Unie vydavatelů to uvedla v páteční tiskové zprávě.
Cílem nařízení o digitálních trzích je zajistit, aby velké online platformy dodržovaly na internetu spravedlivá pravidla. Spolu s dokumentem o digitálních službách je nařízení o digitálních trzích jedním z ústředních prvků evropské digitální strategie.
Vydavatelské odvětví je podle výkonného ředitele Unie vydavatelů Václava Macha jedním z nejvíce postižených dominancí globálních digitálních platforem na současném mediálním trhu.
„Gatekeepeři nejenže bezplatně užívají vydavatelský obsah pro své vlastní komerční účely, ale také někteří z nich ovládají reklamní systémy určené pro vydavatele. Odstranění všech nedostatků a akceptování pozměňovacích návrhů od vydavatelských asociací v textu nařízení je nezbytným předpokladem pro efektivní vyjednávání vydavatelů s digitálními platformami o licencování vydavatelského obsahu,“ uvedl Mach.
Teprve po úpravě dokumentu bude podle Macha moci být dosaženo respektování autorských práv vydavatelů ve smyslu evropské směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu nebo spravedlivého řazení odkazů ve výsledcích vyhledávání.
Unie vydavatelů chce uzákonit povinnost platit za mediální obsah |
Google letos na jaře spustil v Česku program Google News Showcase, v rámci kterého začal platit za zpravodajský obsah médiím. Licenční program je výsledkem tlaku Evropské unie a dalších zemí na to, aby technologické firmy platily za autorský obsah, který využívají ve svých službách. Podle Unie vydavatelů to byl sice krok správným směrem, ale byl selektivní a učiněný velice netransparentním způsobem.