Nedostatek zaměstnanců trápí i ČD. Strojvedoucí si stěžují na skladbu směn

  15:00aktualizováno  15:00
České dráhy hledají nové zaměstnance. Chybí strojvedoucí, ale také IT specialisté nebo posunovači. Nedostatek lidí způsobuje na některých tratích složité rozdělování směn, na které si zaměstnanci stěžují.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Štefek CC-BY-SACreative Commons

Na začátku listopadu oznámil svůj odchod z Českých drah asi nejznámější český strojvedoucí Michal Kopťár. Kopťár je známý především ze sociálních sítí, kde se svými komentáři a fotografiemi zasloužil o popularizace profese u široké veřejnosti. Jenom na twitteru ho sleduje téměř osm a půl tisíce lidí.

12.června 2018 v 04:47, příspěvek archivován: 13.listopadu 2018 v 15:55

Jen si tu odložím. https://t.co/ulVMM69RpO

V rozhovoru pro web Zdopravy.cz uvedl, že důvodem jeho rozhodnutí je skladba směn: „Rád bych upozornil, že jde jen o můj pokorný pohled na celou budoucí problematiku, který nikomu nevnucuji a plyne pouze z vlastních potřeb, které mám. Nacházím se v současné době v turnuse, který se zmiňovaným příchodem grafikonu bude rapidně ponížen o délku volna, zhoršuje se skladba směn a posouvají se nástupy například na 0:52,“ vysvětlil Kopťár svůj postoj.

Grafikon dopravy je v podstatě grafické zobrazení jízdního řádu. Zveřejňuje se každý rok v prosinci a určuje, jak a kdy budou jednotlivé spoje jezdit. Pro drážní zaměstnance se tak stává základním stavebním pilířem plánování směn pro následující období.

„Obecně lze konstatovat, že určitá nervozita panuje u zaměstnanců před každou změnou grafikonu,“ říká Vladislav Vokoun, předseda Podnikového výboru odborového sdružení železničářů (PV OSŽ) při Českých drahách. Plánování směn drážním zaměstnancům komplikuje podle něj také skutečnost, že podstatná část z nich bydlí jinde, než kde ve skutečnosti pracují. Při připravování rozpisů jsou drážní zaměstnanci rozdělováni do takzvaných turnusových skupin. 

„Stává se, že některé jsou mnohem náročnější na čas a intenzitu práce než ostatní,“ vysvětluje Vokoun s tím , že tato náročnost s sebou nese také psychickou zátěž. „Podle mých informací si strojvedoucí nejčastěji stěžují na nedostatek volného času, skladbu směn a podmínky pro stravování. Tyto problémy se dotýkají rovněž vlakových čet,“ shrnuje Vokoun.

Tratě jsou přetížené, nedostatečná kapacita ohrožuje vlakovou dopravu

„V současné době se České dráhy potýkají s nedostatkem zaměstnanců v několika provozních profesích. Jednou z nich je i profese strojvedoucí,“ vysvětluje Vokoun. Dodává ale, že se nejedná o plošný jev, ale že se tento problém projevuje jenom v některých lokalitách.

Podle tiskového mluvčího ČD Petra Šťáhlavského se daří naplánované provozy vlaků zajišťovat díky ochotě většiny strojvedoucích, připouští ale, že noví zaměstnanci by se společnosti hodili. České dráhy zaměstnávají tři a půl tisíce strojvedoucích a každý rok přijímají okolo 220 nových zájemců o toto povolání.

„Tento počet nově přijatých vykryje přirozené odchody, ale už nestačí na vytvoření zálohy nad rámec plánované personální potřeby. To má spolu s výkyvy v oblasti výlukové činnosti má za následek vyšší podíl přesčasové práce v této profesi,“ upřesňuje Šťáhlavský.

Problém se ovšem netýká pouze strojvedoucích. „Průběžně doplňujeme stavy ve všech profesích. Od strojvedoucích, přes vlakvedoucí, až po IT specialisty. Aktuálně nám ale dělají starost i některé dělnické profese, které jsou nezbytné pro údržbu vozidel, jejich opravy a provoz. Cítíme například akutní nedostatek soustružníků kovů, elektromechaniků, mechaniků elektronických zařízení nebo posunovačů,“ dodal Šťáhlavský.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Otroku, pošli výplatu. České studentky si našly na internetu novou obživu

ilustrační snímek

Bohatí cizinci začali díky sociálním sítím využívat nečekaných služeb českých vysokoškolaček. Nejde přitom o žádnou...

Kdyby každý plul jako Greta, zničí přírodu víc než letadla, tvrdí mořeplavec

Rudolf Krautschneider

Švédská aktivistka Greta Thunbergová se vydává z Velké Británie do New Yorku na jachtě, aby ostatním demonstrovala...

Slováci se baví. Trapas tiskové mluvčí vyústil ve zrušení celého odboru

SLOVÁCI SE BAVÍ: Slovenské ministerstvo kultury svérázně vyřešilo trapas své...

Slovenské ministerstvo kultury svérázně vyřešilo trapas své zaměstnankyně Barbory Palovičové z minulého měsíce. Tisková...

Do Španělska uprchlíky nepovezeme, vzkázali aktivisté z lodi Open Arms

Loď se 147 africkými migranty čekala v mezinárodních vodách asi 50 kilometrů od...

Humanitární loď Open Arms, která se 107 migranty na palubě kotví přes dva týdny u italského ostrova Lampedusa, odmítla...

Veřejná omluva. Čeští turisté podstoupili na Bali očistnou ceremonii

ČEŠI ZNEUCTILI CHRÁM: Český turistický pár při návštěvě chrámu svaté místo...

Obyvatele ostrova Bali pobouřilo video, které dokládá, že český turistický pár při návštěvě chrámu svaté místo...

Další z rubriky

Maláčová a Schillerová jednaly o rozpočtu pět hodin. Bez výsledku

Ministryně financí za ANO Alena Schillerová (vpravo) a ministryně práce a...

Úterní jednání ministryň práce Jany Maláčové (ČSSD) a financí Aleny Schillerové (ANO) o rozpočtu pro resort práce na...

Zeman nepředpokládá, že dojde k rekonstrukci vlády, řekl šéf Pirátů Bartoš

Šéf Pirátů Ivan Bartoš a mluvčí strany Karolína Sadílková po jednání u...

Prezident Miloš Zeman podle šéfa Pirátů Ivana Bartoše nepředpokládá, že dojde k rekonstrukci vlády či předčasným...

Další podezření z plagiátorství. Čelí mu vládní protidrogová koordinátorka

Národní protidrogová koordinátorka Jarmila Vedralová.

Jarmila Vedralová, vládní protidrogová koordinátorka, čelí podezření z plagiátorství. Opsat měla část své bakalářské a...

Trest nebo domluva? Co na fyzické tresty říkají odborníci
Trest nebo domluva? Co na fyzické tresty říkají odborníci

Výchova dětí je těžká disciplína a neexistuje univerzální návod. Jak potrestat dítě, které neposlouchá? Fyzické tresty, zákazy nebo stačí jen domluva? Odborníci v tom mají jasno.

Najdete na iDNES.cz