Ministr dopravy Zdeněk Žák ze SPOZ přichází s velmi netradičním řešením, jak zaplnit poloprázdné státem dotované vlaky. Navrhuje, aby cestující nemuseli platit žádné jízdné ve vlacích, které jezdí mimo špičku. V praxi jde o všechny jízdy kromě rána a podvečera, kdy vlaky cestuje nejvíce lidí do zaměstnání či škol.
Jízdné zcela zdarma v tolika vlacích by bylo světovým unikátem.
"V osobní dopravě zavedeme nulové jízdné ve vlacích mimo špičku, okamžitě zrychlíme většinu dálkových spojů," slibují Zemanovci ve volebním programu. Právě dopravní tematiku vytvářel hlavně Žák.
Jízdné zdarma a další předvolební sliby ZemanovcůČtěte v pátek, 20. 9.
MF DNES v počítačiMF DNES pro iPad a iPhone
České dráhy od státu ročně dostanou zhruba 12 miliard korun na provoz ztrátových vlaků, na jízdném vyberou asi šest miliard. O část jízdného by nepřišly, platili by jim ti, kdo musí jet v dopravní špičce. I tak je jisté, že by takové opatření stálo rozpočet další peníze navíc.
"Znevýhodnilo by to soukromé dopravce, je to naprostá pošetilost," hodnotí takový návrh dopravní expert Emanuel Šíp.
Nejde přitom jen o peníze: existují i velké obavy, že by takových vlaků zdarma využívali zejména v zimě bezdomovci, kterým by se otevřela možnost dlouhé nerušené jízdy v teple napříč republikou.
Podobně líbivých věcí, jako jsou vlaky zdarma, má SPOZ v programu více. Například regulace nájemného - na nájmy pro znevýhodněné skupiny obyvatel (sociálně slabé, zdravotně postižené apod.) navrhují nasadit cenové moratorium, dokud se nezlepší jejich příjmová situace. "Majitelé domů budou velmi zvažovat, zda takové osoby ubytovat, pokud budou limitováni tím, co mohou žádat," říká Jan Borůvka, generální sekretář Asociace realitních kanceláří ČR.
Také požadavek zvýšit objem investic ve státním rozpočtu na víc než deset procent je značně nadsazený. Drtivou většinu výdajů v rozpočtu totiž tvoří povinné výdaje - na důchody, na dávky, na provoz státní správy a platy úředníků. Představa, že by státní správa zeštíhlela o pětinu, jak slibuje SPOZ, a peníze se přesunuly do investic, se už v minulosti ukázala jako nesplnitelná.