Zprávou Nejvyššího kontrolního úřadu se má dnes zabývat vláda. Původní objednávka na vrtulník se uskutečnila podle Práva těsně před volbami do Sněmovny v roce 2006, tedy za ministra Miroslava Kostelky.
Státní podnik LOM, který vrtulník americké provenience modernizoval, po volbách v roce 2006 navrhl změnu: místo vrtulníku na spalovací motor nabídl ministerstvu obrany pořízení jiného stroje, poháněného bateriemi. Ten nakonec armáda dostala, stál 111,5 milionu.
Někdejší jednotka SOG údajně varovala Vojenskou policii, jejíž akvizicí vrtulník byl, že dražší model je pro armádu nevýhodný.
Vojenská policie má vlastní akviziční program, proto dává od nákupu ruce pryč i ministerstvo obrany. "O zakázce nerozhodovalo ministerstvo obrany. Po celou dobu byl nákup systému pouze v kompetenci vojenské policie," řekla listu mluvčí resortu Lucie Kubovičová.
Ačkoliv investice v řádu desítek milionů není v porovnání s penězi, které se točí na ministerstvu obrany, příliš velká, připomíná, kde má česká armáda zřejmě vůbec největší slabinu.
Armáda totiž dlouhodobě postrádá jasné a dlouhodobé politické zadání, k čemu má být určena. Noví ministři často "překopávají" plány svých předchůdců. Týká se to i dnes už bývalé jednotky SOG - systémově neukotvený útvar byl po malérech v Afghánistánu zrušen a mnozí dobře (a draze) vycvičení vojáci pak už uplatnění v armádě nenašli.