ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

V netransparentnosti volební kampaně jsou premianti ANO a SPD, míní TI

  • 115
Nejméně transparentní kampaň ke krajským volbám mají podle organizace Transparency International hnutí ANO a SPD a karlovarská koalice ODS a KDU-ČSL s podporou Soukromníků. Nejlépe si vedli Piráti, plzeňská koalice KDU-ČSL, ADS a Nestraníků a ústečtí Spojenci pro kraj.

„Strany obecně poskytují velmi vágní informace o plánovaných rozpočtech na kampaň. Neinformují o profilech na sociálních sítích,“ uvádí se v hodnocení, které ve čtvrtek zveřejnila česká pobočka TI na svém webu.

„Zakrývají vztahy k mediálním a PR agenturám. Nepublikují seznamy dárců dříve, než požaduje zákon. Dokonce i tak jednoduchá věc, jako je přehled vlastních předvolebních akcí, je pro mnohé problém,“ dodává.

TI strany oznámkovala jako ve škole. Zcela propadlo hnutí SPD, které podle TI oznámilo pouze celkovou částku na kampaň ve výši 20 milionů korun, nikoli jednotlivé výdaje, dárce, volební tým, najaté agentury, plán předvolebních akcí či volební profily na sociálních sítích. Podobně na tom bylo ANO, které chtělo do kampaně investovat 45 milionů korun. Od čisté „pětky“ ho uchránily informace o lidech a agenturách, které se na strategii a marketingu kampaně podílely.

Piráti dostali od TI známku 1,6. Na výbornou organizace ohodnotila jejich seznam dárců, volebních akcí a informace o rozpočtu. Chyběl ale seznam externích spolupracovníků a agentur. Z dalších parlamentních stran si nejlépe vedlo hnutí STAN (známka 3,6) a KSČM (známka 3,8). Horší známku než průměrnou čtyřku dostaly ODS a Trikolóra (shodně 4,2), KDU-ČSL (4,4) a ČSSD (4,6). Na TOP 09, která kandiduje v různých koalicích, ocenila TI její veřejný účet a seznam dárců, čímž strana napomohla k transparentnosti i svým liknavějším koaličním partnerům.

Mezi největší nešvary letos podle organizace patřilo „manipulativní vedení kampaní“. Obhájci krajských pozic si podle TI v řadě případů zaplatily PR agentury, aby v médiích publikovaly reklamní články, které zdánlivě informují o běžné krajské agendě.

„Pokud tuto práci následně jednoznačně podstrkují v kampani jako svou propagaci a propagaci strany, jde o privatizaci veřejné funkce,“ uvedl ředitel TI David Ondráčka.

Organizace hodnotila kampaně celkem tří desítek uskupení, a to velkých stran i jejich krajských koalic a úspěšných regionálních uskupení. Trendem v transparentnosti kampaně se podle vedoucího projektu transparentnivolby.cz Ondřeje Cakla stalo „lajdáctví“. Většina stran se podle něj ani nenamáhala použít aplikace na zveřejňování informací o rozpočtu, dárcích nebo personálním vedení kampaně. 

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video