Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Na kilometru až přes sto reklam. Vizuální smog řeší desítky českých měst

  20:03
Agresivní reklama, billboardy, přemíra tabulek a vlaječek u provozoven, velkoformátové reklamní stojany umístěné na městské zeleni. V Česku začínají přibývat obce, které se rozhodly bojovat s reklamami ve svých ulicích. Podle odborníků právě vizuální smog ovlivňuje nejen samotné město, ale i životy občanů v nich. Podle obcí je největší překážkou legislativa.

Vizuální smog v Praze. (12. 6. 2019) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Velká černá plachta s nápisem „Polibte nám p*del“ se v neděli objevila na budově Paralelní Polis v pražských Holešovicích. Šlo o reakci na rozhodnutí Prahy 7, která nedovolila vyvěšení banneru k říjnovému kongresu o kryptoměnách Hackers Congress. 

„Pokud státní úředník rozhoduje o tom, co je a není esteticky vhodné pro širokou veřejnost, dotýká se principů, které jsou vlastní totalitářským systémům, a tomu se už z podstaty naší existence musíme vzepřít,“ napsali organizátoři na svých stránkách

Podle Prahy 7 byl však problém jinde. „V žádném případě nejde o to, že by kdokoliv na úřadě hodnotil estetickou nebo obsahovou stránku plakátu. Praha 7 se dlouhodobě staví proti velkoformátovým plachtám na domech, které jako nosiče reklamy vůbec do města nepatří,“ řekl mluvčí radnice na Praze 7 Martin Vokuš pro Echo24.

I takto může vypadat boj města s přemíru reklam. Praha má takových zápasů za sebou už několik. V nedávné době také řešila například velkoplošnou reklamu u Nuselského mostu.  Není však jediným městem, které s vizuálním smogem bojuje.

15. února 2020

Na 1,5 kilometru připadá 100 reklam

Co je vizuální smog?

Za vizuální smog bývá označována hlavně agresivní reklama, která se do daného prostředí nehodí. Vizuálním smogem ale může být cokoli, co negativně ovlivňuje výhled lidí ve veřejném prostoru, třeba i rozházené odpadky na ulici či příliš křiklavé barvy u fasád domů. 

„Touha vrstvit nekoncepční cedule na sebe a nepřemýšlet nad propagací tu je od Rakouska-Uherska. Jde o průvodní znak nemocného podnikání. Pokud nemáte domyšlenou vlastní strategii propagace, projeví se to i vizuálně," popsala Veronika Rút, grafická designérka, která spolupracuje s různými městy na kultivaci veřejného prostoru. V rámci projektu Brno bez vizuálního smogu vytvořila Manuál dobré praxe reklamy pro radnici v Brně-střed.

Redakce iDNES.cz oslovila města napříč Českou republikou. Odpovědělo jich třicet, z nich nějakým způsobem vizuální smog řeší 21 obcí. 

Jak totiž popsal problém před časem architekt Institutu plánování a rozvoje Martin Špičák: „Problém vizuálního smogu je i v tom, že město nepůsobí čistě. Pak není nikomu příjemné se v něm pohybovat a trávit v něm čas.“ Odborníci se také shodují, že vizuální smog značně ovlivňuje kvalitu života lidí. 

Zejména u velkých měst je problém vizuální smog v památkových zónách. Své o tom ví již zmiňovaná Praha. Historické centrum je v posledních letech zatížené turismem, který na sebe váže negativní jevy. 

Mezi nimi jsou výrazné poutače nebo bannery, kterými se prodejci snaží přilákat zákazníky. Svým provedením degradují cenné historické domy v Pražské památkové rezervaci. A nejen v ní. 

Na změně historického centra pracuje například Česká Lípa, která spolupracuje i s německou Žitavou. Na seznamu spolupracovníků jsou i architekti, grafici a památkáři. Snahou města je, aby z něj zmizely nevhodné reklamní poutače a cedule. Má se také sjednotit podoba laviček a odpadkových košů. 

„Inspirovali jsme se v jiných městech, kde jsou na tom v boji s vizuálním smogem dál, například ve Znojmě a Brně,” uvedl Martin Brož, 2. místostarosta České Lípy.

Problém řeší i jinde. Například ve Žďáru nad Sázavou či v Břeclavi. „Například na asi 1,5 kilometru Brněnské ulice je bezmála 100 reklamních poutačů, často i starých a nečitelných. Obdobně je zahlcené i náměstí Republiky nebo křižovatka ulic Smetanova, Horní, Novoměstská a Brněnská,” popsal Matěj Papáček, mluvčí města Žďár nad Sázavou.

„Vypovídáme smlouvy na reklamy na hřbitovních zdech a smlouvy na pronájem pozemků za účelem umístění reklamních nosičů podél komunikací. Snižujeme počet reklam na sloupech veřejného osvětlení a vše směřujeme na plakátovací plochy,“ vyjmenoval Jakub Matuška, místostarosta Břeclavi.

Důvody se mezi radnicemi různí. Mezi těmi nejčastějšími je snaha zvelebit veřejný prostor pro obyvatele a turisty, jinde obce argumentovaly neúnosnou situací či stížnostmi ze strany samotných obyvatel. „Vedla nás potřeba snížit intenzitu reklamy, která pokud je na každém rohu, tak je extrémně náročná pro lidské vnímání, odvádí pozornost od řízení, brání správnému vnímání veřejného prostoru,” poznamenal Ondřej Zdvomka, hlavní architekt města Frýdek-Místek.

Problematické zákony a armáda úředníků

Odstranit přemíru reklam ve městech však není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Obce nemohou jednoduše nadiktovat vlastníkům nemovitostí, jak mají mít polepená okna a výlohy. Zmatky jsou podle některých i v samotných zákonech. 

„Celkově chybí alespoň minimálně zakotvení problému v zákonech, zejména stavebním,” postěžovala si architektka Uherského Hradiště Martina Radochová. Někde se také setkávají s tím, že problematiku vizuálního smogu lidé nepochopí a téma vnímají negativně jako snahu omezovat svobodné podnikání.

Způsoby regulace vizuálního smogu neřeší jen Česko, ale i státy v zahraniční. Podle grafické designérky Veroniky Rút, která se na problematiku vizuálního smogu zaměřuje, zavedlo různou formu regulace podoby reklam po celém světě na 1 500 měst. 

V České republice je možné regulovat zejména outdoorovou reklamu a reklamu na provozovnách - na fasádě a z vnější strany výlohy, oken a dveří. Prostor za výlohou je však naopak považován za soukromý majetek. Do outdoorových reklam spadají billboardy či reklamy na sloupech veřejného osvětlení. Oba druhy reklam vyžadují zcela odlišný přístup úřadů. A v tom je problém. 

„Co se týká outdoorové reklamy, pozemek patří například městským komunikacím, sloupy osvětlení a značky technickým sítím, zábradlí třeba dopravnímu podniku, billboardy vlastní agentury. Pokud chce město věc regulovat, musí se domluvit třeba s 15 lidmi. Neexistuje konkrétní odbor, který by se reklamou zabýval,“ popsala Rút s tím, že většinou závisí pouze na politické vůli a ta mnohdy mizí s novými volbami. Rozdíly také panují v tom, zda se jedná o reklamu dočasnou, či trvalou.

To potvrzují i některá města. „Největší problém ale pravděpodobně nastane s vymahatelností nařízení města. Na pravidelnou kontrolu by byla zapotřebí „armáda“ úředníků. Uvidíme ale, jak se situace vyvine. Věříme, že podnikatelé pochopí naši snahu a budou s námi spolupracovat,” poznamenal k regulaci mluvčí Papáček ze Žďáru nad Sázavou.

Manuály dobré praxe

V červnu 2020 byl vydán Manuál pro kultivovanou Prahu. Manuál vznikl pod vedení Kristýny Drápalové v týmu Hany Třeštíkové. 

Rada městské části Brno-střed schválila v roce 2018 Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven v městské části Brno-střed. Šlo o první publikaci svého druhu.

Důležitým nástrojem se tak stávají pro některá města manuály dobré praxe. Ty vznikají nyní například ve Žďáru nad Sázavou, v Olomouci, Plzni, Frýdku-Místku, Ostravě, Plzni či Karlových Varech. Ten svůj také nedávno přestavila i Praha. Manuály samy o sobě nejsou závazné, pravidla v nich jsou platná pro domy v majetku měst.

„Posunuli jsme se, ale stále v některých ohledech jako společnost zaostáváme,“ podotkla odbornice Rút s tím, že i u nás se situace pomalu, ale jistě alespoň trochu mění. Přesto máme oproti zahraničí stále co dohánět. Příklad si česká města mohou vzít například z polského města Gdaňsk.

To začalo bojovat s vizuální smogem v roce 2018, kdy vznikla komplexní strategie pro veřejný prostor a úřady spustily masivní kampaň proti vizuálnímu smogu. Z města během dvou let zmizela řada reklamních bannerů, které do té doby zakrývaly často až celé budovy. Město je rozděleno na několik částí, pro každou platí jiná pravidla.

  • Nejčtenější

Virolog: Omikron skončí v půli února. Pak jsou ve hře tři scénáře, jeden je černý

Rozstřel Je skutečně omikron onou toužebně očekávanou variantou, po které bychom mohli covid-19 považovat za běžnou sezonní...

Studenti a senioři zaplatí za jízdenky dvojnásobek, vyzradil nechtěně Kupka

Ministr dopravy Martin Kupka ve středu vládě představí návrhy na úpravu státních slev v dopravě. Ty počítají se...

Stanjurova angličtina překvapila. Sorry, řekly Langšádlová a Černochová

„My priority, och,“ odpověděla ministryně pro vědu Helena Langšádlová na otázku položenou v angličtině. V České...

Krvavá 90. léta: Manželku Ivana Jonáka zavraždili až na druhý pokus

Seriál Devadesátky, který vysílá Česká televize, oživil vzpomínky na krvavé zločiny 90. let – mezi nimi i nájemnou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Horká se covidem nakazila schválně. Syn zesnulé zpěvačky spílá antivaxerům

Syn zpěvačky Hany Horké, která zemřela s covidem ve věku 57 let, si vylil zlost na osobnostech, jež jsou známy svým...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

První rok pandemie rodinám finančně prospěl, jejich příjmy narostly

Domácnosti v Česku si v prvním roce pandemie koronaviru příjmově polepšily. Významný podíl na tom měly peníze od státu....

Českem se přehnala sněhová vichřice. Teď hrozí náledí a sněhové jazyky

Českem přechází studená fronta, kterou dopoledne místy provázelo intenzivní sněžení a prudký vítr. Ojediněle se...

Zemědělci přijeli s traktory a pálili slámu. Nechceme změny dotací, míní

Proti změnám v rozdělování dotací protestují ve čtvrtek zemědělci, zejména ti z velkých firem. K akci je vyzvaly...

Ve vládě financím nerozumí nikdo, řekl Babiš. Jeho stínový tým má 15 členů

Šokován tím, co předvádí koaliční vláda Petra Fialy, je expremiér a předseda ANO Andrej Babiše. „Ve vládě financím...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...