Metro do Motola promění i čtvrti, které protne. (Ilustrační foto)

Metro do Motola promění i čtvrti, které protne. (Ilustrační foto) | foto: Metroprojekt

Výstavba metra do Motola změní pražské čtvrti

  • 19
Podzemní dráha do pražského Motola, která se začne za dva měsíce stavět, nezmění jen mapy městské hromadné dopravy v celé Praze 6. Výrazně se kvůli ní promění i čtvrti, jež protne.

V okolí budoucích stanic se plánuje rozsáhlá výstavba nejen objektů souvisejících s metrem, ale také nových domů, parků, autobusových stanovišť, překládat se budou i silnice.

Veleslavín: terminál autobusů

V místě, kde dnes motoristé tankují benzin u čerpací stanice OMV, vznikne malý autobusový terminál, jemuž bude muset benzinka ustoupit, stejně jako sklady u železniční trati. Autobusové nádraží se roztáhne podél Evropské ulice mezi Veleslavínskou ulicí a hotelem Krystal.

Vyplývá to z dokumentace stavby vytvořené pro posouzení vlivu na životní prostředí, s níž pracoval magistrát a kterou má MF DNES k dispozici. Autobusové nádraží ve Veleslavíně není jedinou změnou, která lokalitu čeká.

Projekt počítá s mírným vychýlením jízdních pruhů v Evropské ulici tak, aby mohl být na zdejší tramvajové zastávce vybudován vstup do metra. Další vstupy budou také po obou stranách Evropské ulice a i v přilehlém parku.

Až pojedou lidé za čtyři roky Evropskou ulicí, nepoznají ani okolí Bořislavky. Zde, vedle nového moderního obchodního a kancelářského komplexu, vznikne stanice Červený vrch. Tato stanice bude mít východy z podzemního vestibulu na dvě strany. Z jedné se cestující dostanou k Nigerijské ulici, z druhé k ulici Liberijské. Zde má vzniknout také nová konečná stanice pro autobusy městské hromadné dopravy. Ty se budou otáčet po nové silnici kolem budovy Uniqa Centra.

Motol: prosklené nástupiště

Další stanice s názvem Petřiny vznikne na křižovatce ulic Na Petřinách a Brunclíkova. Zde vznikne povrchový vestibul, upravena bude i vozovka s parkovacími zálivy.

Druhou velkou povrchovou stavbou na celé trase bude ještě konečná stanice u nemocnice Motol. Prosklený tubus s nástupištěm se stane novou dominantou lokality a vyroste v nynějším lesíku při Kukulově ulici přímo před vchodem do nemocnice.

Výstavba metra se dotkne Pražanů minimálně ve srovnání s výstavbou podzemky v sedmdesátých a osmdesátých letech. Je pochopitelné, že na uzavírky silnic a plechové ohrady lidé narážet budou.

"Stavební práce budou postupně probíhat v místě budoucích stanic, tedy na Červeném vrchu, ve Veleslavíně, na Petřinách a v Motole. Vlastní trasa je ražená, a to převážně pomocí mechanizovaných razicích štítů. Totéž platí o prvních třech stanicích," popisuje František Polák ze společnosti Metrostav, která se na stavbě bude podílet.

"Povrchové práce se budou týkat jen podchodů a vestibulů. Pouze stanice Motol je hloubená, a bude spojena s větším dopadem na povrch," dodal Polák.

Kvůli výstavbě vestibulů bude omezen provoz v Evropské ulici v místě obou nových stanic a také na Petřinách.

Místo Dejvic na Veleslavín

Ve stanici Dejvická vystupuje nebo nastupuje do metra každý den skoro 117 tisíc lidí. Je to po stanici I. P. Pavlova nejvíce ze všech stanic v celé pražské síti podzemní dráhy.

Lidé se sem při cestě do centra sjíždějí z celé Prahy 6, ale také z velké části středních Čech - zejména z Kladna a okolí. Většina z nich přijede na Dejvickou meziměstskými autobusy, kterých se tu denně vystřídá na 350. Spolu s městskými autobusy nyní končí nebo začínají na Vítězném náměstí či v přilehlých ulicích na improvizovaných zastávkách pod okny dejvických činžáků.

Přítrž tomu má učinit autobusový terminál, který vznikne s výstavbou metra do Motola u železničního nádraží ve Veleslavíně.

K tomu se upínají i zraky politiků, kteří slibují, že Dejvicím umožní dýchat.

"Metro s konečnou platností osvobodí centrum Dejvic - Vítězné náměstí - od náporu městských i příměstských autobusů," řekl třeba při podpisu smlouvy mezi Dopravním podnikem a stavebními firmami, jež budou metro do Motola stavět, primátor Pavel Bém. "Věřím, že projekt uleví přetížené dopravě v Praze 6," přidal se i ředitel podniku Martin Dvořák.

Z dokumentace ke stavbě, kterou má MF DNES k dispozici, lze ale vyčíst, že terminál není dostatečně velký, aby dokázal zmiňované stovky autobusů za den odbavit.

Konečná stanice metra A Motol bude částečně na povrchu. Nástupiště bude pod sklem.

Ve Veleslavíně sice budou mít autobusy samostatný ovál se zastávkami a dispečerským stanovištěm, ale parkovat zde bude moci jen minimum vozů.

Prý to postačí. Je totiž nutné brát v potaz, že i dnešní konečná v Dejvicích mnoho stání nenabízí, stejně jako například konečná meziměstských autobusů Na Knížecí u metra Anděl - a také fungují.

Na druhou stranu obrovský terminál v Letňanech nyní působí skoro opuštěně, což dokazuje, že rozsáhlá nádraží metropole příliš nepotřebuje.

Navíc se počítá s výstavbou rychlodráhy na trase Praha - Letiště Ruzyně - Kladno se zastávkou na Dlouhé míli, kde je v plánech výstavba velkorysého přestupního terminálu, který má zadržet autobusy přijíždějící do metropole od Rakovníka a Slaného. Terminál bude hotov nejdříve za tři roky.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video