Oblíbeným prostředkem bylo i pouštění žilou. Vycházelo z antické Galénovy představy o rovnováze čtyř tekutin v těle pacienta: krve, žluté žluči, černé žluči a hlenu. V případě horečnatosti lékař nebo lazebník pouštěli krev žilou, aby ubrali „ohně“ a uvedli tělo do rovnováhy. Dnes víme, že v některých případech to pacientovi skutečně mohlo jakž takž pomoci díky snížení krevního tlaku, obvykle naopak pouštění krve škodilo.
Největším nepřítelem té doby byly nepochybně morové rány, a lékaři se zákeřnému nepříteli snažili postavit. Po celé Evropě se šířily lékařské spisy, které radily, jak se zachovat v případě morové epidemie. Studovaly se na univerzitě, musel je znát každý lékař. Ne každá morová rána, která prošla Evropou, byla způsobena skutečným morem. Lidé umírali i na epidemie chřipky nebo, na sklonku středověku, černého kašle.
Společenská nerovnost a vzestup měšťanů
V době Karla IV. panovala představa, že společnost je z boží vůle rozdělena na tři stavy: na ty, kdo se modlí, na ty, co válčí, a na ty, co pracují. Protože však od 13. století začala hrát v Českém království významnou úlohu města, počal se třetí stav, původně rolníků, rozpadat na dva samostatné stavy. To vedlo ke sporům, zda jsou měšťané poddanými nebo naopak svobodnými lidmi. V královských městech byl jejich jedinou vrchností panovník, čímž se měšťané dostávali na úroveň šlechty. Majetkově pak mnozí měšťané velkých měst šlechtice dokonce přesahovali. Jako stav však města začala hrát větší roli až během husitské revoluce.
Ve všech sociálních prostředích, tedy v šlechtickém, městském i venkovském, panovaly značné majetkové rozdíly. Bohatých šlechtických rodů bylo jen několik desítek. Naopak k nižší šlechtě, označované jako zemani, vladykové nebo rytíři, patřily stovky či spíše tisíce rodin, které mnohdy vlastnily pouze jedinou vesnici. Podobně tomu bylo i ve městech. Bohaté patricije, kteří svůj majetek získali především obchodem a důlním podnikáním, nacházíme pouze v Praze, Kutné Hoře, Jihlavě či Brně.
To, kde a komu jste se narodili, do značné míry ovlivnilo vaši budoucnost. Neznamenalo to ale, že by lidé neměli možnost zvolit si svou vlastní cestu. Venkované i měšťané se mohli volně stěhovat. Venkované samozřejmě museli napřed splnit všechny poddanské povinnosti v daném roce. Přistěhovalectví do měst a městeček tak vrchnost nemohla nijak omezovat.
Ve většině měst relativně úzká vrstva nejmajetnějšího obyvatelstva ovládala městské rady, i když v době Karla IV. stále více do městských rad, a tudíž do rozhodování o městském hospodářském a politickém životě pronikali nejrůznější řemeslníci. Střední řemeslnické vrstvy tvořily v době Karla IV. většinu městského obyvatelstva. Spodní vrstvy včetně nemajetných často zahrnovaly kolem 30 % obyvatelstva, avšak jejich sociální a politický význam byl nepatrný. Rovněž na venkově můžeme mluvit o existenci venkovských boháčů, mezi něž patřili rychtáři, mlynáři, krčmáři a velcí statkáři, kteří hospodařili na několika lánech.
Existence bohatých sedláků, kteří nakupují pozemkový majetek, půjčují peníze či se přestěhovávají do měst, svědčí o tom, že na vesnici panovala značná sociální různost. Ve městech lidé velmi často měnili svá bydliště, kupovali si honosnější domy či dokonce investovali do pozemků, což ve svém důsledku vedlo k tomu, že se řada měšťanů vlastně stávala více méně šlechtici. Prostupnost mezi jednotlivými sociálními vrstvami byla veliká a dávala lidem možnosti vyšvihnout se v jedné či dvou generacích na vyšší stupínky sociální hierarchie. V době Karla IV. napomáhalo sociálnímu vzestupu i univerzitní vzdělání, jež především v církevním prostředí otvíralo klerikům dveře ke skvostným kariérám. Na druhé straně se jak v šlechtickém, tak v městském prostředí setkáváme s celou řadou případů razantního zchudnutí, jež mnohdy končilo až úpadkem na okraj společnosti mezi žebráky.
Žádné soukromí, zato rozmařilé slavnosti
Volný čas byl pro většinu středověkých lidí 14. století neznámým pojmem. Středověký čas byl totiž především časem nikdy nekončící práce. Charakteristické pro něj bylo, že většinu dne lidé trávili v kolektivu. Rozjímání o samotě bylo vyhrazeno pouze mnichům a panovníkům. Naopak obyčejní lidé, měšťané i venkované, nebyli nikdy sami. Ani ve dne, ani v noci. Soukromí lidé doby Karla IV. téměř neznali.