Podle dat z Aktivačního výzkumu, který pro Asociaci komunikačních agentur (AKA) zpracovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere, dosáhl trh objemu 124,7 miliard korun.
„Z výsledků výzkumu lze vypozorovat, že se zadavatelům, pokud jde o objem investic, vrátil optimismus. Svoji roli sehrála i odložená spotřeba domácností,“ uvedl ředitel AKA Marek Hlavica.
Podle výzkumu se očekává, že se v roce 2022 celkový objem trhu dostane až na hodnotu 139,4 miliardy korun. Reklamní trh, který se skládá z mediálních a nemediálních kanálů, očekává v roce 2022 u mediálních kanálů nárůst o 6,1 %, na celkovou hodnotu 77,1 miliard, a u nemediálních o 19,7 %, na celkovou hodnotu 62,3 miliard.
„S ukončením pandemie lze očekávat silný nárůst aktivačních kampaní, ať již v oblastech podpory prodeje, tak relationship či event marketingu. Tlak zadavatelů na splnění obchodních cílů bude letos enormní, což potvrzují i celková čísla růstu nemediálního trhu, který svou dynamikou výrazně překonává očekávanou inflaci roku 2022,“ přidal David Čermák ze sekce aktivačních agentur AKA.
Podle dat Nielsen Admosphere z jara 2022 se v top 10 největších zadavatelů reklamy, co do objemu investování finančních prostředků, dlouhodobě drží obchodní řetězce. Loni první tři místa opět zaujal Lidl, Kaufland a Albert. Oproti roku 2020 se však jejich investice rapidně nenavyšovaly.
„Obchodní řetězce si udržely dominantní postavení. Zároveň je evidentní, že se jednak domácnosti začaly opět starat o své vybavení a jednak se začali spotřebitelné více starat sami o sebe. ’Chléb a hry’ prostě platí v každé době,“ vysvětlil ředitel Asociace mediálních agentur (ASMEA) Ondřej Novák.
Úroveň státního marketingu a PR je tristní, ukázala analýza |
Co se týče mediálních kanálů, největší podíl na celkovém marketingovém rozpočtu má mediální prostor v televizi, jejíž cena vzrostla o 4 %. Největší nárůst zaznamenal tisk a rádio o 11 %. „Postcovidová resuscitace mediálního trhu je zřejmá, výsledek spíše překonal odhady. Jedinou stálicí, která (z offline médií) neprošla turbulencemi a táhla celý mediální sektor, zůstává TV,“ přidal Novák.
Stát nedostatečně komunikoval s občany
Na základě dat z každoroční analýzy společnosti CEEC Research pro Asociaci komunikačních agentur (AKA) a Asociaci public relations (APRA) vyplývá, že objem loni vypsaných veřejných zakázek tvořil jen 1,5 % z celkového komunikačního trhu. Celkově bylo v roce 2021 zadáno ke zhotovení 686 zakázek v celkové výši 1,8 miliardy.
Česko tak zaostává za zeměmi západní Evropy, ve kterých tyto zakázky představují 15-20 % trhu, připomněla AKA. Podle ní slabá komunikace státu je dlouhodobý problém, který ještě umocnila pandemie, během které došlo k dramatickému poklesu.
Asociace komunikačních agentursdružuje nejvýznamnější subjekty komerční komunikace. Usiluje hlavně o příznivé prostředí pro podnikání členů a odborné vzdělávání a podporu aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. Jejími členy jsou hlavně reklamní, mediální, digitální a nezávislé agentury.