„Pachatel poškodil dálkově ovládané zámky a vnikl do jedenácti dvířek výdejního boxu. Svým jednáním způsobil škodu na poškození přes 50 tisíc korun a další škoda vznikla odcizením zboží. V současné chvíli případ prověřujeme a po pachateli nadále pátráme,“ popsala jeden z posledních případů vysočinská policejní mluvčí Michaela Lébrová.
Potvrdila také, že v tuto dobu na Havlíčkobrodsku řeší pouze jeden takový případ. Policie napříč republikou ale takových případů eviduje více. Konkrétní statistiku, ani se zaměřením na vliv blížících se Vánoc, ale nemá.
Dva boxy za dva dny
V říjnu zaznamenali policisté vykradení AlzaBoxů hned ve dvou dnech po sobě. Stalo se tak v Bílině na Teplicku. „Pachatel se tam vlámal do celkem 62 dvířek AlzaBoxu a odnesl nevyzvednuté balíčky. Vyšetřovatelům se díky kamerovým záznamům na zařízení podařilo pachatele do čtrnácti dní ztotožnit,“ řekla policejní mluvčí Ilona Gajdošová.
Ukradl vám někdy zloděj zásilku z výdejního boxu?
Policii byl osmatřicetiletý pachatel dobře znám, v minulosti byl již několikrát odsouzen. Během vyšetřování se mu navíc podařilo ‚přišít‘ další trestnou činnost, kterou v Bílině páchal. Celková škoda jeho řádění se tak vyšplhala na 150 tisíc korun.
Výdejní boxy zahlcují města. Vizuální smog, hodnotí je radnice a chtějí nájem |
Mluvčí společnosti Alza Eliška Čeřovská přiznává, že podobných útoků na jejich zařízení ročně evidují desítky. Případné zloděje však před jejich řáděním varuje. Stejně tak rychle jak dokáže společnost zboží doručovat, bude podle jejích slov dopaden i pachatel.
„AlzaBoxy jsou střeženy alarmem a kamerovým systémem 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Pokud systém vyhodnotí neobvyklý pohyb s bezpečnostním zámkem na schránce, naše dohledové centrum obdrží zprávu a ihned kontrolují kamery, zda se nejedná o zloděje a případně obratem posílají na místo policii,“ hrozí Čeřovská.
Zákazníci smutnit nemusí
Společnost Zásilkovna se rovněž napříč Českem potýká s poničením boxů a ukradenými balíčky. „V rámci dostupnosti služby vždy zajišťujeme, aby byl Z-BOX co nejdříve opraven a uveden do provozu,“ uvádí mluvčí společnosti Tereza Kotková.
„Škodu na zásilkách vždy nahrazujeme v celkové hodnotě odesílateli a následně ji uplatňujeme v rámci trestního řízení. Zároveň jsme proti některým rizikům pojištěni. V případě takového incidentu vždy informujeme zákazníky, přičemž se snažíme vše vyřešit v co nejkratší době,“ dodává mluvčí.