Využívání technologií ve výuce, změna sexuální identity žáka či chování kantora na sociálních sítích. Tři z deseti témat v novém etickém kodexu pro učitele, který má dát pedagogům a ředitelům návod, jak se postavit současným výzvám ve škole.
Podle zástupců Učitelské platformy (UP) jde o výsledek práce čtrnácti školských subjektů a ministerstva školství, které podobnou iniciativu samo plánovalo. Přestože někteří ředitelé škol pro své kolegy etický kodex mají, nejde o ucelenou a napříč učitelskou skupinou schválenou „příručku“. Jednotlivé body tak nemusí obsahovat vše, čemu kantoři v současnosti čelí. Jde vždy navíc o iniciativu jednotlivců ve vedoucích pozicích.
Česko straší epidemie pokusů o sebevraždu u dětí. Psychice může pomoci škola |
K tvorbě „manuálu“ UP mimo jiné přizvali školní inspekci, Asociaci děkanů pedagogických fakult či Unie rodičů. „Učitelé kodex potřebují, téměř každý den setkávají se se situacemi, kde se nelze řídit jen zákonem,“ vysvětluje ministr školství Vladimír Balaš. Podle něj jde etický kodex dohromady i s připravovaným profilem absolventa studia učitelství.
Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal zase doplňuje, že kodex může pomoci řešit situace, které mohou být v činnosti školy, ve vztazích mezi učiteli, žáky i rodiči komplikované, nejsou ale upraveny jinými právními předpisy.
„Upravuje etický rámec práce kantora a dává najevo jeho postavení, přístup i postoje. Řediteli může pomoci v jeho práci při řešení různých školních situací, kdy se bude moci na něj odvolat,“ říká.
Etický kodex pro učitele
Zdroj: Učitelská platforma |
Zmiňuje, že i inspekce mnohdy řeší spory, kdy sami učitelé šíří dezinformace, zároveň se ale zabývají stížnostmi rodičů, že pedagogové některá témata neprobírají v souladu s názorem rodiny. „Ředitelé se budou moci odvolat na kodex,“ těší Zatloukala.
Michal Kaderka z Učitelské platformy pak popisuje i samotný proces přípravy kodexu, který nevycházel jen z podnětů a poznámek jednotlivých zainteresovaných skupin, nýbrž i ze zahraniční praxe.
„Ještě před první verzí jsme pročetli různé etické aspekty profilů absolventů či zahraniční kodexy, takže jsme při zapracování měli i přehled, jaké různé přístupy při tvorbě jiných kodexů vznikly,“ říká s tím, že jde o živý dokument, jehož obsah se může nadále měnit a vyvíjet. „Rozhodně nemá být něčím, co tady v nezměněné podobě bude dalších deset let.“
Učitelé vytváří bezpečné prostředí
Jedním z bodů dopoledne představeného kodexu je i téma zabývající se bezpečným školním prostředím, které mají zajišťovat právě pedagogové.
V aktuálně probíhajícím soudním procesu se studentem Jaroslavem Řehákem, který koncem března zavraždil svého učitele na pražském učilišti, padlo z výpovědí vícero studentů - i z jiných tříd - že kantor své žáky šikanoval a ponižoval. I to by měl kodex ošetřovat, aby k podobným incidentům již nedocházelo.
Učitel mě šikanoval, zabít jsem ho ale nechtěl, řekl mladík s mačetou |
„Nechtěl jsem být šikanovaný jako na základní škole, kde mě šikanovali kvůli tomu, že jsem zadrhával. Našel jsem si kamarády a šikanoval mě učitel, chápete to?“ brečel Řehák u soudu.