Policisté často řidiče za okny nerozpoznají. Ilustrační foto.

Policisté často řidiče za okny nerozpoznají. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Zaklínadlo „řídila osoba blízká“ funguje

  • 610
V době přestupku řídila můj vůz "osoba blízká". Jednoduchá výmluva, a přesto řidičům pomáhá. Ve větších městech se kvůli tomuto fíglu vyhne postihu až třetina řidičů, kteří porušili předpisy.

Ukazuje se, že největší problém s touto výmluvou mají radnice, které mohutně investovaly do automatických radarů. To je třeba příklad Prahy, kde díky fíglu unikne potrestání zhruba třicet procent těch, které radar vyfotí.

Na Děčínsku jde do ztracena čtvrtina případů. A v Ústí nad Labem, které nechal zdejší magistrát pokrýt desítkami kamer, trik zachrání kolem 11 procent "spěchajících" řidičů.

Ministerstvo dopravy o potížích s trestáním provinilců ví. Řešit je však nehodlá. "Trápí to hlavně města, která si pořídila spoustu kamer," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ministerstvo by mělo změnit zákon
"Pokud teď na dotyčných radnicích nemohou část řidičů potrestat, je to hlavně jejich starost. Jinde, kde kamery nekoupili a pořádek na silnicích hlídají jinak, takový problém nemají," dodal.

"Podobných případů je sice hodně, přesto trváme na tom, že nákup kamer byl správný. Je to způsob, jak ochránit ostatní řidiče a veřejnost. I kvůli tomu chceme koupit dalších dvacet kamer," řekl mluvčí ústeckého magistrátu Milan Knotek.

Jenže to, že by to byl problém hlavně radnic, není až tak pravda. Města totiž zákony nemění. Tím, kdo by měl změny navrhovat, je především ministerstvo dopravy. I dopravní specialisté už delší dobu tvrdí, že je nutné trik s výmluvou na osobu blízkou překazit.

Vymluvit se
Uznává to i mluvčí Hanzelka. "Ano, mluví se o tom. Ještě do konce září by se měla sejít skupina expertů, která má změny v tomto ohledu připravit," uvedl. Potíž je v tom, že jiná skupina o něčem podobném na ministerstvu dopravy jednala už před rokem. A dodnes se nic nestalo.

Ministerstvo dopravy totiž nedokáže rozhodnout, jakou variantu pro omezení fíglu "osoba blízká" zvolit.

V některých evropských státech platí, že za přestupky spáchané v konkrétním autě je vždy odpovědný jeho vlastník. Jinde existuje pravidlo, že majitel vozu musí úřadům uvést, komu automobil půjčil. Pokud to neudělá, hrozí mu vysoká pokuta.

"Už jsem o tom v minulosti několikrát mluvil s kolegy ve Sněmovně. Každý má na to bohužel jiný názor," uvedl před několika dny ministr dopravy Aleš Řebíček. Právník Zdeněk Svátek, který se specializuje na dopravu, by se přikláněl k modelu platícímu v Německu.

I tam se může vlastník auta vymluvit na "osobu blízkou". Pokud to však udělá, tak mu mohou úřady nařídit, aby i jako soukromník vedl knihu jízd. Tedy si evidoval, komu auto půjčuje. Pokud to neudělá, hrozí mu vysoká pokuta.

Zhasnutá světla: bod dolů
Ministerstvo dopravy slibuje, že mnohem dál je s přípravou jiné změny. V budoucnu by měli mít lidé podle návrhu šanci zjistit přes internet, kolik bodů mají už na své kartě řidiče. Dosud o podobný výpis mohou zájemci žádat pouze na úřadě, který je jako řidiče eviduje.

"Na internetu by každý rychle mohl zjistit, kolik má bodů. Ne každý řidič totiž tuší, že třeba za zhasnutá světla, za která dostane pokutu na místě, je i jeden trestný bod. Takhle by měl dotyčný rychlý přehled," řekl mluvčí ministerstva Hanzelka.

Zároveň však přiznal, že zatím není jasné, jak by byl vstup do registru ochráněn. "Nechceme, aby se někdo mohl koukat na karty jiného řidiče. Zvažujeme možnosti, jak tomu zabránit, jde o citlivá data," dodal Hanzelka.

Právník Svátek má jiný názor. Plánovanou změnu považuje za zbytečnou. "Ne každý člověk má internet. Je otázka, jestli by hlavně starší generace takovou možnost využila," řekl.

"Zavedl bych opět to, co platí v Německu. Tam úřady po dosažení určitého počtu bodů prostě dotyčnému pošlou varovný dopis, že může přijít o doklady," dodal.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video