Diskuse k článku

Zeman se zastal Ruska. Pověřil BIS pátráním po jedu novičok v ČR

Prezident Miloš Zeman uložil BIS, aby pátrala po tom, zda byl na území Česka vyvíjen nebo skladován nervový plyn novičok. Jedovatá látka byla použita v Británii při útoku na exagenta Skripala a Rusko z jejího původu obvinilo mimo jiné právě ČR. Česká vláda už dříve odmítla tvrzení Moskvy jako vylhané.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B75l90a71h41o65m57í75r 36S42k39o48u34p55ý 1640985388157

Podle zákona o zpravodajských službách ČR č. 153/1994 Sb., § 8 odst. 4:

Vláda a prezident republiky ukládají zpravodajským službám úkoly v mezích působnosti těchto služeb. Prezident republiky ukládá zpravodajským službám úkoly s vědomím vlády.

(konec citace)

Jen by mě zajímalo, jestli to "zaúkolování" BIS prezidentem Zemanem v kauze novičok bylo se souhlasem vlády. Nějak jsem tuto informaci nikde neviděl, ani se nikdo z vlády (v demisi) k tomu nevyjadřoval.

Pokud ne, tak

1) bez souhlasu vlády nesmí BIS (a obecně zpravodajské služby) požadavek (úkol) od Zemana příjmout;

2) pokud jej vedení BIS akceptovalo (přijalo), je to stejné porušení zákona, jako bylo svého času v případě "úkolování" Vojenského zpravodajství Janou Nagyovou-Nečasovou, a to aktuálně jak Zemanem (musí znát své pravomoce), tak BISkou.

+2/−1
29.3.2018 9:27

L98u36k43á88š 55P60a17v71l89á58s74e81k 8821319189421

A chápete rozdíl mezi slovy "se souhlasem" a "s vědomím"?

+1/0
4.4.2018 18:07

J67a59k55u26b 32K32o33š81t32e71j29n 6162892314673

Právě před chvíli ČT odvisílala rozhovor, kde jakýsi Jan Jůn (možná jsem si to špatně zapsal), údajně "publicista, Londýn", prohlásil něco, co se nedá přesně ani zapamatovat, ale na otázku redaktora, jestli by přece jen neměly být podány přesvědčivé důkazy o účasti Ruské Federace (v již notoricky známé kuaze rusko-anglického agenta), v odpovědi zaznělo, že "britská vláda přece nebude odpovídat na LŽIVÉ OTÁZKY". To osobně považuji za nový vrchol celé kampaně.

+1/0
28.3.2018 23:21

J38a18k16u37b 43K75o62š75t64e38j51n 6192962674633

Právě před chvíli ČT odvysílala rozhovor, kde jakýsi Jan Jůn (možná jsem si to jméno špatně zapamatoval), s podtitulkem "publicista, Londýn", prohlásil něco, co se nedá přesně ani zapamatovat, ale na otázku redaktora, jestli by přece jen neměly být podány přesvědčivé důkazy o účasti Ruské Federace (v již notoricky známé kauze rusko-anglického agenta), v odpovědi zaznělo, že "britská vláda přece nebude odpovídat na LŽIVÉ OTÁZKY". To osobně považuji za nový vrchol celé kampaně. (vadí mi vlastní chyby nebo překlepy, tak proto ještě jednou)

0/0
28.3.2018 23:33

D51a80n73i52e72l 42N90o95v46á49k 1791260666329

Někdo se snaží vtlouct lidem do hlavy, že v případě těch, na které se ukáže jako na zloduchy, je podezření a vina. „Není. Je třeba to rázně odmítnout. Obvinění nemůže být v právním státě vinou a bez důkazů nelze nikoho obviňovat. A už vůbec ne trestat. Dobří lidé se zdravým rozumem, držme spolu!“

"No pasaran"R^

+1/−1
28.3.2018 11:31

P36a34u49l 28J38a67r90o60s 2623788340

Zeman a i KSCM se zastali Ruska.Zapomeli napsat/

0/−1
27.3.2018 20:07

J61a32r21o50s68l55a68v 53R79e61i31t47m35e79i86e63r 5641420935525

Ne že bych se chtěl zastávat Zemana(stejně o to nestojí) ale nepřipadá mi,že tím když požádal BIS o přešetření celé záležitosti,že by se nějak zastal RF.Musíme mít na mysli,že sem rudá armáda nacpala za dobu co tady strašila spoustu svinstva tak proč by sem nenacpala i ten novičok.?

+6/−1
27.3.2018 15:15

J78i25n36d83ř21i84c86h 70T42ů24m32a 1514152617228

Můžete si být jistý, že nenacpala. Armáda ho neměla k disposici.

+2/−2
27.3.2018 15:40

D79a21n71i84e26l 68N74o96v75á67k 1801680656169

A co Vojenský výzkumný ústav v Brně?;-D

+1/0
28.3.2018 7:49

J30i65n79d74ř25i68c28h 37T67ů70m52a 1294842417948

Kde by ho vzal? 8-o

0/0
28.3.2018 14:34

A74l60f14r20e56d 45D57e13l30o24n40g 4174402196240

Hi-hi! Pozor i v BISce může být agent který nakonec potvrdí že ČR vlastní aspoň vzorky chemikálijí! 8-o;-D

+1/0
27.3.2018 14:56

B45o87h20u13m61i55l 65V44a84n94ě41k 5142955132656

Velmi pravděpodobný výsledek vyšetřování BIS:

1) v Česku se nikdy nevyráběla, netestovala ani neskladovala žádná bojová chemická látka s názvem Novičok, Novichok či Nováček

2) v Česku se v malém (gramovém) množství pro účely testování protichemické ochrany, výcviku protichemických jednotek, vývoje antidot, ochranných a desifenkčních látek, testovacích zařízení, metod analýzy a zjištování zamoření atd. vyráběly, používaly, skladovavaly, analyzovaly, testovaly atd. různě chemické bojové látky včetně nervových a to typu dnes nazývaného Novichok nebo obdobné. A to se děje dodnes.

3) Tyto látky byly evidovány, kontrolovány, bezpečně ukládány, protokolárně likvidovány, předávany spolupracujícím laboratořím i v jiných státech atd., takže se nám nepodařilo zjistit nekontrolavaný únik a zneužití.

Tak a teď mohou nastoupit a činit se minusáři

0/0
27.3.2018 13:43

P88e10t14r 53N56o81v48á73k 1905557252545

V ČR skladovala novičok sovětská armáda...

0/0
27.3.2018 13:51

P32e39t66r 64N96o23v37á63k 1225197692945

Tedy tenkrát to byla ČSR...

+1/0
27.3.2018 13:51

B17o64h57u51m64i89l 10V72a18n87ě19k 5442145732306

Která nikdy látku s názvem Novičok neměla!!!

0/0
27.3.2018 14:38

P23e41t43r 62N30o23v81á74k 1885687492195

Ale samozřejmě, že měla.

0/0
27.3.2018 15:14

D73a38n47i67e75l 72N49o41v46á21k 1521660366969

A copak je to vlasně za látku, v odborné literatuře neznámou, nepopsanou, dle tvrzení našich odborníků v oboru?

+1/0
28.3.2018 12:17

J72i89n41d39ř92i56c19h 13T91ů59m47a 1884552627728

To zcela jistě nikoliv. Novičok byl vyvinut, ale nebyl nikdy použit v armádních zbraních. Myslíte, že ho měli uskladněn v ČR aby ho mohli v případě potřeby rozlévat po ulicích?

0/0
27.3.2018 14:53

P11e36t38r 81N25o20v13á67k 1785447152665

Novičok je dvojsložkový, takže rozlévat jej klidně můžete, jen nesmíte příslušné složky smíchat.

0/0
27.3.2018 15:16

J15i53n50d91ř11i26c18h 69T25ů48m90a 1944582767448

Novičok je název pro celou skupinu látek. Některé jsou binární, ale pochopitelně mohou existovat i ve výsledné jednosložkové formě, minimálně jedna (ve formě prášku) binární není. Jde o to, že samotná látka Novičok nemá v armádě uplatnění, pokud pro ni nejsou vyvinuty nosiče a nejsou touto látkou naplněny. Což, podle všeho nebyly.

+1/0
27.3.2018 15:39

P45e89t58r 71N79o89v92á56k 1645887922345

Tak použit naštěstí nebyl, ale Střední skupina Sovětských vojsk měla novičok ve výzbroji.

0/0
27.3.2018 15:19

J69i44n18d26ř28i89c88h 39T67ů86m91a 1424452157708

V čem? Kdy byl zaveden do výzbroje? Proč tedy nefiguruje na seznamech bojových látek?

0/0
27.3.2018 15:42

P71e84t28r 68N66o76v29á17k 1185127982695

Kdy byl zaveden netuším, ale minimálně novičok, tedy jeho binární forma, byl ve výzbroji. Proč CCCP nezařadil na oficiální seznam? To je otázka pro tehdejší velení armády CCCP. Nicméně může se jednat o bojové látky uváděné jako obdoba řady VX...

0/0
27.3.2018 16:02

J76i55n81d69ř11i18c68h 52T79ů32m23a 1304602507608

Nevím, kde jste přišel na to, že Novičok byl zaveden do výzbroje. Byl ve vývoji ještě v roce 1988 a nedovedu si představit, že by Rusové něco takového riskovali před Krymem. Bojové chemické látky byly zakázané.

0/0
27.3.2018 18:56

P26e54t10r 29N14o92v96á60k 1215597272305

Smlouvu o likvidaci chemických zbraní nikdy CCCP nepodepsal a k omezení chemických zbraní se CCCP zavázal až v roce 1990.

0/0
28.3.2018 3:26

J49i51n74d50ř49i97c81h 79T37ů67m26a 1254852637448

No právě. Prakticky v době ukončení vývoje. V té době určitě nerozšiřovali svuj arzenál ZHN.

0/0
28.3.2018 7:48

J69i63n25d74ř87i43c62h 97T56ů67m51a 1824242757368

Je velmi, velmi pravděpodobné, že Novičok mezi těmi testovacími vzorky nebyl. Nebyl totiž nikdy zařazen do seznamu bojových látek a tedy patrně nebyl předmětem zájmu protichemické ochrany.

Jistý chemik, znalý situace, se vyjádřil o Novičoku, že to pro ně bylo něco jako Yeti. Něco se o něm povídalo, ale nikdy ho nikde neviděl.

0/0
27.3.2018 14:50

D76a76n13i56e56l 92N61o11v73á78k 1841980206279

Je zapotřebí objasnit, proč v cause "Skripal" bylo obviněno Rusko, když vývoj (látky) pod západním kódovým označením "novičok" probíhalR^ ve Velké Británii, USA, Švédsku a České republice. Výsledky, jichž tyto země při vytváření nových otravných látek tohoto typu dosáhly, jsou uvedeny ve víc než 200 otevřených zdrojích zemí NATO;-O

Prezident Zeman uložil BIS, aby zjistila, zda se na území České republiky nevyvíjel! nebo neskladoval! nervový plyn novičok, ať už v průmyslových, nebo vědeckotechnických zařízeních.

Tečka

+3/−8
27.3.2018 9:29

P72e29t90r 45N76o81v74á57k 1245577662335

Novičok je bojový plyn Sovětské armády. TEČKA

+2/−3
27.3.2018 9:51

B75o86h16u85m10i35l 22V85a84n11ě48k 5582855672656

Která látku s názvem Novičok neměla!!! VYKŘIČNÍK

+2/0
27.3.2018 14:40

J16i67n81d35ř42i88c28h 70T67ů40m64a 1514562457418

Musím opravit. Novičok je přezdívka řady látek vyvinutých a vyráběných v Rusku nedaleko města Šichany.. Většina jako binární plyn, jedna jako prášek. Novičok armáda pravděpodobně nikdy neměla. Nikdy nebyl plněn do armádních zbraní (aspoň se o tom neví), proto se nedostal na seznam bojových látek a organizace pro kontrolu chemických zbraní mu nevěnovala pozornost.

Což samozřejmě neznamená, že to není pravděpodobně nejnebezpečnější nervověparalytická látka na světě.

+1/0
27.3.2018 14:59

P10e31t81r 98N77o14v44á49k 1125977912345

Jeden z typů byl vyvinut i jako aerosol, který dokázal pronikat přes běžné prostředky IPCHOJ.

0/0
27.3.2018 16:06

J27i47n17d15ř59i74c42h 25T71ů56m90a 1594642927608

Máte pravdu, já uvedl plyn, ale mohla to pravděpodobně být i kapalina.

0/0
27.3.2018 18:54

P73a96u80l 63J54a54r30o59s 2913238530

Asi neni tak dulezite,kde se vyvijel,ale kdo ho pouzil..Tecka;-)

+4/0
27.3.2018 10:32

D44a34n68i14e31l 97N48o26v71á74k 1161470146499

"...Navíc nás ruská strana skandálně obvinila z toho, že ten jed novičok se měl vyrábět! u nás. Je to sprostá lež,“ napsal premiér a min. zahraničí pan Stropnicý přitakal.

Ovšem o výrobě, či dokonce použití této látky v cause "Skripal" nepadlo ze strany Rusů ani slovo.

Kdo ho použil se nedozvíme.

0/0
27.3.2018 12:09

J39i81n34d87ř66i36c31h 22T83ů84m19a 1474282367458

Rusové ovšem tvrdí, že jejich Novičok použit nebyl a zěmě, které ho podle nich mohly vyrobit zůstaly už jen dvě. My a VB, Slovensko a Švédsko už odvolali. Takže to pochopitelně obvinění je.

0/0
27.3.2018 15:01

D82a61n60i38e24l 50N12o28v87á55k 1351950886399

Tak ještě jednou a naposledy;-O

Je zapotřebí objasnit, proč v cause "Skripal" bylo obviněno Rusko, když vývoj (látky) pod západním kódovým označením "novičok" probíhalR^ ve Velké Británii, USA, Švédsku a České republice. Výsledky, jichž tyto země při vytváření nových otravných látek tohoto typu (novičok) dosáhly, jsou uvedeny ve víc než 200 otevřených zdrojích zemí NATO;-O;-O

Ponimájetě?

0/0
27.3.2018 17:34

J75i58n64d91ř78i48c81h 55T52ů83m70a 1424562667428

Neustále opakujete ničím nepotvrzené tvrzení ruského politika. Argumentačně zcela bez významu.

0/0
27.3.2018 18:44

D82a18n23i63e16l 34N56o78v12á30k 1861780526209

Kdyby to nebyl fakt, byla by s úspěchem taková lež dávno odhalena a s patřičnou razancí propagandistické mašinérie našich demokratických přátel a spojenců omlácena Rusům o hlavu. Prostě otevřené zdroje jsou proto nazývány otevřenými, že je informace možnost tyto zpětně dohledat. To je důvod, proč tomuto tvrzení logicky důvěřuji.

Jak prosté JUDr.;-D Watsone.

0/0
27.3.2018 20:40

J47i64n18d42ř66i57c88h 29T18ů51m77a 1794902827218

Bylo to mockrát popřeno. Když jsou ty zdroje otevřené proč je neuvedou konkrétně?

+1/0
27.3.2018 21:54

D56a68n96i27e56l 54N98o67v62á16k 1301610946579

V naší veřejnoprávní(;-D)Čt ani mediálním mainstreamu jsem nijakého popření, ba ani zmínky o těchto zdrojích nezaznamenal. Neprošly "filtrem" objektivity:-P

0/0
28.3.2018 7:04

J67i31n69d79ř34i65c15h 27T32ů19m12a 1344492517658

Že jste je nezaregistroval je jen váš problém.

0/0
28.3.2018 7:53

D74a86n26i15e10l 31N39o13v66á95k 1501490466609

No, tak když vy jste zaregistroval, zaregistroval jste také nějaké reakce odmítnutí tohoto faktu? Rozporoval tuto informaci někdo coby "fake news"?:-P

0/0
28.3.2018 8:05

J86i67n88d35ř23i86c89h 82T31ů32m61a 1514752437418

Jistě. O čem myslíte že byla ta odmitnuti na vládní úrovni.

+1/0
28.3.2018 8:32

D22a39n32i88e65l 38N66o78v95á29k 1701500266689

Výsledky, jichž tyto země při vytváření nových otravných látek tohoto typu dosáhly, jsou uvedeny ve víc než 200 otevřených zdrojích zemí NATO.

Tuto konkrétní informaci nikdo, pro vás to zopakuji, nikdo nerozporoval, ba ani ji nedementoval. Vůbec se o ni nikdo konkrétně nezmiňoval. Nikdo např. neřekl: "Tato informace je lživá, žádné otevřené zdroje v zemích NATO tuto informaci neuvedly."

"Mrtvý brouk":-P

0/0
28.3.2018 10:54

J58i94n61d47ř31i80c69h 65T73ů61m83a 1754482727388

Ježíši, snad nemusí komentovat každou jednotlivou větu ruského vymyslu. Jasně řekli že je to lež a že Novičok u nás nikdy nebyl.

0/0
28.3.2018 12:02

D25a27n98i16e50l 24N30o17v18á33k 1311640776339

No ona věta je naprosto zásadní.

Mluvčí ruského ministerstva zahraničí Zacharovová pouze prohlásila, že Česká republika, Británie, Švédsko a USA od konce devadesátých let provádějí „intenzivní výzkum podobných látek“. Tedy že jsme mezi těmi, kdo jsou schopni je vyrobit. Stropnický si okamžitě předvolal ruského velvyslance v Praze a všechna tato tvrzení označil za lživá.

Toto tvrzení se ovšem nejspíš nezakládá na pravdě, neboť podle některých českých vojenských expertů na otravné látky se podobné chemikálie v minulosti na našem území nacházely - a co víc, dosud stále nacházejí.Podle ředitele Vojenského výzkumného ústavu v Brně Bohuslava Šafáře se tyto látky u nás dosud vyrábějí - ovšem "výhradně pro laboratorní účely". Podle zprávy, kterou přinesla ČTK a kterou zapracoval do svého zpravodajství již 19. března deník Právo, Šafář tuto informaci potvrdil. „Malé množství jich vyrábí i Vojenský výzkumný ústav v Brně“. Ústav k tomu má podle ředitele souhlas Organizace pro zákaz chemických zbraní. Řádově jde prý o gramy, takže vlastně nejde o výrobu. Spíše o laboratorní přípravu „malého množství“, kvůli testování jejich vlastností.Ředitel Šafář, říká, že vidí problém již v tom, co se za novičok označuje. „Nikde oficiálně nebylo řečeno, co je to za látku. Není to v žádné odborné literatuře, že zrovna tato látka je novičok“. V Brně ve vojenském výzkumném ústavu se dosud vyrábějí podobné nebo možná zcela identické látky, neboť nikdo neví, čím přesně byl Skripal napaden. Britové totiž tvrdošíjně odmítají vzorky látky vydat, aby je mohli prozkoumat nezávislí odborníci (a už vůbec ne ti ruští). Za dvacet čtyři hodin sice "identifikovali" onen tajemný "novičok", ale mezinárodnímu týmu expertů bude prý jeho identifikace trvat nejméně několik týdnů. :-P

+1/0
28.3.2018 12:13

J95i56n17d92ř62i60c80h 45T82ů26m48a 1784742177508

Lžete jak když tiskne. Žádný z našich vojenských expertů nic podobného neprohlásil a Šafář mluvil obecně o vzorcích bojových látek (tedy třeba Sarinu apod.) . Novičok nebyl nikdy zařazen na seznam bojových látek a nic podobného se u nás nevyrábí ani nevyrábělo, což Šafář sám prohlásil. .

Britové vzorky předali Organizaci pro zákaz chemických zbraní (OPCW), což je mezinárodní nezávislá instituce určená ke kontrole podobných látek. A neidentifikovali ho za dvcet čtyři hodin ale asi tři dny a mezinárodní tým to bude analyzovat tak dlouho, protože se jedná o ověřovací, mnohem podrobnější analýzu.. .

0/−1
28.3.2018 13:02

D29a98n64i14e94l 30N79o96v22á11k 1511590876219

"... „Nikde oficiálně nebylo řečeno, co je to za látku. Není to v žádné odborné literatuře, že zrovna tato látka je novičok“. V Brně ve vojenském výzkumném ústavu se dosud vyrábějí podobné nebo možná zcela identické látky, neboť nikdo neví, čím přesně byl Skripal napaden. Britové totiž tvrdošíjně odmítají vzorky látky vydat, aby je mohli prozkoumat nezávislí odborníci (a už vůbec ne ti ruští). Za dvacet čtyři hodin sice "identifikovali" onen tajemný "novičok", ale mezinárodnímu týmu expertů bude prý jeho identifikace trvat nejméně několik týdnů."

A za koli sekund (s) dostali Skripal s dcerou a policista právě tu správnou protilátku aby přežili? Kdo tušil jakou protilátku nasadit ? Ovšem bylo velké štěstí, že zachránce právě tuto záchranou látku měl u sebe v kapse.

"Máte štěstí, že jdu zrovna kolem! Říkají, že jsem odborník..." R^

0/0
28.3.2018 13:21

J32i10n73d61ř42i52c95h 15T51ů52m26a 1304312637488

To je jak u bláznů. Žádná protilátka neexistuje. Jediná pomoc je atropin, který se podává při všech zasaženích nervověparalytickými látkami a je standardně ve vybavení každé ambulance.

Nepřežili, okamžitě po odpojení od přístrojů jsou mrtví.

0/0
28.3.2018 14:33

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

Najdete na iDNES.cz