Chtějí tak předejít podezření, že lékaře uplácejí nákladným programem, který často s medicínou nijak nesouvisí. Lékaři se pak mohou cítit zavázáni a pacientům předepisují přednostně léky sponzora "zájezdu". Zveřejňovat tyto akce se rozhodly firmy, které ovládají většinu českého trhu s originálními léky.
"Bez etiky není důvěra a bez důvěry se nedá léčit. Proto chceme co nejvíce zprůhlednit chování firem," říká Radim Petráš, ředitel asociace sdružující výrobce originálních léčiv. Seznam by měl fungovat od příštího roku na internetových stránkách asociace.
Skandály výrobcůVýlet k Rudému moři Lékařka chtěla provizi Na safari do Keni |
Druhým krokem, který by měl následovat, je podle Radima Petráše zveřejnění toho, s kterými lékařskými kapacitami která farmaceutická firma spolupracuje a platí jim.
Jde třeba o to, že firmy zaplatí předsedovi některé odborné společnosti za studii provedenou na pacientech. Nebo že mu hradí vydání knihy z oboru či cyklus přednášek na dané téma. "Tady však narážíme na odpor ze strany lékařů. Je třeba o tom ještě diskutovat, takže nedokážu říct, kdy přesně takové informace zveřejníme," říká Petráš.
Databáze kongresů a dalších akcí bude na internetu už na začátku roku. V zahraničí fungují běžně. A například Velká Británie vydala první etický kodex, jak se mají farmaceutické firmy chovat, už v roce 1959.
Kromě výrobců originálních léků však existují i výrobci generických léčiv. Tedy levnějších náhrad originálních léků. "My nic takového neplánujeme, protože se až tak moc nepodílíme na hrazení kongresů lékařům," říká předseda asociace výrobců generických léčiv Emil Zörner.
Firmy sdružené v této asociaci totiž většinou neinvestují do výzkumu a nemají potřebu lékaře na kongresech informovat o novinkách ve vývoji léků.