První brněnská strojírna (PBS) Velká Bíteš podle ukrajinského serveru vyrábí klíčovou součástku pro motory vrtulníku Mi-8, který ruská armáda využila při bojích na Ukrajině. Jedná se o díl, který slouží k nastartování hlavního motoru vrtulníku a kterou Rusko samo nevyrábí.
Na ruském trhu byla PBS Velká Bíteš aktivní zhruba 20 let, obchody však musela přerušit kvůli sankcím, které zavedla Evropská unie po začátku ruské invaze na Ukrajinu, píše The Kyiv Independent. Součástky mimo jiné dodávala ruské firmě Kazan Helicopters, která vrtulníky Mi-8 vyrábí. Podle české firmy to však není pravda, protože Rusko vyrábí APU, která je schopná českou součástku nahradit.
Podle State Watch se však součástka produkovaná českou firmou i po zahájení války na Ukrajině v únoru loňského roku dostávala do Ruska skrze reexport z Indie či Kazachstánu. Organizace své tvrzení opírá o data z exportních registrů.
Podle ní indická firma Space Era Materials and Processes prodala do Ruska letos a loni 20 klíčových součástek od české firmy v hodnotě 8,5 milionu dolarů (190 milionu korun).
„To jsou relativně malá čísla pro (českou) firmu a nemohla výrazně přispět k jejímu zisku,“ tvrdí The Kyiv Independent. Za posledních 50 let totiž česká firma prodala zhruba 6 500 těchto součástek.
Na vrtulník pro Ukrajinu se už vybraly tři miliony. Black Hawk se ukázal v Praze |
Podle PBS Velká Bíteš indická databáze Export Genius, ze které autor analýzy čerpal informace, není spolehlivým zdrojem. Údaje do ní lze podle firmy zadávat „volně a bez další kontroly“, což vytváří prostor k manipulaci.
„Domníváme se, že od počátku jde o špinavou hru ruských služeb, které jednoduše vložily do databáze falešné údaje,“ tvrdí společnost. Zároveň uvádí, že s Ruskem „žádným způsobem nespolupracuje“. Prověření registračních čísel podle ní ukázalo, že její výrobky „byly skutečně použity v konkrétní zemi přímého vývozu a nikoli jinde“.
V prohlášení pro ukrajinskou organizaci PBS Velká Bíteš odmítla, že by porušovala unijní sankce. Se zmíněnou indickou firmou ani nemá smlouvu. Po kontrole sériových čísel vyplynulo, že 14 z 20 součástek, které skončily v Rusku, firma prodala jiným soukromým firmám v Indii a v Kazachstánu a indickému letectvu. U zbývajícím šesti součástek firma identitu kupujícího neuvedla.
Válka na Ukrajině zamrzla, sankce ztrácejí smysl, prohlásil Fico |
Podle analytičky Veroniky Vellaové z univerzity v Lutychu by však česká firma měla dbát i na to, aby její obchodní partneři neprodávali její součástky subjektům, na které se vztahují sankce.
Podle The Kyiv Independent měla česká firma exportní licenci pro prodej součástek kazašským leteckým závodům ARZ-405, které obchodují s Ruskem a zabývají se servisem vrtulníků Mi-8. Česká firma podle The Kyiv Independent uvedla, že zkontroluje počínání svých klientů a možnost, že by její součástky prodávali další subjektům.