jak ale v minulosti vysvětlil i hlavní bezpečnostní manažer Facebooku Alex Stamos, „drtivá většina“ reklam kupovaných z Ruska před posledními prezidentskými volbami ve Spojených státech neodkazovala explicitně na volební proces či kandidáty.

Opatření Googlu by tedy jejich šíření nezabránila. „Jakékoli reklamy určené k ovlivnění veřejného mínění, které se však spíše než na strany a politiky zaměří na témata, padnou zcela mimo rámec těchto pravidel. Témata však pochopitelně výsledky voleb do velké míry určují,“ napsal zase web techcrunch.com.

Navíc, jak poukazuje The Verge, kupování reklam na internetových platformách není jediným kanálem pro šíření dezinformací. Analytici upozorňují, že autoři tohoto obsahu mohou používat například uzavřené skupiny na Facebooku nebo se vydávat za aktivisty a dosah svých sdělení následně zvyšovat pomocí falešných účtů.

Rovněž v tuto chvíli není jasné, jakým způsobem bude Google ověřovat identitu inzerentů.

Facebook nedávno v Británii tuto praxi pozastavil poté, co se ukázalo, jak jednoduše bylo možné jeho systém oklamat. Novináři ve Spojených státech i v Británii předtím popsali, jak snadno se jim podařilo nakoupit reklamy údajně zaplacené teroristickou sítí Islámský stát nebo nechvalně proslulou poradenskou firmou Cambridge Analytica.

Autoři:

Maso vybírejte podle vůně a barvy, radil řezník Kšána ml.

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Vraha své dcery potkala v metru, sedl si přímo proti ní. Zhroutila se

Roberta Kučerová s fotografií své zavražděné dcery Reginy

Před dvaceti lety přišla Roberta Kučerová o jediné dítě. Její sedmadvacetiletou dceru Reginu nechal zavraždit Zdeněk...

Hašek titul JUDr. neměl získat. Jeho práce by propadla i jako seminárka

MF DNES získala rigorózní práci Michala Haška

Rigorózní práci, díky které Michal Hašek získal titul JUDr. ve slovenském Sládkovičově, exhejtman 7 let tají. MF DNES...

Liberecký podnikatel vystřelil po mladé rodině, teď mu hrozí osm let

Jiří Vařil na snímku z července 2009

Policie prověřuje incident z poloviny ledna v liberecké části Harcov. Devětatřicetiletý muž tam tehdy vyběhl z honosné...

Hmyz rychle vymírá, podle vědců do 100 let zmizí. Přírodu čeká kolaps

SOSÁNÍ. Hmyz saje nektar z květu pampelišky v lese nedaleko běloruského...

Katastroficky rychle neumírají pouze včely. Každý rok ze světa zmizí 2,5 procenta z celkového objemu veškerého hmyzu....

Imigranti chtějí ve školách místo angličtiny turečtinu, Němci se bouří

Výuka islámské věrouky v německém Offenburgu.

Učme na základních školách místo angličtiny turečtinu, polštinu či ruštinu. S tímto návrhem přišla Rada pro integraci v...

Další z rubriky

Prodej deníků loni klesl i kvůli problémům s distribucí

Ilustrační snímek

Prodej tuzemských deníků v roce 2018 poklesl v meziročním srovnání o sedm procent, píše server MediaGuru. Z...

Apple vylepšuje zpravodajskou aplikaci, to se nelíbí části vydavatelů

Koncept iPhonu SE 2

Apple připravuje zásadní vylepšení své služby Apple News. Ta by měla ve světě zpravodajství představovat to, co Netflix...

Loni hospodařily mé firmy se ziskem, brání se Soukup zprávám o dluzích

Jaromír Soukup ve svém pořadu na TV Barrandov

Televize Barrandov skončila v uplynulém roce ve více než 100milionovém provozním zisku. Celá mediální skupina Jaromíra...

Najdete na iDNES.cz