"Podíl romských dětí ze sociálně vyloučených lokalit, které předčasně opouštějí běžné základní školy, dosahuje téměř 39 procent," konstatoval Karel Čada ze společnosti GAC. Podle analýzy se na žádnou střední školu nehlásí 16 procent romských žáků.
Pokud si přihlášku přeci jen podají, nejčastěji se rozhodnou pro učňovské obory. Na ně se hlásí 68 procent všech romských žáků, kteří dokončí základní školu. U ostatních dětí je to 41 procent, ukázal průzkum ve čtrnácti školách.
Vyloučení RomovéPodle Mapy sociálně vyloučených romských lokalit, kterou společnost GAC zpracovala v roce 2006, žije v sociálním vyloučením přibližně 60 až 80 tisíc z celkového počtu 188 tisíc českých Romů. Život v lokalitách provází chudoba, vysoká nezaměstnanost, vysoká míra zadluženosti a nízká vzdělanost. Podle studie Světové banky z roku 2008 má 60 procent jejich obyvatel pouze základní vzdělání a 14 procent navštěvovalo zvláštní školy pro děti s poruchami učení. zdroj: GAC, s. r. o. |
Podíl romských dětí, které předčasně opouštějí běžné základní školy, dosahuje téměř 39 procent. Předčasný odchod ze základního vzdělávání je tak u romských dětí osmkrát častější, než činí celostátní průměr. Také učňovský obor jich dokončí pouze polovina.
"Vysoké procento dětí bude bez kvalifikace a s neukončeným vzděláním zřejmě kopírovat životní osud svých rodičů," míní sociolog Ivan Gabal.
Ještě více se rozevírají pomyslné nůžky u maturitních oborů. Na střední vzdělání s maturitou si troufne pouze 14 procent romských žáků, zatímco u neromských vrstevníků je to téměř polovina.
O maturitu více usilují romské dívky. Přihlášku na školu, kde ji mohou získat, si podává 16 procent z nich, u chlapců je to 11 procent. Dvě procenta romských žákyň se hlásí na gymnázium.
"Na čtyřletá gymnázia odejdou pouze dvě romské děti z tisíce, dalších šest pak na víceletá," popsal Karel Čada z GAC.
Analýza podle autorů výzkumu potvrdila výsledky letos zveřejněné mezinárodní studie, podle nichž se Česko řadí k zemím, kde mají žáci s podobným zázemím tendence koncentrovat se ve stejných školách.
Analýzu prováděla společnost GAC od března do prosince. Hodnotila v ní 2 204 dětí, z nichž 723 byla učiteli připsána romská národnost. Analýza posuzovala čtrnáct základních škol v blízkosti sociálně vyloučených lokalit za posledních pět let. Výzkum vznikl v rámci projektu podpořeného z dotačního programu ministerstva školství.