Pokud zákon projde i v Senátu, bude žák autoškoly při zkoušce sedět na motorce sám. Dnes za ním sedí zkušební komisař a v krajním případě může zasáhnout do řízení. Nově by jel za žákem v autě a dirigoval ho přes vysílačku.
Paragraf, který sepsal poslanec Martin Kolovratník z ANO, má odpůrce i příznivce. „Až vyjede absolvent autoškoly sám do provozu, také za ním už nebude nikdo sedět,“ souhlasí s novinkou Ondřej Horázný, který jako šéf Asociace autoškol ČR reprezentuje učitele.
Ministerstvo dopravy Kolovratníkův nápad rovněž podporuje. „Novela by měla způsobit zejména to, že autoškoly budou muset připravovat své žáky lépe, aby zkouškou v této podobě prošli. Osmdesát sedm procent autoškol věnuje výcviku žadatelů na motocykly jen 13 hodin, což je minimální počet stanovený zákonem. Na cvičišti přitom vykazují často jen pouhou jednu hodinu,“ uvedl šéf tiskového odboru ministerstva Jakub Stadler.
Motorkáři mají v autoškole nové jízdní testy. Potrápily i profíky |
Proti je naopak zkušební komisař pražského magistrátu Pavel Ctibor. „Dnes komisař, který jede při zkoušce za žákem, leccos zachrání. V tomto případě žadatel neprojde, ale zpravidla zůstává živ a zdráv,“ říká.
Varuje, že není vůbec vyřešeno, kdo zaplatí škodu a ponese odpovědnost, když se žák vybourá. Podobná praxe funguje v Německu, ale podle Ctibora je tam výuka kvalitnější a mají vyřešené pojištění.
Redaktor si vyzkoušel praktické zkoušky v autoškole: