Městský soud v Praze (MS) nyní rozhodoval o žalobě už počtvrté. Předtím se třikrát České televize zastal, ale rozsudek pokaždé zrušil Nejvyšší správní soud a věc soudu prvního stupně vrátil k novému projednání.
„Městský soud nemá již prostor se závěry Nejvyššího správního soudu polemizovat a je povinen se jimi řídit,“ uvedla v aktuálním rozhodnutí předsedkyně senátu MS Viera Horčicová, která se svými dvěma kolegy napočtvrté žalobu ČT zamítla. Pravomocné rozhodnutí z letošního června získala redakce iDNES.cz na základě informačního zákona.
Soudci „ve čtvrtém kole“ sporu nakonec vyhodnotili všechny námitky České televize proti uložené pokutě jako nedůvodné. „Jelikož žádný z uplatněných žalobních bodů nebyl důvodný a soud ani neshledal žádnou vadu, k níž by musel přihlédnout z úřední povinnosti a pro kterou by bylo potřeba napadené rozhodnutí zrušit, soud žalobu zamítl,“ konstatovala Horčicová.
Také výše 350tisícové sankce, kterou televize označovala za přehnanou, je podle soudu v pořádku. „Z rozhodnutí žalované (RRTV) je rovněž zřejmé, proč byla žalobkyni (ČT) uložena pokuta právě v této výši a podle názoru soudu žalovaná při jejím ukládání zjevně nevybočila ze své správní praxe. Soud tedy neshledal uloženou pokutu jako zjevně nepřiměřenou,“ uzavřela soudkyně.
Z justiční databáze vyplývá, že ČT proti nepříznivému rozsudku nepodala v dvoutýdenní zákonné lhůtě kasační stížnost. Městský soud v Praze následně označil spor z ledna 2016 za skončený.
V hlavní roli hranolek
„Hranolková kauza“ odstartovala 7. května 2015, kdy na ČT Sport v pořadu Hokejové poledne sehrál bývalý reprezentant a hokejový expert Pavel Richter scénku, při níž vyšel ze stanu společnosti McDonald’s a nesl si na moderátorské stanoviště podnos s občerstvením.
Poté, co prošel kolem stěny s logem fastfoodového řetězce, se dostal do studia a jeden hranolek nabízel kolegyni tak, že jí ho strčil až k obličeji a přiměl ji, aby na situaci zareagovala.
Hokejové hranolky od McDonald’s přijdou Českou televizi na 350 000 korun![]() |
Podle RRTV vystupování moderátora nemístně zdůrazňovalo jednoho z oficiálních partnerů hokejového mistrovství, což je v rozporu se zákonem. „Umístěný produkt byl ústředním tématem úvodu pořadu. Byla na něj zaměřena pozornost i během komentování, přestože tematicky s pořadem nikterak nesouvisel..., čímž došlo k nepatřičnému zdůraznění umístěného produktu,“ uvedla rada.
Televize s pokutou nesouhlasila. S regulátorem se přela například o to, zda údajně „nepovedená, chaotická, neorganizovaná“ scénka mohla být vůbec placenou propagací. Vysílací rada naopak upozornila, že firmy běžně platí za pouhé zmínění obchodní značky v dialogu dvou seriálových postav, takže je možné odvodit, že i minutová scénka s hamburgery a hranolky na ČT Sport nebyla zadarmo. S tím se ztotožnil i Nejvyšší správní soud.
„Uvedený mediální obsah pak lze interpretovat jediným možným způsobem, a to jako záměrnou prezentaci produktu a obchodní značky McDonalďs. Jednalo se tedy bezpochyby o zmínění nebo představení výrobku, služby nebo obchodní značky takového charakteru, k němuž podle poznání praxe obvykle dochází za úplatu případně jinou protihodnotu,“ uvedl letos v březnu senát NSS, podle něhož regulátor uložení pokuty za „nepatřičné zdůrazňování produktu“ jasně a konkrétně zdůvodnil.