Exposlanec Věcí veřejných Vít Bárta

Exposlanec Věcí veřejných Vít Bárta | foto: František Vlček, MAFRA

Nákladní vlaky v péči Víta Bárty, exministr rozjíždí podnikání na železnici

  • 87
Bývalý ministr dopravy a „superguru“ Věcí veřejných Vít Bárta získal menšinový podíl ve firmě, která se stará o servis nákladních vlaků. Ještě coby člen vlády přitom vedl ostrý spor s vedením podniku ČD Cargo, který podle něj vypisoval nevýhodné zakázky. S kritizovaným podnikem ale nyní spolupracuje.

Od minulého týdne je Bárta spolumajitelem a jediným jednatelem společnosti Rail Clinic, která poskytuje opravy a údržbu nákladních vlaků přímo na kolejích. A podle referencí, které firma uvádí na svém webu, spolupracuje právě i s ČD Cargo, na jehož ředitele Petra Bazalu v roce 2010 podal Bárta trestní oznámení. To však policie později odložila.

Firma, kterou si Bárta vybral pro svůj byznysový návrat, vznikla před třemi lety a od té doby má již třetí název. Už od začátku však měla jistou vazbu do prostředí Bártovy někdejší strany Věci veřejné.

Kdo je Vít Bárta?

  • Koncem devadesátých let založil se svým bratrem Matějem bezpečnostní Agenturu bílého lva – ABL. Dodnes (byť pod jiným názvem) jednu z největších bezpečnostních agentur v Česku. 
  • V roce 2010 se stal poslancem za Věci veřejné a působil necelý rok jako ministr dopravy ve vládě Petra Nečase. Po skandálu kolem uplácení poslanců VV však popularita jeho strany upadala. Politický comeback za Okamurův Úsvit v roce 2013 mu nevyšel. Krátce po volbách Bártu zatkla policie. Byl obviněn z toho, že s pomocí důstojníka BIS Jana Petržílka získal odposlechy pražského primátora Pavla Béma a podnikatele Romana Janouška. Bárta ani Petržílek dodnes nestanuli před soudem. 

Jejím prvním jednatelem byl před dvěma lety Aleš Frank. Jeho jméno zní povědomě zřejmě jen lidem, kteří stáli hodně blízko začátkům Bártovy partaje. Frank totiž pracoval jako koncipient u advokáta Daniela Musila, který byl největším sponzorem Věcí veřejných. Později se ukázalo, že peníze, které Musil straně daroval (celkem přes jedenáct milionů korun) pocházejí z daňových podvodů s naftou. Soud za to právníka letos v dubnu poslal na sedm a půl roku za mříže.

Nová parta a přece stejní lidé

Frank však v Rail Clinic sehrál zřejmě svou obvyklou úlohu. Tedy byl jen u zrodu společnosti a poté ji předal člověku, který s ní chtěl podnikat. To se stalo v prosinci 2016, kdy podíl ve firmě získal bývalý člen představenstva ČD Cargo Sonny Sonnberger. Mimochodem Sonnberger se stal manažerem dceřinky státních drah v době, kdy resort vedl Bártův nástupce za Věci veřejné Pavel Dobeš. Ani on však nezůstal majitelem firmy dlouho.

Dnes většinu ve společnosti Rail Clinic ovládá náměstek ředitele železniční společnosti AŽD Patrizio Scuderoni a šestadvacetiletá absolventka politologie Alice Randáková.

Ta má v obchodním rejstříku stejnou trvalou adresu jako Vít Bárta. V minulosti přispívala do dvojice médií se silnými vazbami na Bártu: Security magazínu, v jehož redakci působí například bývalý mediální manažer Věcí veřejných a později místopředseda hnutí Úsvit Jan Zilvar nebo bratr Bártovy manželky Filip Klasna. Randáková psala glosy i do novin Plzeň bez cenzury, které sloužily jako Bártův předvolební leták.

Sám Bárta vlastní ve firmě Rail Clinic deset procent. Co exministra a politického loutkovodiče k návratu do světa byznysu vedlo, není zřejmé. Bárta na dotaz ohledně Rail Clinic neodpověděl.

Bezpečnost a bránění jaderných elektráren

Byznysově se daří jinému Bártovu projektu – bezpečnostní agentuře M2C, která se dříve jmenovala ABL. Ta před několika dny uspěla v tendru na ostrahu jaderných elektráren polostátní společnosti ČEZ. V příštích pěti letech jí ČEZ vyplatí přes miliardu korun. Vít Bárta však podíl v Mark2 Corporation Czech nevlastní. „Já a moje paní jsme vlastníky společnosti. Bratr nemá žádný vliv na řízení firmy a tato kapitola je uzavřená,“ řekl Bártův bratr Matěj v říjnu v rozhovoru pro MF DNES.

Firma Bártových pohlídá Dukovany a Temelín, vyhrála miliardovou zakázku

Z historického pohledu jde o poměrně pikantní záležitost. Bezpečnostní agentura bratří Bártů, tehdy ještě pod názvem ABL, špehovala ředitele bezpečnosti ČEZ Daniela Rouse. Měla například k dispozici výpis jeho telefonních hovorů.

Rous ve firmě stále působí, nebyl však členem komise, která agenturu pro ostrahu vybírala.

Ústup ze záře reflektorů a blednutí slávy

Bárta částečně zmizel z veřejného života kvůli letitému případu údajného úniku informací z kontrarozvědky BIS. Bývalý politik je spolu s někdejším důstojníkem BIS Janem Petržílkem obviněn, že s jeho pomocí získal dnes již notoricky známé odposlechy hovorů podnikatele Romana Janouška a pražského exprimátora Pavla Béma.

Případ se vleče již řadu let, vyšetřování totiž probíhá v utajovaném režimu. Přestože Bárta nebyl až dosud alespoň oficiálně příliš aktivní v byznysu, v politice se nepřestal angažovat ani po svém obvinění.

Dlouhou dobu byl zákulisním hybatelem prvního úspěšného politického projektu Tomia Okamury Úsvit, za který v roce 2013 neúspěšně kandidoval do Poslanecké sněmovny.