náhledy
"Některé pasažéry za těch šestadvacet let už poznávám," říká plzeňská řidička tramvaje Markéta Jánská.
Autor: Ladislav Němec, MAFRA
"Trasa vypadá pokaždé jinak, jednou svítí sluníčko, jindy sněží, prší. Pokaždé se děje něco jiného. Kdybych byla zavřená někde v továrně, určitě by mě to nebavilo."
Autor: Ladislav Němec, MAFRA
V Plzni je v provozu devět typů tramvají, řidiči se střídají úplně ve všech. Všechny jsou v současnosti renovované. Jsou z nich udělané „vany“, to znamená nízkopodlažní tramvaje.
Autor: Ladislav Němec, MAFRA
Řidička tramvaje Markéta Jánská lidem "naschvál" neujíždí. "V zrcátku často ani nevidím, že někdo dobíhá ze strany. Nebo mě tlačí čas, mám zpoždění a vím, že za minutu za mnou jede další tramvaj, tak pospíchám a nemůžu už čekat," vysvětluje.
Autor: Ladislav Němec, MAFRA
Narodila se v Plzni roku 1968. Vyučila se kuchařkou. Tři roky vařila v hotelech a restauracích. Od roku 1989 pracuje Markéta Jánská jako řidička tramvaje.
Autor: Ladislav Němec, MAFRA
Plzeňská řidička tramvaje Markéta Jánská jezdí už 26 let.
Autor: Ladislav Němec, MAFRA
Na konečných si Markéta Jánská dává hodně velký pozor. Také s sebou začala nosit pepřák. "Kolikrát jsou cestující docela sprostí a nadávají," říká.
Autor: Ladislav Němec, MAFRA
V Plzni současnosti převládá ruční ovládání tramvají, které nahradilo pedály. "Myslím, že to umožňuje rychlejší reakce. Když ale tramvaj dobře jede, je v dobrém stavu, tak je vcelku jedno, jaký typ to je," říká řidička.
Autor: Ladislav Němec, MAFRA
Dispečeři vidí na GPS na sekundu přesný čas, kdy řidič zastavil, otevřel a zavřel dveře. Vidí jeho osobní číslo a tramvaj samotnou pak jako obdélníček.
Autor: Ladislav Němec, MAFRA
Má každý tramvaják svůj styl. "Já myslím, že jsem spíš klidnější. Když přijedu k autu a vidím, že nemá, kam uhnout, tak na něj nebudu zvonit. Sama řídím, tak se do něho dovedu vžít," říká tramvajačka Markéta Jánská.
Autor: Ladislav Němec, MAFRA
"Pro jistotu si beru do tramvaje šroubovák, kdyby bylo potřeba něco poopravit, dotáhnout."
Autor: Ladislav Němec, MAFRA
Nováčci si podle Jánské často nestihnou včas na dálku přehodit výhybku a pak musí zastavit, vylézt ven a přehazovat ji ručně.
Autor: Ladislav Němec, MAFRA
"Když jsem nastoupila, tak tu bylo pár tramvajaček a devadesát procent chlapů. Dneska už je to skoro půl na půl. Mezi nováčky mírně převažují kluci."
Autor: Ladislav Němec, MAFRA