Závada metra se může opakovat

  • 12
Praha - Závažná porucha, kvůli které zůstaly v úterý uvězněny v tunelu metra téměř hodinu stovky cestujících, nebyla náhodná. U dalších pěti vozů odhalili technici uvolněné šrouby na zkratovači, který je součástí napájecího zařízení soupravy. Kvůli této závadě totiž zůstal stát vlak v podzemí. Hrozí tak, že si děsivé zážitky z porouchaných souprav odnesou i další cestující.

Lidé jsou znepokojeni, někteří mají po úterní události strach jezdit metrem. Obavy o svoji bezpečnost má též Jaromír Tůma z Pankráce. "Metrem budu jezdit už jen výjimečně, jen když nebudu mít jinou možnost. Považuji za skandální, že si klidně pustí takové nebezpečné vlaky na trať. Já platím jízdné, a tak mám právo na kvalitní dopravu. Jestliže pojedu načerno a chytne mě revizor, dostanu pokutu, ale když oni nechají jezdit vadné soupravy, tak jim to beztrestně projde," rozčiluje se Tůma.

Provoz každého vozu podzemní dráhy musí povolit po kontrolách a zkušebních jízdách Drážní úřad. Jak je možné, že jeho zaměstnanci tuto závažnou chybu nezjistili?

Miroslav Košatka, který vydává pro vozy městské dopravy technická osvědčení, namítá, že nové soupravy metra najezdily před zařazením do provozu tisíce kilometrů bez lidí. "V té době žádné závady nové vozy podzemní dráhy neměly, a proto jsme je schválili pro pravidelný provoz," řekl.

Podle Košatky nejde v tomto případě u nových vagonů metra o konstrukční vadu. "Upevnění šroubu, které mají tyto vozy, se používá i v jiných soupravách metra v západní Evropě, a tam takové problémy nejsou. Je možné, že to byla chyba dělníka, který je v továrně nedotáhl," tvrdí Košatka.

S tím nesouhlasí technický náměstek metra Josef Němeček. "U těchto vlaků se samy povolují šrouby, to je chyba výrobce," řekl. Podle Němečka pracovníci metra neodstavili žádnou soupravu, jenom utáhli volné šrouby a nyní je denně u každé soupravy kontrolují. "Budeme chtít po firmě Steimann, aby závadu odstranila a udělala všechno proto, aby vlaky jezdily bez poruch," dodal Němeček.

Kdy se cestující z metra evakuují?
Proč však zaměstnanci Dopravního podniku tyto lidi neodvedli do nejbližší stanice? Dopravní ředitel společnosti Petr Blažek tvrdí, že evakuace je v záchranném plánu až druhořadá. "My se nejdříve snažíme dostat soupravu s lidmi do stanice. Pokud by však životy cestujících byly bezprostředně ohroženy, tak samozřejmě je co nejrychleji z podzemí dostaneme. V tomto případě lidé v tunelu jistě zažili hrozné chvíle, ale strojvedoucí jim celou dobu rozhlasem a také osobně, když procházel soupravu, vysvětloval, co se stalo, že vlak má technickou závadu, kvůli které zastavil," řekl Blažek.

Závada uvěznila v tunelu desítky lidí

Vlak zůstal stát na trati více než šest set metrů od stanice Kačerov a to je podle Blažka dlouhá vzdálenost na evakuaci. "Jestliže bychom lidi z vlaku odvedli do stanice tunelem, pak musíme přerušit provoz tak na několik hodin, protože než tam znovu pustíme vlaky, potřebujeme trasu prohlédnout, zda tam nezůstal nějaký člověk," tvrdí.

Evakuaci nařizuje podle předpisů Dopravního podniku vlakový dispečer. Jeho příkaz pak předá lidem strojvedoucí rozhlasem. "Cestující by se měli řídit jeho pokyny, rozhodně by sami od sebe neměli otevírat dveře a odcházet po kolejích pryč. Vlakový rozhlas funguje i v případě, když je přerušeno napájení elektrického proudu do soupravy, protože ta má vlastní zdroj energie," míní Blažek.

Lidem by při výstupu měli pomáhat pracovníci metra. "Sestupují totiž z docela velké výšky na úzký můstek, po kterém půjdou kolem soupravy do stanice. Starým lidem, invalidům, těhotným ženám a ostatním, kteří z nějakého důvodu špatně chodí, pomohou naši zaměstnanci při chůzi až do stanice."

V některých případech však již dopravce lidi z uvízlých vozů evakuoval. "To bylo tehdy, jestliže souprava zastavila blízko stanice," dodal Blažek.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video