| foto: Mediahub

„Festival Utubering bude mít letos poloviční kapacitu. Chceme kvalitnější zážitek pro fanoušky,“ říká ředitel festivalu youtuberů

Utubering je festival během něhož se fanoušci setkávají se svými idoly ze světa YouTube. Loni se odehrál poprvé a dorazilo na něj více jak 20 tisíc fanoušků. Letos se odehraje na dvou místech – v Praze (29.4.) a v Brně (6.5.). Jeho náplní budou čtyři hlavní témata, které dnešní mládež na YouTube baví: fashion, gaming, entertainment i hudba. „Z youtuberů se fanoušci mohou těšit třeba na Goga, Jirku Krále, Hoggyho, Kovyho, Teri Blitzen a Shopaholic Nicol,“ říká v našem rozhovoru ředitel festivalu Lukáš Dejl.


 

Pojďme se na chvíli vrátit zpátky. Jak vznikl nápad uspořádat Utubering? Co bylo prvním impulzem?

Zrod festivalu Utubering souvisí s nástupem fenoménu youtuberů v České republice, kdy si pár lidí řeklo, že je škoda, že tu není žádná pořádná akce, kde by youtubeři ukazovali svoji show naživo. A tak si vzali prázdný papír a vymysleli v úzké spolupráci něco, co bylo naprosto jedinečné a ve světě unikátní.

Co si akce klade za cíl?

Hlavním cílem akce je návštěvníkům ukázat světy jejich hvězd a dát jim možnost strávit s nimi alespoň jeden krásný půlden v podobě, kterou nikde jinde nemohou zažít.

První ročník, možná pro někoho nečekaně, zaznamenal obrovský úspěch a velkou návštěvnost. Čekal jste to?

Všichni jsme pozorovali vzrůstající zájem o youtube a youtubery, ale myslím si, že to, kolik lidí vlastně dorazilo nakonec překvapilo i samotné youtubery.

Jak vybíráte youtubery na festival?

Jelikož chceme návštěvníkům ukázat to nejlepší z česko-slovenské youtuberské scény, tak oslovujeme vždy ty největší hvězdy. Dalším důležitým ukazatelem byly výsledky ankety, ve které jsme dali návštěvníkům našeho webu možnost ovlivnit, koho pozveme na letošní ročník.


 

Jak bude letošní Utubering probíhat? V čem bude jiný?

Novinkou letošního ročníku je, že jsme oproti tomu loňskému omezili kapacitu o více jak polovinu, což by mělo přinést kvalitnější zážitek pro všechny návštěvníky. Navíc jsme k Praze (29. dubna) přidali ještě Brno (6. května). A chystáme i další překvapení, ale na jejich odhalení si ještě počkejme.
 

Kdo tedy dorazí?

Je důležité zdůraznit, že Utubering je festival, tedy programovou akcí, nikoli akcí, která je zaměřena na podpisy. Návštěvníci se mohou těšit na našlapaný program, který pojede na pódiích a v zónách jednotlivých youtuberů. Z youtuberů se fanoušci mohou těšit třeba na Goga, Jirku Krále, Hoggyho, Kovyho, Teri Blitzen, Shopaholic Nicol a spousty dalších.

Youtubeři jsou pro své fanoušky prakticky moderní obdobou rockových hvězd. Je problém třeba s nimi vyjednávat kvůli příjezdu na festival?

Komunikace s youtubery probíhá úplně v pohodě. Když něco potřebuji, zavolám kterémukoli z nich a naopak, když něco potřebují oni, zavolají mně nebo mým kolegům. Pokud víme, že někde budeme youtubery potřebovat na určitý čas, dáme jim to vědět dostatečně dopředu, aby si mohli zařídit program a opravdu tam byli. Vždy je to všechno o vzájemné komunikaci a toleranci.

Neměli jste loni problémy s fanoušky, že by třeba na youtubery byli moc dotěrní?

 Každý fanoušek je jiný, někdo se stydí, někdo si naopak myslí, že si může k youtuberovi dovolit všechno, ale od těchto případů máme v okolí youtuberů tzv. “doprovody”, jejichž úkolem je takovému fanouškovi vysvětlit, že je jeho chování youtuberovi nepříjemné. Mimo festival jsem zažil i situaci, kdy si byl jeden youtuber vybírat peníze v bankomatu a během toho k němu přišli tři kluci, jestli se s nima může vyfotit. To už mi osobně přijde dost za hranou.
 

Youtuberská scéna se hodně vyvíjí. Jaké trendy v ní dnes převažují?

Trendy se vyvíjí dle světových youtuberů. Samozřejmě hodně oblíbené jsou jakékoli challenge a pranky. Záleží také, na co se jaký youtuber zaměřuje.

Mezi youtubery jsou i kontroverzní postavy. Máte třeba nějaká pravidla či kritéria, podle kterých pro vás někteří youtubeři prostě nepřipadají v úvahu a na Utubering je nikdy nepozvete?

Vždy se snažíme domluvit s youtubery, kteří představují absolutní špičku na české a slovenské youtube scéně. Zároveň videa daného youtubera nesmí být založena pouze na vulgarismech, abychom nedávali mladším návštěvníkům festivalu špatný příklad.

V souvislosti s youtubery se hodně mluví o reklamní a marketingové branži, která se na ně vrhla. Třeba Martin Rota točil i video pro Úřad vlády v rámci kampaně na udržitelný rozvoj. Budete toto téma nějak na festivalu reflektovat?

Marketingová oddělení firem samozřejmě nespí a všimla si síly tohoto odvětví. I u nás na festivalu jsou zóny některých youtuberů spojené s jejich partnery.  

Jak to vlastně vnímají fanoušci? Nevadí jim to? Nebo se v komunitě objevily nějaké nesouhlasné hlasy?

Názor fanoušků může být rozdílný, ale vždy nejvíce záleží na youtuberovi, jak reklamu ve videu podá. Snad všichni youtubeři, které na Utuberingu máme se spojují se značkami, které reálně využívají i ve svém osobním životě.

Zkoušel jste někdy natáčet videa a vlogy na Youtube?

Nezkoušel a ani jsem k tomu nikdy neměl ambice. Jsem člověk, který úplně nevyhledává přítomnost kamer a foťáků, což nejsou dobré předpoklady k tomu, aby se člověk stal dobrým youtuberem.

Máte oblíbeného youtubera? Jaké kanály sledujete?

Myslím, že ani nemohu říct, že bych některého youtubera vyloženě preferoval před ostatními. Naopak bych řekl, že je neberu ani jako youtubery, ale snažím se je všechny brát jako svoje přátele se kterými se vždy rád potkám a proberu, co je nového. S tím souvisí i to, které kanály sleduji. Snažím se průběžně sledovat kanály všech našich účinkujících, abych věděl, jaké jsou jejich aktuální pocity.

Kdo je favoritem na ocenění Utubering Awards?

Favoritů je v každé kategorii více, ale konkrétní jména po mně, prosím, nechtějte. I já sám se velmi těším na to, jak to letos s Utubering Awards dopadne .

Utubering je festival youtuberů, na kterém se s nimi mohou setkat jejich fanoušci. Letošní ročník se koná v Praze (29.4.) i v Brně (6.5.). Vstupenky je možné koupit prostřednictvím webových stránek www.utubering.cz, kde lze zakoupit lístky buď ve formě e-ticketu, případně na dobírku. Další možností je nákup vstupenky na pobočkách knihkupectví Neoluxor nebo přes Ticketportal. Poslední vstupenky za 599 Kč koupíte do 28. dubna, na místě se neprodávají.


Témata: MIT, Utubering 2018

Video