Diskuse k článku

Příliš pravěku, málo novodobých dějin. Výuka dějepisu ve školách zamrzla

Zakonzervovaná výuka dějepisu na českých školách se možná promění. Národní ústav pro vzdělávání se chystá na úpravu rámcových vzdělávacích programů, která má mimo jiné vést k tomu, že by se děti více učily i o moderních dějinách. Nyní na ně kvůli pitvání dávných staletí nezbývá mnoho času.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A68l27e69n70a 54E47l15i56á64š91o21v41á 3414561812328

Naprostá většina dějepisářů byli komunisté. Není se čemu divit

0/−1
14.6.2018 13:51

P71e68t50r 43C22u91ř47í37n 1353644361531

když protáhnete výklad novodobých dějin třeba o půl roku je to vaše věc dokud nepříjde b.b z inspekce a nezačne vás za odklon od osnov kádrovat jak za komunizmu. Hlavně omezte množství zbytečných úředníku napojených na školství.

0/0
14.6.2018 12:54

A71l67e98n65a 66E89l61i80á17š95o81v13á 3174771122138

Píše se sice komunismus, ale váš názor je správný

0/0
14.6.2018 13:52

D14a35n96i50e93l 30N23o58v97á16k 1891300886449

Vyučovat novodobé dějiny je poněkud komplikované.

"Kdo ovládá minulost, ovládá budoucnost a kdo ovládá přítomnost, ovládá minulost" ;-)

0/0
14.6.2018 12:28

H16a27n93a 43Z88a65m36r53a50z78i75l73o35v88á 9645420646191

Nevím, jestli je předimenzované zvládnout české a světové dějiny od roku 476 do roku 1620 za jeden školní rok, neboli 88 hodin - s tím, že jich ještě dost odpadne.

+1/0
14.6.2018 10:55

M87a43r11t37i23n 41N33e57r18m10u58t 4769680718464

Naše dějepisářka byla zasloužilá komunistka. Ani ona však neměla v osmdesátých letech odvahu probírat 68 podle učebnice. Prohlásila "to jsou příliš mladé události a ještě je nemůžeme objektivně zhodnotit"

0/0
14.6.2018 10:35

M78i87r69o28s22l75a58v 63R56a31t76a68j 5401583254425

Víc by se mělo vyučovat zločiny komunismu...nejhorší a nejvražednější ideologie v hisotrii lidstva...ne pořád omílat Hitlera...byl tu Stalin, Lenin, Alexej Blochin, Pol Pot, Kim Ir Sen, Mao-ce-Tung..atd....

+1/−1
14.6.2018 9:36

H95e11l86e86n16a 92K85a69v84k79o64v76á 5766803170386

Na otázku, co se stalo v roce 1938 odpověděla jedna spolužačka, že byl v Mnichově zastřelen Jan Hus......

+1/0
13.6.2018 19:03

M73i56r10o94s24l52a43v 39R79a54t16a46j 5721913984925

;-D neskutečné

0/0
14.6.2018 9:37

M66a62r74t81i84n 39N17e92r28m84u48t 4569980818814

".. a jeho popel hodili do Rýna" dodal Kefalín

"Vidíte, jaký svinstvo se dělo za kapitalistů" řekl poručík Hamáček :D

+1/0
14.6.2018 10:31

D48a91n12i21e40l 62N11o89v61á71k 1171410106569

Neskutečné. Ta nešťastnice nevěděla, že se to událo v Kostnici.:-/

0/0
14.6.2018 12:45

J77a85n 86S97t23o11d98o32l98a 7661630813200

Současný model školní výchovy byl zaveden ve druhé polovině 19. století. Kromě dobových důrazů na ideologii se v tom vůbec nic nezměnilo. Tenkrát se v pohodě dostali k bitvě u Hradce Králové, což se dnes zvládne také. Jenže přibyla skoro dvě století dějin, A to velmi složitých. To je tak na dva roky výuky dějepisu. Kde ty dva roky vzít?

+1/0
12.6.2018 8:32

M75i95r43o56s96l15a23v 43R60a61t45a90j 5761113134745

bifluje se...letopočty, poučky...ale trošku se to zlepšilo...

0/0
14.6.2018 9:39

J52a39n 59S79t49o97d60o58l84a 7791820263920

Na biflování to nevidím. Vykládání v souvislostech a odvozování u početních předmětů je náročné na konkrétního vyučujícího. Systém by byl docela dobrý, jen ne vždy jsou schopní lidé.

To s dějepisem moc nesouvisí, jde o to, že od doby, kdy se ustanovil současný model výuky, přibyla skoro dvě století dějin. U jazyků, matiky a nakonec i chemie a fyziky je pořád přibližně stejný objem látky. Jen dějepis kyne a kyne :-)

0/0
14.6.2018 10:04

K45a57r57e52l 35D92r27d24a 6194352857

Zkusil bych si odpovědět, zda ještě stojíme o český národ, český stát, českou svébytnost a samostatnost, o svobodu občanů hlásících se k českému etniku? Pod EU totiž vůbec není jasné, zda nejde jen o zbytečné harampádí. A se Zemanem a Babišem je otázka, zda tuhle proruskou nefunkční sešlost raději nerozpustit.

Pokud snad ano, a jako stále stojíme o český stát, tak dějepis stojí před úkolem učit české národní legendy, české nacionalistické bajky, pročeskou národní historii a kultivovat český nacionalismu a rasismus a podávat to jako ryze pravdivou vědeckou informaci. ;-D

Dělají to tak všechny země. Bez toho se žádný státní celek neudrží. To je smyslem hodin dějepisu. Lze vůbec žádat od dějepisu něco jiného než nějakou formu propagandy? ;-)

0/−1
12.6.2018 8:11

K23a61r25e49l 94D30r22d96a 6334782687

Státní vzdělání je nástroj ovládnutí občanů a udržení moci vládnoucí garnitury. Bylo by ideální pojmout dějepis jako průpravu demokracie. Má to háček, výklad historie je vždy pod tlakem subjektivních zájmů. Přepisování historie je přímo sport. Nemůžete objektivně učit moderní dějiny, když je 150 rozdílných "pravdivých" výkladů jednoho a toho samého. Fakticky omíláme propagandu, která často už nemá smysl. ;-)

Tak snad, sudetští Němci si prosadili, aby byli v českých osnovách. Katolická církev se snaží o totéž. Od dob reformace se přitom píšou dvoje české dějiny. Jedny z pohledu Komenského a jedny z pohledu katolíků. Naprosto neslučitelné informace...

Možná bych dějepis bral jako pohádku, to by bylo nejpřesnější. Každou hodinu zahajovat: "možná se to takto stalo, možná nestalo..." Pak by to teprve byla objektivní výuka historie. ;-D

0/0
12.6.2018 7:55

L16a82d41i21s24l46a58v 76P24í88s30a96ř12í14k 9913651823826

Složitější otázky novodobých dějin jsou na žáky v devítce komplikované? Tak je učte v šestce, kdy na ZŠ jsou ještě talentovanější žáci. A kdy vlastně chcete žáky seznámit s dějinami třeba minulého století. Je důležité, aby žák věděl co bylo u Thermopyl? Neco co poutník zvěstoval Lakedaimonským? A nevěděl jak vznikla ČSR.

+2/−1
12.6.2018 7:45

K88a65r26e53l 46D27r34d58a 6654372727

Se změnami velmi opatrně! Pravěk je důkazem evoluce, tedy materialismu, sekulárního státu, vědy, národního obrození i socialismu. ;-D

Moderní český nekulturní bolševik nesmí ztratit informaci, že slezl nedávno ze stromu. Bez toho by české vzdělání dostalo krutou ránu. ;-D

+1/0
12.6.2018 7:37

P81e58t46r 33K39r73e25j41s20a 6561681461941

Pokud se oficiální výklad moderních dějin po 2.sv. válce vysvětluje podle toho, jestli jsou u vesla ti či ono, je těžké orientovat se sám, natož to učit studenty.

Ono je pak jistější a pohodlnější podrobně probrat život a význam Tomáše Akvinského.

0/0
12.6.2018 7:36

M46a64r25t58i21n 56N38e47r39m18u67t 4629250688644

Kdyby jenom druhá světová, ale i to husitství. Počkejme ještě sto let, na západě se bude zrovna tak učit o islámském státu a Usáma Bin Žižkovi.

0/0
14.6.2018 10:39

J17a61r58m19i84l 93V64e51p96ř67e37k 87S60t55. 5366235514699

Znovu se ptám. Příspěvek A. W. je ironie nebo legrace? Nebo obojí?

0/0
12.6.2018 5:17

J78u87r31a68j 22V11á36c89l43a73v90í83k 9189690195176

Krutá realita.

0/0
12.6.2018 7:17

J61a47r83m52i39l 94V67e57p31ř32e95k 82S20t25. 5656965824369

Příspěvek A. W. je ironie nebo legrace? Nebo obojí?

0/0
12.6.2018 5:15

J47u95r93a60j 32V28á51c30l73a67v87í97k 9289800805926

Děti dnes znají velké Há, malé ó, římská 5, en a ó. Prakticky bez ohledu na předmět. Nová reforma ... a ještě více se dok.... pardon, vylepší i dějepis. Bude z toho historie, nebo-li His Tory, jeho vyprávění, či spíše pohádky.

A to jsme za toho proklínaného socializmu měli docela dobré školství. Učilo se od jednoduššího ke složitějšímu, nemuselo se biflovat, protože učivo mělo logiku. Dnes plno moderních metod a akční přístup, ale výsledek pod psa.

+1/−1
11.6.2018 23:18

J88o39z98e40f 83Ž29i73ž47k89o15v52s78k27ý 1179922103804

Dějepis je předmět, jehož výuka se mění nejčastěji, a to i přesto že dějiny změnit nelze a vykládat je dnešním pohledem je pofidérní. To bude asi to, čemu se říká moderní dějiny. Naprostý nesmysl je spojení "soudobé dějiny" buď je něco současnost nebo dějiny, klasická definice uvádí, že dějiny jsou doba, ze které neexistuje žádný pamětník. A přenášet děti v čase. To vypadá jako hloupá pohádka, učit se na kurzu jak se žilo dříve a hrát si při tom s mobilem, zvláště když to budou učit ti, co to sami znají jen z vyprávění.

0/0
11.6.2018 22:25

Z31d22e22ň28k39a 28V42e31s65e37l79á 8589125517240

Je fakt, že není nezbytné probírat pravěk, starověk a středověk až tak podrobně. A omezit biflování letopočtů a uvádět události víc do kontextu. A klidně celou 9. třídu věnovat událostem od 2. světové války do současnosti.

Btw - v 7. třídě jsme měli probrat tolik učiva, že na to nebylo ani dost hodin, a to nám ani neodpadávaly. Takže nám vyučující prostě dávala nakopírované poznámky.

0/0
11.6.2018 19:02

O89t31a 85S66a66l98y16k 2730583146

Dějepis bez letopočtů nejde. Ztrácí se tak souvislosti různých událostí z různých částí světa.

+3/0
11.6.2018 23:10

Z55d78e48ň33k22a 79V66e16s75e15l67á 8629635697950

Neříkám úplně zrušit, ale eliminovat to množství. Kdo se nehodlá v budoucnu nějak víc věnovat historii, ten by měl znát hlavně souvislosti a pár hlavních letopočtů pro ukotvení v historii (a kdo se historii hodlá dál věnovat, tak si to pak dohledá z vlastního zájmu). A ne mít sešit jako seznam letopočtů a u toho nějakou událost.

0/0
12.6.2018 8:31

A76n74d56r49e24a 44W48e89l62l57s 2412503363118

Propaganda se chyti nejlepe v ranem veku! Proc neucit deti dejiny jenom po roce 68? Zacneme jejich vzdelani okupaci, hrdinnym povstanim v 89, pripojenim se do obranneho systemu NATO, ... Jejich muzeme dokoncit proceduralnimi podrobnostmi pravniho statu. To bezesporu napravi tu dnesni situaci, kdy polovina dospelych je z neznamych duvodu vzdy na opacne strane jakekoli politicke otazky dne. Ty nove vzdelane deti by urcite nezvolily ANO nebo Zemana. Nestavely by se proti invazi migrantu, chapaly by dulezitost informaci a nutnost ridit jejich obsah. A vubec, vsechno by se ridilo o tolik jednoduseji, kdyby lidi meli jednotne chapani modernich dejin.

+2/−1
11.6.2018 18:48

Z73d56e63n17ě71k 59H78r19u19b84ý 9694728812

Jednotné chápání moderních dějin může znamenat, že drtivá většina vzdělaných lidí zvolí Zemana a ANO.

0/0
13.6.2018 14:05

R95o82m60a35n 60A88d89á91m52e65k 7593231657647

Jak podat 48 je jasné, ale a rokem 68 už může být problém (podle mě byl režim nereformovatelný a zadrhlo by se to i bez Rusů), 69 je jasný, 89 jak vysvětlit studenta Šmída a v 90,91 roce návrat většiny STBáků k policii ? A co další roky .....?

+1/0
11.6.2018 18:28

J26i90n90d71ř53i65c42h 29Š51k59o90p13e89k 4865671880855

to už platí 20 let ;-D

Hlavně, že se děti hnípou v čínským pravěku, ale když skončí v 9. třídě v 70 letech minulého století, jsou na tom ještě dobře, protože jsou školy, kde se pomalu nestihne ani 2. světová

0/0
11.6.2018 18:24

M76i41c48h64a39e36l95a 51K60ř44í57ž18o95v49á 1517171435871

Nějakou změnu bych vítala.

Já osobně jsem se ani na základce a ani na střední nedostala za 2. světovou válku. Prostě se to nestihlo.

0/0
11.6.2018 17:03

O27t46o 41P14a40l62d53u32s 1693318690114

Musí se počkat až se soudobé dějiny patřičně upraví do politicky přijatelné podoby.:-/

+1/−1
11.6.2018 16:49

J31i13n66d88ř28i74c11h 35Š88k93o49p21e18k 4175341320125

průběh 2. sv. války ladí akorát tak v Rusku. A jejich snahy nejsou pro nás směroplatný

0/−2
11.6.2018 18:46

F18i82l69i12p 69Č30e56c80h 7466773934420

Sorry jako, ale kdyz nekdo nevi co se stalo v roce 68 nebo 89 (bez ohledu na to jestli to probirali v dejepisu), tak proste u maturity bez nejakeho vseobecneho prehledu nema co delat. A muze mit klidne same jednicky..

+2/0
11.6.2018 16:37

P35e49t38r 41H90o28v77o74r50k80a 8544921767344

Já k tomu dodávám, že to samé by mělo být i v literatuře. V posledních 10-15 letech vyšlo mnoho nádherných knížek světových i českých autorů. Číst třeba Romea a Julii, Psohlavce, Kroniku Pickwickova klubu apod. mladé ke čtení nepřitáhne. Více knih vydaných v posledních dvou - třech letech více zaujme

V novodobých dějinách by se měla

hodně probírat nedávná historie

( posledních 20 let).

0/0
11.6.2018 16:16

J98a82n 76S25t15o54d36o67l11a 7241190913950

Souhlasil bych, ale prosím o několik příkladů výborných děl české literatury posledních 15 let. Děkuji.

0/0
12.6.2018 8:18

O48t51a 28S81a52l67y19k 2370843166

Existují Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, Ústav světových dějin nebo Historický ústav - Akademie věd ČR.

Jejich výklad by měl být brán jako standard. Nic lepšího nemáme.

+1/−2
11.6.2018 15:38

R76o37m92a80n 24A70d34á77m51e55k 7803101847247

:-):-):-)

+1/0
11.6.2018 18:31
Foto

Z55b83y46n57ě48k 14M32e10l20i11c39h49a83r 9405107895549

někteří redaktoři zase nejsou schopni spočítat, že od šesté do deváté třídy jsou 4 roky výuky dějepisu, to si nevybarete :-))

0/0
11.6.2018 15:37
Foto

Z90b19y37n26ě43k 85M86e53l83i24c53h76a13r 9395627365729

*nevyberete

0/0
11.6.2018 15:40

J96a15r19o70s33l61a15v 66V36a63c41e40k 1392342872956

Takzvané moderní dějiny bych dal do jiných předmětů. Možností je hned několik.

Navíc to zavání manipulací.

Když jsem byl dítě, tak to byla nejotravnější část dějepisu.

+1/−1
11.6.2018 15:33

P63a70v72e67l 80M68o96r92a73v33e59c 3552969792478

Proč moderní dějiny brát v jiném předmětu než v dějepise?

A když jste byl dítě, nebyla totalita a "moderní dějiny" byly plné SSSR osvoboditelů a zachránců světového míru prostřednictvím harašení jadernými hlavicemi?

0/−1
11.6.2018 16:05

R12a76d85e34k 89D29r31n39o14v70s88k78ý 2548557238

Poslednich 50 - 100 let dejin, jsou ty nejdulezitejsi, ktere bychom meli znat v co nejpodrobnejsich souvislostech. Pomaha to orientovat se v dnesnim svete a zivote a pri kontaktu a pochopeni s lidmi, kteri jsou starsi a zazili dobu, kterou mladsi nepamatuji. Proto by poslednich 100 let melo ve vyuce prevazovat a situace, kdy se k nim vetsina ucitelu ani nedostane je velmi spatna ma pro spolecnost negativni dopady.

+2/0
11.6.2018 15:27

O59t35a 57S22a41l66y93k 2540133986

Dějiny jsou sledem příčinných a následných událostí. Kyž něco v nich vynecháme a naopak něco přibájíme, máme úplně jiné dějiny. Tak jsem se nyní dočetl o nějakém ruském historikovi, který vykládal revoluci a občanskou válku v Rusku jako import z Rakouska-Uherska, kde prý význačnou negativní roli hrál Masaryk.:-(

0/0
11.6.2018 15:27

S22i45l46v72e16s17t85r 88K60a63d53e15ř43á68b74e34k 8650123785110

Negativní? To jako že té revoluci a občanské válce bránil?

0/0
11.6.2018 15:32

O23t50a 78S23a96l12y42k 2640233526

https://plus.rozhlas.cz/masaryk-se-prezentoval-jako-vetsi-politik-nez-skutecne-byl-tvrdi-rusky-historik-7408178

0/0
11.6.2018 15:41

K57a73t86e21ř54i81n57a 32F95e83n10c28l90o12v18á 8263667828863

No jo, kdo ale bude vysvětlovat dějiny, řekněme po druhé světové válce? Stáří komunisti? Mladí levičáci? Mladí pravičáci? Jak budou učitelé vysvětlovat dětem nezaujatě rozpad bývalé Jugoslávie, anexi Krymu nebo věčné blízkovýchodní bojůvky, když se v tom vyzná málokdo?

+4/0
11.6.2018 15:19

L74a63d25i52s89l58a43v 31T48r70i72s52k71a 4455137890

No, ono je to spojené s událostmi první poloviny 20. století a minimálně s 19. stoletím. Takže by bylo dobré hlavně zdůrazňovat ty souvislosti.

Jinak absolutně nestranný výklad neexistuje. Vždy se bude jednat o nějakou interpretaci. Proto by bylo vhodné spíš studenty podněcovat k tvorbě vlastních názorů.

0/0
11.6.2018 15:26

Najdete na iDNES.cz