Od vzniku v roce 1992 vystupuje Člověk v tísni pod logem, které tvoří ilustrace postavičky uvnitř kosočtverce a bílý text v černém orámování. Pro logo se stala námětem ilustrace Adama Hoffmeistera, která vychází z kresby Franze Kafky.
„Před téměř 30 lety jsme vybírali logo Člověka v tísni, znali jsme název a věděli jsme, že to logo má vyjadřovat situaci, ve které jsme tehdy pracovali, byly to především válečné konflikty. Kresba Franze Kafky i černobílé ladění loga do toho perfektně sedlo, ale od té doby jsme prošli jistým zráním,“ vysvětlil ředitel a jeden ze zakladatelů organizace Šimon Pánek.
S růstem organizace se ale začaly objevovat komplikace s mezinárodní variantou, jazykovými mutacemi či malou čitelností v menších formátech, kvůli vepsání textu přímo v logu. Podle Pánka se změnil i obsah práce, a proto je potřeba změnit také poselství, které je s logem spojeno.
„Jsme velkou, v podstatě celosvětově působící organizací, už nejsme partou kamarádů podobného věku a podobného kulturního zaměření, ale organizace o dvou tisících lidí, většina z nich je výrazně mladší, možná o generaci, než jsme my zakladatelé, kteří žijí mimo Evropu v Asii, v Africe a mají jiné kulturní zázemí, ne vnímání,“ doplnil Pánek.
Lepší čitelnost a barevná paleta
Nové logo staví na jednoduchém symbolu člověka a názvu organizace. Je rozpoznatelné a čitelné v terénu i z dálky. Součástí změny je také sytě modrá barva, která zdůrazňuje popsaný posun významu a nová barevná paleta pro různé oblasti činnosti organizace.
„Dochází ke změně narativu, který již neříká, že svět je ‚v háji‘, ale že je možné ho změnit. Chceme být pozitivnější, srozumitelnější a moci logo používat v různých kontextech, vůči velkým donorům na straně jedné, i negramotným příjemcům na té druhé,“ upřesnil Pánek.
Nové logo vzešlo z designérské soutěže, se kterou od začátku organizaci pomáhal Czechdesign, který se specializuje na férové nastavení podmínek v profesních soutěžích v daném tématu. Všichni účastníci se vzdali nároku na skicovné a navrhovali logo pro organizaci bezplatně. Vítěz rovněž poskytl bezplatnou licenci, kterou Člověku v tísni udělila i tvůrkyně písma vizuálu Veronika Burian z písmolijeckého studia TypeTogether.
Vítězné logo vytvořilo Studio Marvil, konkrétně tým tvořený Terezou Saitzovou, Vojtěchem Vavřínem, Jiřím Karáskem a Olgou Benešovou, pod vedením Pavla Zelenky.
„Změna loga organizace Člověk v tísni je jednoznačně pozitivním krokem. Vítězné Studio Marvil zjednodušilo původní symbol rozkročené postavy člověka do srozumitelnější podoby. Také díky změně barevnosti z černé na modrou působí celá identita vstřícně a vyjadřuje naději, což je pro komunikaci této významné organizace klíčové,“ připojil odborný porotce soutěže Aleš Najbrt.
V prvním období po představení nové značky změní Člověk v tísni logo na nejviditelnějších částech, jako je hlavní web a profily na sociálních sítích. Následovat budou pobočky v Česku a mise v zahraničí. Dále se bude logo postupně měnit podle priorit viditelnosti a náročnosti výměny, dorozdají se stávající tištěné materiály či donosí vesty, aby výměna byla maximálně ekonomická a ekologická.