Nejefektivnější pivní reklama tohoto roku sklízí nebývalou pozornost, a také nominaci na Sexistické prasátečko. Neprávem. Existují totiž české i světové reklamy, proti kterým je vkusná reklama na tmavou dvanáctku z pivovaru Bernard etalon politické korektnosti.
Jestli debata minulých pár dní něco ukázala, jsou to tři věci: zaprvé, určitá část české veřejnosti (nejen reklamní) je velmi silně přesvědčena o nadřazenosti svých vlastních idejí nad ostatními, a dává to dost hlasitě najevo. Kdo nesouhlasí s jejich dikcí, je prase, sexista a rasista. Střední cesta neexistuje, buď si s námi, nebo proti nám.
Zadruhé, spoustě lidí je to naprosto jedno, nebo z toho mají legraci. A zatřetí, existuje spousta i českých reklam, které v daném směru zašly výrazně dál než Bernard, a žádný povyk se kolem nich nestrhnul.
Což je potvrzením našeho předpokladu o tom, že celá komunikační bouře je geniálním nápadem z dílny pivovaru Bernard, k čemuž firmě samozřejmě gratulujeme (i když zrovna ta černá dvanáctka není nic moc). A přáli bychom si, aby i ostatní pivovary v Česku se staly terčem podobné pozornosti a získaly tak na vánoce reklamu zadarmo. Zkusíme jim trošku pomoct.
Podívejte se na pivní reklamy, které členy českého mostapa (morální státní policie) a pořadatele soutěže Sexistické prasátečko stoprocentně zvednou ze židlí - nebojte se, dál než ke klávesnici notebooku většinou nedojdou. Ale to často stačí. TAkže - pro srovnání začneme nejdříve originální reklamou Bernardu. Dobře si ji prohlédněte, a zapamatujte si, jak moc negativní či pozitivní emoce ve vás vyvolala.
Do Sexistického prasátečka zařadili i reklamu na pivo Pražačka. To se od reklamy na Bernard liší pouze tím, že je ta holka bílá. Žádný humbuk ale nevznikl. Proč? Nezasloužila by si také reklamu zadarmo?
Staňkův rukodělný pivovar v Třebonicích. Malí lokální výrobci potřebují podpořit, prosíme, aby je někdo zažaloval. Udělejte jim někdo reklamu zdarma!
A přitvrzujeme. Jedeme na východ, konkrétně do Přerova. Tam by se sociálně-kritickému feministickému diskurzu zvysoka vysmáli.
Nakoukneme i do zahraničí. Reklama na pivo Banks s headlinem: "Hnědá nikdy nevypadala tak chutně!"
Tohle je hardcore. "To je v pohodě, miláčku. Hlavně, že si nespálila pivo!" Reklama na pivo Schlitz se v nejrůznějších žebříčcích sexistických reklam umisťuje pravidelně.
A abychom nebyli za úplné necity: tahle reklama je opravdu daleko za hranou i u nás.
Tak co? Ještě pořád si myslíte, že je reklama Bernardu tak strašná?
(Tyto i další ukázky můžete vidět v galerii. Pokud nám budete posílat další tipy, rádi galerii doplníme.)