Na zdejším trhu se přitom viagra objeví teprve zítra či pozítří, nadto je její vydání přísně omezeno na lékařský předpis. "Proto ji podle zákona můžeme inzerovat jen v odborném tisku. Jenže kolem viagry je příliš mnoho aktivit, které jdou mimo nás," říká Martin Kryšpín, obchodní ředitel české pobočky firmy Pfizer, která pilulku přivedla na svět. "Viagra žije svým životem, a kdybych si měl za firmu objednat všechen čas, který je jí věnován, nedoplatil bych se," podotýká.
Experti se shodují, že na viagře není ani tak zajímavý mechanismus jejího účinku, jako téma, které je s ní spojeno. "Ptáte se, proč se v době počítačů a robotů stane největším trhákem pilulka na potenci? Prostě proto, že od lidské sexuality je odvozována mužská výkonnost obecně a také sebevědomí," říká přední český sexuolog Jaroslav Zvěřina. A připomíná: když byli muži po celá staletí ochotni zkoušet sušené stonožky a vývary z ptačího hnízda, jakýpak div, že sáhnou po jednoduché a nadto medicínsky ověřené novince, stvořené průmyslem, orientovaným na - jak říká Zvěřina - hydrauliku erekce.
Fenoménu viagry už však využily také úplně jiné obory. V Rumunsku přišla jedna firma s vínem značky Viagra chudých, kulináři zase po pilulce leckde nazývají svá menu. V republice se viagra dostala do reklamy na finanční poradenství: zlínská firma OMP inzerovala své služby sloganem: "FIAGRA, FInanční Analýza a GRAfy, zvýší potenci vašeho podnikání a podpoří váš růst." Právníci se v tomto případě - sice opatrně, ale přece - kloní k názoru, že využití jména jiného výrobku k vlastní propagaci je přípustné.
"Chybí tam jeden ze základních znaků nekalé soutěže a parazitního jednání, a to schopnost přivodit nějakou újmu majiteli viagry," soudí profesor Petr Hajn z Právnické fakulty Masarykovy univerzity. "Podobné je to s limonádou Semtex - i ta těžko může výrobci semtexu způsobit nějakou újmu." A tak je i tahle reklama na "fiagru" svým způsobem reklamou na pilulku; alespoň pro toho, kdo pochopí zdroj její inspirace.
Není třeba dlouho hledat ani souvislost mezi modrou pilulkou a Modrou linkou, na níž lékaři už zhruba týden diskutují s volajícími o problémech s erekcí.
Linku sponzoruje výrobce viagry, její iniciátoři přesto tvrdí, že lékaři tu nepropagují pilulku, nýbrž naopak: pilulka propaguje linku. Fenomén viagry byl prý použit jako marketingově osvědčený tah, který má vyvolat zájem o potíže s erekcí jako takové a přimět člověka zavolat lékaři.
Firma Pfizer s modrým logem stvořila modrou (proč asi?) pilulku, jež se stala nejen nejrychleji se prodávajícím novým lékem v historii, ale také tématem doby.
"Přestože viagra pro nás znamená pět procent prodeje, představuje 95 procent naší publicity. V kterékoli diskusi od vědecké až po vulgární je viagra zmíněna," řekl ředitel firmy Wiliam Steere pro list Financial Times.
Pfizer čeká od viagry v roce 2002 roční tržby 10 miliard dolarů. A zdá se, že zisky si neslibuje jen on. Ještě dřív, než viagra získala v českých zemích registraci, už ji podnikavci i podvodníci s úspěchem nabízeli přes internet.
Šestadvacetiletý muž z Prahy 4 prodával jedno balení za čtyři a půl tisíce korun, aniž pilulku někdy držel v ruce. Policie ho však zatkla přímo ve spořitelně, kam mu zájemci měli posílat peníze.