Přestože počet studentek technických a ICT oborů na vysokých školách v Česku od začátku tisíciletí stoupá, jsou tyto obory stále dominantou mužů. Důvodů pro tuto nevyváženost může být několik.
„Jako první můžeme říct, že v historii byly s tím počítačem zobrazováni především muži, obzvlášť v osmdesátých letech,“ vysvětlil Jan Schönbauer z organizace Czechitas, která poskytuje ženám kurzy v oblasti IT.
„Další vliv je ten, že ženy a dívky jsou docela odrazovány od matematicko-vědních oborů na základních a středních školách,“ dodal Schönbauer. Dalším problémem je podle něj nedostatečná provázanost užití předmětů, jako je matematika a informatika, s běžným životem.
Technické a ICT obory studují hlavně muži
Informačním a komunikačním technologiím (ICT) i technickým oborům na vysokých školách dominují co do počtu muži. To potvrzuje i analýza ČSÚ. Ženy tvoří 28 procent studentů technických oborů, na ICT oborech je pak podíl pouhých 18 procent. Přitom poměr žen a mužů napříč českými vysokými školami bez ohledu na obor je 56 ku 44, ženy tak tvoří mírnou většinu.
I přesto lze oproti roku 2001 pozorovat u podílu žen výrazný nárůst. Na počátku tisíciletí tvořily ženy na technických oborech větší pětinu, na ICT oborech pouhých 5 procent.
ČSÚ rovněž poukázal na to, že vyšší zastoupení žen studujících v Česku informační a komunikační technologie je mezi cizinci, než mezi Čechy. Ženy s českým státním občanstvím tvořily pouhých 15 procent českých studentů, zatímco cizinky představovaly mezi studenty z ciziny téměř čtvrtinu. Na technických oborech byl poměr studentek a studentů s cizím státním občanství ještě vyrovnanější - 37 ku 63.
ICT oboryČSÚ rozděluje ICT obory na používání počítačů, návrhy a správa databází a sítí, vývoj a analýzy softwaru a aplikací, dále také interdisciplinární obory a obory, které nejsou zařazeny mezi výše zmíněné. Technické oboryTechnické obory dělí ČSÚ na podobory inženýrství a strojírenství, výroba a zpracování, architektura a stavebnictví, interdisciplinární obory a obory, které nejsou zařazeny mezi výše zmíněné. |
Například Fakulta informatiky Masarykovy univerzity (MU) v Brně loni evidovala 1128 nových studií, z toho 207 tvořily ženy a zbylých 921 muži. V případě žen se jednalo o 135 nových studií v bakalářském, 65 v magisterském a 7 v doktorském programu.
„V roce 2022 bylo celkem 433 absolventů, z toho 87 žen,“ uvedl mluvčí MU Radim Sajbot. V roce 2013 tvořilo na Fakultě informatiky MU 1001 nových studií v bakalářském, magisterském a doktorském programu celkem 119 žen a 882 mužů, o pět let později představovaly z celkového počtu 1137 nových studií 216 žen (z toho bylo 147 nových studií v bakalářském, 54 v magisterském a 15 v doktorském programu).
„Zahrnuje klasické prezenční i kombinované formy studia, ale ne programy celoživotního vzdělávání,“ upřesnil Sajbot a upozornil, že data znázorňují počty nových studií. Lidé studující více oborů na stejné fakultě tak jsou započítáni vícekrát.
Nepoměr žen a mužů v zájmu o ICT a technické obory lze sledovat také na podaných přihláškách například na Fakultě informačních technologií na Vysokém učení technickém (VUT) v Brně. K bakalářskému studiu zde podaly ženy za posledních deset let nejvíce přihlášek loni, bylo jich 306.
Letos ženy podaly na Fakultu informačních technologií 253 z celkových 1909 přihlášek. Oproti roku 2013 se počet zdvojnásobil. Na magisterské studium se letos hlásilo 54 žen a 335 mužů, od roku 2013 tak na navazující program podal rekordní počet žen.
„Počet studentek se za posledních deset let zvýšil, nyní se pohybuje zhruba v poměru třetina studentek ke dvěma třetinám studentů. Na začátku akademického roku 2022/2023 evidovalo ČVUT v Praze celkem 19 014 studujících,“ uvedla Kateřina Veselá z tiskového a organizačního oddělení Rektorátu Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT).
Univerzita Karlova (UK) v Praze za rok 2022 evidovala ve studijních programech, které podle klasifikace ČSÚ spadají do ICT oborů, celkem 529 nově zapsaných, z toho 115 bylo žen. Do bakalářského studia se zapsalo 79 žen a 332 mužů, u magisterského studia se jednalo o menší nepoměr, 31 žen ku 69 mužům. Absolventek bakalářského studia bylo loni 63.
Letos UK přijala do programů ICT oborů 198 žen a 620 mužů. Zápis studentů teprve probíhá.
Podle dat ČSÚ, který pracuje s počty studentů, se v roce 2022 vzdělávalo v ICT oborech na vysokých školách celkem 23 488 lidí, z toho bylo 19 315 mužů a 4 173 žen.
Celkem | Muži | % | Ženy | % | |
---|---|---|---|---|---|
České vysoké učení technické v Praze (ČVUT) | 3912 | 3308 | 85 | 604 | 15 |
Vysoké učení technické v Brně (VUT) | 3355 | 2842 | 85 | 513 | 15 |
Vysoká škola ekonomická v Praze | 2276 | 1600 | 70 | 676 | 30 |
Masarykova univerzita (MU) | 2252 | 1845 | 82 | 407 | 18 |
Česká zemědělská univerzita v Praze | 2220 | 1863 | 84 | 357 | 16 |
Univerzita Karlova (UK) | 1332 | 1051 | 79 | 281 | 21 |
Univerzita Hradec Králové | 1147 | 942 | 82 | 205 | 18 |
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava | 1097 | 982 | 90 | 115 | 10 |
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně | 787 | 694 | 88 | 93 | 12 |
Univerzita Pardubice | 678 | 497 | 73 | 181 | 27 |
Ostatní | 4496 | 3748 | 83 | 748 | 17 |
Zdroj: ČSÚ podle MŠMT |
Ženy o svém potenciálu často neví
Podle Schönbauera se ženy účastní kurzů pořádaných organizací Czechitas zejména kvůli vidině vyššího platu, který práce v IT nabízí. Některých kurzů se však účastní také ženy, které se ve svém oboru dovzdělávají. „Nejčastěji to bývá u specifických prací, třeba vědkyní. Vím, že různé holky například z biomedicíny se vzdělávaly v programovacím jazyku Python, protože jim to potom pomáhá při výzkumu,“ uvedl Schönbauer. Největší zájem o vzdělávací kurzy však mají podle něj ženy toužící po změně.
„Žena, která s námi studuje, je nejčastěji na konci či po mateřské dovolené, má dvě děti, je jí 31 let a už se nechce vrátit do původní práce,“ popsal Schönbauer a dodal, že na kurz nastoupí právě v období před návratem do práce po mateřské dovolené.
V oblasti IT jsou podle něj úspěšné také například překladatelky či korektorky. „Ony velmi rychle poznají, že ten jazyk je strojový, ale že když mají talent na jazyky, tak jim půjde i IT,“ popisuje.
Zájem o vzdělávání v IT u žen roste, impulzem pro změnu bývá rodičovská dovolená![]() |
Nejčastějším důvodem, proč ženy nezvolily obor v oblasti informačních technologií již na vysoké škole, je podle Schönbauera fakt, že o svém potenciálu často ani nevěděly.
„Nejčastější věta, kterou můžete slyšet u nás na kurzech, je: ‚No, já jsem nebyla na matiku, tak jsem na tu informatiku nešla,‘“ popsal situaci.
Podle Schönbauera je pro ženy nejlepší cesta k uplatnění se v IT oboru zjištění, že je to baví. „Pak už ani nejde o tvrdé dovednosti, protože firmy dneska chtějí mít ženy v týmu. Máte několik studií, které dokazují, že diverzitní tým, čili složený z více pohlaví, je mnohem efektivnější a úspěšnější při řešení problémů. Protože to přináší různé pohledy na problémy,“ popsal.
Počet studentů technických oborů klesá
Vysokou školu v Česku studovalo v roce 2022 téměř 305 tisíc lidí. Technickému oboru se loni věnovalo 12 procent z nich, téměř 37 tisíc lidí. Od počátku tisíciletí se jedná o nejnižší podíl i počet studujících tohoto oboru. Počet studentů technických oborů zaznamenává pokles, zájem o ICT obory v posledních letech naopak roste.
„Svého minima dosáhl počet studentů technických oborů, kterých na konci roku 2022 bylo 37 tisíc, což je o 11 tisíc méně než v roce 2017. Velmi výrazně také klesalo jejich zastoupení mezi všemi vysokoškolskými studenty. Ještě v roce 2001 tvořili čtvrtinu, v roce 2022 již pouze 12 %,“ uvedl ředitel odboru statistik rozvoje ČSÚ Martin Mana.
Nejvyšší počet studujících na vysoké škole čítal technický obor v roce 2009, kdy jej podle dat ČSÚ studovalo 64 850 lidí. Od té doby však počet neustále klesá.
Naopak ICT obory, tedy obory zaměřující se na informační a komunikační technologie, jsou podle dat ČSÚ na vzestupu. V roce 2022 tvořilo 23 488 vysokoškolských studentů podíl na všech studujících v Česku 7,7 procent. Od roku 2001 se tak podíl zdvojnásobil.
V souvislosti s populačním vývojem bylo nejvíce studentů ICT oborů v roce 2011. Za zvyšování počtu studentů vděčí vysoké školy podle analýzy také zahraničním studentům.
Tři čtvrtiny všech studentů a studentek ICT oborů se věnují vývoji a analýze softwaru a aplikací, necelá pětina studovala interdisciplinární programy. Mezi technickými obory vede inženýrství a strojírenství, kterému se věnuje více než polovina lidí. Třetina studujících se věnuje architektuře a stavebnictví.