(ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

NKÚ: Česko kvůli počtu mrtvých na přejezdech patří k nejhorším v Evropě

  • 78
Česko patří kvůli počtu obětí na železničních přejezdech k nejhorším v Evropě. Tvrdí to Nejvyšší kontrolní úřad, podle nějž počet nehod na přejezdech v letech 2013 až 2017 neklesl, přestože ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury na zvýšení jejich bezpečnosti přidělily více než 2,6 miliardy korun.

V roce 2013 se stalo na železničních přejezdech 165 nehod a loni 159.

Podobné množství zaznamenal Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) i v letech mezi tím, přičemž v průměru při nich zemřelo 35 lidí ročně.

„Na milion obyvatel tak připadaly v České republice tři úmrtí na železničních přejezdech. Pro srovnání: v Polsku na stejný počet obyvatel připadalo 1,4 úmrtí, v Bulharsku 0,5 a v Německu 0,4 úmrtí,“ uvedli kontroloři v tiskové zprávě.

Každý pátý střet s vlakem končí smrtí

Nejméně nehod, přibližně 15 procent, se stalo na přejezdech zabezpečených závorami. Nejvíce, tedy zhruba 46 procent všech nehod, bylo na těch, které byly vybaveny jen světelným zařízením. „Na přejezdech zabezpečených výstražnými kříži se pak odehrálo zbylých přibližně 39 %. V těchto případech se jednalo o přejezdy na méně vytížených silnicích a železničních tratích s nižšími frekvencemi i pomalejším provozem vlakových souprav,“ tvrdí NKÚ.

NKÚ se při kontrole týkající se bezpečnosti železničního provozu a cestujících zaměřil také na to, jak byly za peníze, které ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury přidělily Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), přejezdy zmodernizovány a zrekonstruovány, což mělo snížit počet nehod. Z více než 2,6 miliardy korun, které SŽDC dostala na zajištění bezpečnosti přejezdů, bylo přes 900 milionů korun z Evropské unie.

Podle zjištění úřadu ministerstvo ani SŽDC nezpracovaly ale žádný materiál, ve kterém by byly komplexně řešeny nejrizikovější přejezdy, stanoven časový harmonogram jejich odstraňování a definovány potřebné peníze. SŽDC v roce 2016 aspoň vytvořila materiál, ve kterém posuzovala zhruba třetinu z 340 přejezdů na železničních koridorech, z nich vybrala 24 nejrizikovějších přejezdů, jejichž řešení se v době kontroly připravovalo.

18. září 2018

Ministerstvo dopravy se proti tvrzení NKÚ ale ohradilo. Podle jeho tiskového oddělení předložilo vládě v roce 2008 analýzu rizik v bezpečnosti železničního provozu s důrazem na mimořádné události na přejezdech. Financování akcí, které vedly k zajištění bezpečnosti železničního provozu a cestujících, bylo v té době v harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013 a v roce 2016 pak byla zpracována analýza zvýšení bezpečnosti úrovňových přejezdů na koridorech.

„V rámci této analýzy bylo prověřeno 109 stávajících železničních přejezdů (s předpokládanými investičními náklady ve výši 7 382,9 mil. Kč), ze kterých bylo vyhodnoceno 24 přejezdů jako prioritních k přednostnímu řešení (s investičními náklady ve výši 1 872,4 mil. Kč),“ sdělilo tiskové oddělení ministerstva.

SŽDC podle NKÚ zadala v letech 2013 až 2017 na zvyšování bezpečnosti přejezdů 78 veřejných zakázek s předpokládanou hodnotou 2,5 miliardy Kč, přičemž nabídkové ceny vybraných uchazečů činily 2,458 miliardy Kč. Soutěží se zúčastňoval nízký počet uchazečů, v průměru tři, a nabídkové ceny některých uchazečů vycházely z nabídky vybraného uchazeče, což mohlo negativně ovlivnit hospodárnost nákladů na realizaci akcí, doplnil NKÚ.

1. srpna 2018

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video