Česká televize vysílala falešné záběry ze Sýrie, raduje se Aeronet. Ruská propaganda se vrátila v kruhu

  8:09aktualizováno  8:36
Dezinformační server Aeronet obvinil ve svém článku Českou televizi z použití falešných záběrů ve zpravodajství. Televize vysílala údajné záběry z Američany bombardovaného Damašku, ačkoliv šlo o video zachycující útok na ukrajinský Luhansk v roce 2015. Podle Aeronetu za tím stojí snaha veřejnoprávní televize zakrýt selhání Spojených států. Realita je však jiná.

| foto: PixabayMediahub

Propagandistický server Aeronet se odkazuje k záběrům, na nichž by mělo být zachyceno noční americké bombardování Damašku.

Nešlo však o záběry Damašku, ale Luhansku v roce 2015. Podle Aeronetu se tímto ČT snaží zakrýt neúspěch amerického úderu v Sýrii.

Toto video má selhání České televize dokazovat:

Podle Vedoucího kolotoče (pseudonym, který používá údajný šéfredaktor Aeronetu) ČT čerpala z Youtube. „Podle všech indicií to vypadá, že Česká televize naletěla těmto hoaxům a převzala tyto záběry z YouTube, aniž by se obtěžovala se čtením komentářů na YouTube,“ spekuluje Vedoucí kolotoče.

Realita je ovšem poněkud komplikovanější.

Naběhli Rusové vlastní produkci?

Česká televize skutečně ve svém zpravodajství k posledním událostem v Sýrii použila záběry, o kterých mylně uvedla, že ukazují bombardování Damašku.

V tomto smyslu jde o editorské selhání. Záběry pocházejí z jiné doby i jiného místa (z roku 2015 z ukrajinského Luhansku) a vyrojily se záhy po americkém útoku na Damašek. Česká televize ovšem jako zdroj nepoužila YouTube, jak tvrdí Aeronet.

Jak je patrno z videa, které ostatně použil i jmenovaný server, ČT věrohodně vypadající záběry převzala z twitterového účtu Murada Gazdieva – korespondenta ruské televize Russia Today.

Sám Gazdiev video stáhl až po nějaké době a následně přidal twít vysvětlující, že šlo skutečně o záběry z Ukrajiny. A doplnil varování před šířením fake news.



Výsledkem je fake news v kruhu: proruský server viní seriózní média z toho, že šíří falešné zprávy opřené o informace novináře z oficiálního ruského média.

Russia Today je sama výkladní skříní ruské propagandy. Její vedení má velmi blízko ke Kremlu a Vladimíru Putinovi. Obsah vysílání těmto faktům také odpovídá.

V tomto případě se zdá, že redaktor ruské, státem placené televize sám naletěl na propagandu. Zda šlo o náhodu, ruskou propagandu či jinou zahraniční propagandu nelze zpětně určit.

V každém případě se tyto záběry z Luhansku šířily po sítích, především pak po Twitteru, i přičiněním novináře Gazdieva velmi masivně. Dostaly se i do řady velkých médií. Nejen do České televize, objevily se například i v americké NBC News.

Autorem textu je Jakub Mikel. Byl publikován na webu Hlídacípes.org - Žurnalistika ve veřejném zájmu

Autor:

Sametová revoluce

Připomeňte si události, klíčové osobnosti a atmosféru roku 1989 ve speciálu 30 let svobody.

Boříme mýty o DVB-T2. Speciální anténu nepotřebujete, vysvětlují experti

  • Nejčtenější

Nehoda autobusu na Slovensku. Dvanáct mrtvých, zvažuje se státní smutek

Nejméně 12 lidí, z toho minimálně čtyři nezletilí, nepřežilo srážku nákladního vozu a autobusu u Nitry na jihu...

Je nás 300 tisíc, rezignujte, znělo z Letné. Máte právo na názor, vzkázal Babiš

Na Letenské pláni skončila krátce po čtvrté hodině demonstrace spolku Milion chvilek proti premiérovi Andreji Babišovi....

Skandinávie zažila vlastní Křišťálovou noc, neonacisté útočili koordinovaně

Ve Skandinávii se minulý víkend u příležitosti výročí Křišťálové noci odehrála řada koordinovaných útoků namířených...

Dnes už rozlišujeme přes 40 variant pohlaví, řekl v Rozstřelu genderový expert

Za totality se o problematice LGBT nemluvilo, což bylo paradoxně výhodné, že příslušníci sexuálních menšin nepodléhali...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruští snipeři mění poměr sil v Libyi. Zajcevův přízrak děsí provládní síly

Rusko přesunulo svou pozornost z Ukrajiny a Sýrie na Libyi. Na tři stovky ruských žoldáků bojují po boku libyjského...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Čechům se do placení za televizní HD kanály nechce

Češi nejsou podle průzkumů příliš nakloněni k tomu, aby za příjem televizních kanálů ve vysokém rozlišení (HD) platili,...

Deník Financial Times povede poprvé v historii žena

Britský deník Financial Times od ledna poprvé za jeho více než 130letou historii povede žena. Dosavadní zástupkyně...

Ve druhém a třetím čtvrtletí měla nejvíce čtenářů MAFRA, mezi deníky Blesk

Z pohledu vydavatelství drží v letošním druhém a třetím čtvrtletí prvenství MAFRA s 3,44 milionu čtenářů svých titulů....

Od čertů po Mrazíka. Nova i Prima sestaví Vánoce z reprízových filmů

Na Primě zařídí Štědrý večer pohádka Sedmero krkavců, komedie Sám doma a Táta je doma 2, na Nově po Princezně se zlatou...

Najdete na iDNES.cz