"Zatím vyjely čtyři soupravy, chystá se pátá. Touto dobou by jich normálně bylo venku třicet až čtyřicet," hlásí šéf motolských odborů Jiří Zabloudil přes plot vozovny s pýchou v hlase. "Ti, kteří vyjeli, jsou stávkokazi, známé firmy," dodává. Stávkující odboráři musí zůstat v práci. Co budou celý den dělat, ale neprozradí.
"Mně je úplně jedno, že dostanu třeba o padesát korun méně. Vadí mi to, co se tady děje. Třeba ty úniky informací v kauze Pandur. Nebo Kalousek, jak mluví v televizi," rozčiluje se jeden ze zaměstnanců. Nejdříve ochotně hovoří na jméno, později si to rozmyslí. To, když mu jeho kolega oznámí, že veškeré informace může podávat jen tisková mluvčí.
K vratům vozovny přijíždějí policisté. Ale stávka je nezajímá, vyšetřují napadení mladého muže opodál. Toho někdo pořezal a sebral mu batoh. Nikdo zřejmě nic neviděl, policejní auto odjíždí a hlídka pátrá dál na druhé straně silnice.
Stávkující tramvajáci vypadají spokojeně. Šušká se mezi nimi o tom, že jejich protesty jsou stejně úspěšné ve zbytku metropole - z prvních ranních tramvají vyjelo po Praze prý jen sedm spojů, koluje hloučkem. "Co já vím, tak metro nepojede. Nechce jet vůbec nikdo," tvrdí jeden z nich.
Z vrat vozovny údajně ráno vyjelo jen několik tramvají.
Ne každému je pozornost médií příjemná. "Táhni do pi...," řve z okna jeden z tramvajáků. Mezitím se chystá k odjezdu pátý "stávkokaz". Protestující neochotně ustupují, vrata se otvírají a tramvaj číslo 12 vyráží do ulic. Na okolních zastávkách je však pusto, i předchozí tramvaje pobraly jen pár ojedinělých cestujících.
Atmosféra nepřála ani v dalších vozovnách menšině řidičů, kteří navzdory stávce chtěli vyjet. Kdo přišel do práce, procházel podle ředitele Dopravního podniku Martina Dvořáka uličkami hanby a kolegové si ho natáčeli na mobily, křičeli a pískali. "Tím odbory porušily dohody,“ dodal Dvořák s tím, že takovou atmosféru nečekal.
Podle něj byli lidé vyhecovaní. Navíc protestující krátkodobě zablokovali vokovickou a strašnickou vozovnu. Kdyby k takovým momentům nedošlo, jezdilo by podle Dvořáka po Praze více vozů hromadné dopravy.