V hlavním městě žije více důchodců než dětí. Podle statistiků je jich 185 tisíc a bude jich rychle přibývat. Do důchodu se teď totiž chystají silné ročníky lidí, kteří se narodili po druhé světové válce.
V den, kdy se naposledy rozloučí s kolegy v práci, mohou začít jezdit za levnější jízdenky MHD. Pokud splní nové podmínky Dopravního podniku.
Podle nových pravidel už není pro dopravce při poskytování slevy důležitý přiznaný důchod, ale věk cestujícího.
"Sleva Senior platí pro všechny osoby starší 60 let," uvedl Filip Drápal ze společnosti Ropid, která pražskou hromadnou dopravu organizuje.
To znamená, že cestující, kteří ještě šedesáté narozeniny neoslavili, nárok na slevu nemají, byť jim byl důchod přiznán. Jenže i v tomto je háček - neplatí to pro všechny.
Slevu dostanou cestující, kteří odešli do důchodu před 1. srpnem tohoto roku a zařídili si průkazku.
"Pokud už mají průkazku pro důchodce, která byla vydána před tímto datem, tak mají nárok na slevu, po tomto datu už ne," potvrdil Drápal.
To znamená, že například stejně staří osmapadesátiletí manželé mohou mít různé jízdné, pokud jednomu z nich byl přiznán důchod 31. července, ale druhému o den později, až 1. srpna.
Mají nárok na slevuVšichni cestující mezi 60 a 70 lety a ti, kteří pobírají plný invalidní důchod. |
Přitom nejde o malé peníze - sleva na kupony je totiž více než padesátiprocentní. Zatímco plné jízdné za měsíční kupon je 550 korun, po slevě cestující zaplatí jen 250 korun. Čtvrtletní kupon stojí pro běžné cestující 1 480 korun, lidé starší šedesáti let za něj zaplatí jen 660 korun. Levnější jsou i jednotlivé jízdenky - 26 korun stojí pro běžné cestující, 13 korun pro seniory.
S průkazkou či Opencard
Ani šedesátníci však nemají jistotu, že slevu dostanou. Musí totiž vlastnit buď elektronickou tramvajenku Opencard, nebo si nechat vystavit průkazku seniora. Ukázat při nákupu kuponu jen občanský průkaz, kde je uvedeno datum narození, nestačí.
"Musí mít buď Opencard, nebo klasickou průkazku PID pro seniory. Pokud ji nemají, na počkání ji vystaví kterékoli předprodejní místo Dopravního podniku," popsal Drápal.
Ještě složitější je to při uplatňování slevy v příměstské dopravě. Tady totiž mnohé z toho, co bylo řečeno, vůbec neplatí. "Slevy pro seniory starší šedesáti let ve vnějších pásmech neplatí. Zdarma mohou jezdit senioři nad 70 let v příměstských autobusech ve vnějších pásmech, ale vlakem nikoli - tam se řídí tarifem Českých drah," vysvětlil Filip Drápal z Ropidu.
Možnost jezdit úplně bez jízdenky mají všichni cestující starší 70 let i po celém území Prahy. Revizorovi mohou v takovém případě pouze ukázat občanský průkaz.
Na cestování bez peněz mají nárok také děti mladší šesti let, invalidé a představitelé státní moci.
"Pokud mají cestující průkaz ZTP, tak jezdí zdarma. Pokud pobírají plný invalidní důchod, spadají do kategorie hmotná nouze, kde jsou poskytovány stejné slevy jako u kategorie Senior. Takže je opět nutné mít průkazku nebo Opencard s nahraným kuponem," doplnil Ropid.
Aby mohl takový cestující průkazku nebo elektronickou tramvajenku získat, musí na přepážce Dopravního podniku předložit úředníkům potvrzení o přiznání plného invalidního důchodu.