Při "úsekovém měření" jedna kamera nahrává řidiče na začátku a druhá na konci úseku. Když tam hříšník dojede moc brzy, je jasné, že porušil předpisy.
Má to však háček, kamera musí logicky na začátku nasnímat každého – i ty slušné. "Stát nemá právo shromažďovat údaje o všech lidech, skenovat realitu a vybírat si ze záznamu, co se mu hodí. Vynesení videa s Miroslavem Šloufem z hotelu Savoy ukazuje, že jakýkoli záznam se dá zneužít," říká odpůrce měření a odborník na ochranu osobních dat Oldřich Kužílek, který zmínil aféru, kdy Šlouf v hotelu Savoy rozebíral s hradním kancléřem Jiřím Weiglem prezidentskou volbu.
Údaje musí hned smazat
Princip "úsekového měření" využívá například pražská městská policie, často v tunelech.
Právě na Prahu se zaměřila i kontrola. "Přikročili jsme k ní na základě stížnosti, která nebyla úplně neopodstatněná. Kontrola ještě není u konce," sdělila mluvčí úřadu na ochranu soukromí Hana Štěpánková. Detaily úřad zveřejní až příští týden.
Zástupce ředitele pražské městské policie Ludvík Klema odmítá, že by jeho lidé data zneužívali. "Kamery jsou v majetku magistrátu. K nám se dostanou jen údaje o lidech, kteří opravdu spáchali přestupek," sdělil Klema. Zbytek nahrávek by měla obsluha ihned mazat.
Státní policie, která úsekové měření používá v autech, ujišťuje, že to dělá. "Pokud je vyřešené mazání záznamů těch, kteří se neprovinili, nevidím v tom problém. My máme propracovaný systém ochrany dat lidí," říká náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek.
Rakouský zákaz měření
Na první pohled to může vypadat, že úřad na ochranu soukromí musel jen reagovat na obstrukci pokutovaného motoristy.
Stejné problémy se soukromým však nedávno řešilo i sousední Rakousko. A Ústavní soud tady úsekové měření rychlostí projíždějících aut na několik měsíců zakázal. Měření porušovalo tamní zákon o ochraně osobních údajů.
Soudu vadilo, že řidiči jsou nahráváni na video a zároveň je jim měřena rychlost. Na zákon si stěžoval paradoxně nikoli Rakušan, ale německý řidič. "Až před pár dny parlament zákon změnil a měření je zase povolené," řekl MF DNES právník rakouského autoklubu ÖAMTC Martin Hoffer.
Policie však musí zajistit, aby na snímku z radaru nebyl rozeznatelný spolujezdec.
Čeští strážníci už jednou s měřením "narazili". Loni jim pravomoc odebrali poslanci, neboť část radnic "rýžovala" na pokutách na bezpečných místech. Od letoška musí strážníci používat značku "Měření rychlosti".