Učitelé v technologiích tápou, často končí u powerpointu, zjistila inspekce

  17:01aktualizováno  17:01
Učitelé často neumí efektivně využívat digitální technologie ve výuce. Ukázalo to šetření České školní inspekce, do kterého se zapojilo 430 škol. Učitelé mnohdy končí u powerpointových prezentací a do využívání technologií žáky nezapojují.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Učitelům se často vyčítá, že neumí nebo nechtějí modernizovat svoji výuku, kdy klasický výklad před tabulí často okoření maximálně elektronickou prezentací učiva. Šetření ukázalo, že dvě třetiny pedagogů nevyužívají technologie tak, jak by měly.

„Většina učitelů vnímá využití informačních technologií především jako doplnění klasické výuky. Nejčastěji končí u toho, že místo psaní na tabuli promítají powerpointové prezentace. To je v pořádku, ale určitě to nestačí,“ říká náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys. Jen málo učitelů si podle něj uvědomuje vliv informačních technologií na výuku.

„Přitom digitální technologie mají na výuku významný efekt. Je prokázané, že zvyšují atraktivitu výuky, aktivizují žáky k tomu, že jenom nesedí a neposlouchají, ale sami se věnují výukové činnosti atraktivním, zajímavým způsobem, který v nich probouzí zájem o řadu věcí, dostává je do jádra dění,“ sdělil iDNES.cz Andrys.

Fotogalerie

Upozorňuje, že je velice důležité, aby učitelé digitální technologie více zapojili do výuky, a to nejen v hodinách informatiky, ale především v jiných předmětech například prostřednictvím nástrojů, jako jsou vzdělávací kurzy, webináře, otevřené vzdělávací zdroje nebo výukové programy. 

Podle Andryse je potřeba, aby učitelům se zaváděním technologií do výuky pomáhali koordinátoři ICT, aby byla vytvořena systémová podpora této pozice a aby byli koordinátoři pro školy dostupnější.

„Školy mají ICT koordinátory, ale je otázka, jak je pro tu školu dostupný a jaké jsou jeho úkoly. Koordinátor by neměl být tím, kdo mu přijde obnovit internet, když spadne, nebo spravovat síť, ale měl by učitelům pomáhat s efektivním využívám technologií ve třídách. Je problém takového člověka najít a dovolit si ho zaplatit. To chce systémovou podporu,“ sdělil Andrys.

Ministerstvo školství si prý tuto situaci uvědomuje a hledá řešení. „V současné době probíhá revize rámcových vzdělávacích programů, která se významně dotkne právě i digitálního vzdělávání. Jeho výuka by se měla zmodernizovat a přizpůsobit současnému stavu a potřebám IT,“ sdělila mluvčí resortu Jarmila Balážová.

Žáci nejsou dostatečně informačně gramotní

Šetření se zaměřovalo také na informační gramotnost, tedy schopnost získávat informace z různých typů sdělení, představivost žáků, logické uvažování či práce s algoritmy. Inspektoři předpokládali, že v dané oblasti na tom budou žáci o něco lépe. 

Domnívali se, že žáci dosáhnou průměrně 67 % úspěšnosti. Jenže středoškoláci byli o procento horší, žáci základních škol dokonce o čtyři procenta.

„Zpráva nám dává dvě smutná zjištění. Informatické myšlení či digitální gramotnost jsou potřebné na pracovním trhu již nyní. Ukazuje se, že školy nejenže nevzdělávají pro budoucnost, ale již ani pro současnost. Bohužel to budou české děti, které budou na pracovním trhu oproti svým vrstevníkům znevýhodněné, a je tristní, že to nechává všechny klidnými,“ řekla př

edsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.

Šetření podle ní také ukázalo na velké rozdíly mezi nižšími stupni osmiletých gymnázií a druhými stupni na základních školách. „Ukazují se tak rozšiřující nůžky mezi jednotlivými typy škol a bohužel je to hlavní vzdělávací proud, který nestíhá reagovat na současné změny,“ uvedla Mazancová.

„Úroveň výsledků žáků je průměrná, v případě základních škol dokonce podprůměrná. Nejlepších výsledků dosáhli žáci v úlohách ověřujících dovednosti spojené se získáváním informací z různých typů sdělení. Naopak v úlohách zaměřených na uživatelské dovednosti a logické myšlení i užití algoritmů byli žáci méně úspěšní,“ dodal pro iDNES.cz Andrys.

„Nemyslím, že problematika klesající úrovně logického myšlení u studentů je způsobena pouze školou,“ míní učitelka informatiky Iveta Procházková z královéhradeckého Gymnázium J. K. Tyla.

Pokles je podle ní zapříčiněn touto dobou, kdy je dětem spousta věcí zjednodušována, čemuž se škola musí přizpůsobit. „Člověk, kterému je vše usnadňováno, nemá potřebu přemýšlet, natož logicky uvažovat. A samozřejmě platí, že nejlépe si osvojujeme dovednosti opakováním, takže když nejsme zvyklí přemýšlet při každodenních činnostech, nedovedeme pak logicky uvažovat ani při úkolech náročnějších, což nás demotivuje od dalšího rozvoje v této oblasti,“ dodává.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Soud definitivně osvobodil policistu, který autem zastavil motorkáře

Policista Šimon Vaic je viněn z těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti kvůli...

Policista Šimon Vaic, který čelil obžalobě kvůli tomu, že zahradil ujíždějícímu motorkáři cestu autem v roce 2017,...

Soukup chce dobýt Evropský parlament. Z TV Barrandov zmizí jeho pořady

Jaromír Soukup na snímku z března 2016

Jaromír Soukup učinil zásadní životní rozhodnutí, píše TV Barrandov na svém twitterovém účtu. Podle Info.cz Soukup...

Policie dopadla údajné vrahy čerpadlářky v Nelahozevsi

Dům ve Vojkovicích na Mělnicku, kde policisté zadrželi podezřelého z vraždy...

Policie zadržela dva podezřelé z vraždy čerpadlářky z Nelahozevsi. Informaci iDNES.cz potvrdil policejní mluvčí Zdeněk...

Útočník na pódiu pobodal starostu Gdaňsku, ten na následky zranění zemřel

Starosta Gdaňsku Pawel Adamowicz při vystoupení na charitativní akci (13. ledna...

Na starostu polského Gdaňsku zaútočil během nedělního večera muž s nožem. Stalo se tak při charitativní akci, kdy...

Tátové od rodin i gauneři. Podezřelí z vraždy pumpařky byli „známé firmy“

Dům ve Vojkovicích na Mělnicku, kde policisté zadrželi podezřelého z vraždy...

Oba měli rodinu, jeden z nich by se brzy měl stát otcem. Oba jsou z Mělnicka, kde byli známí kvůli své kriminální...

Další z rubriky

Měsíc ráno opět zrudnul, úplné zatmění doprovázel superúplněk

Měsíc nad Prahou při zatmění v ranních hodinách „zrudnul“. (21. ledna 2019)

V pondělních ranních hodinách nastalo úplné zatmění Měsíce, společně s ním byl vidět i superúplněk. Zatmění začalo...

Jako palivové dříví si lidé budou moci koupit stromy z kůrovcové kalamity

V lesích kolem Jihlavy je poslední měsíce rušno (na snímku práce u Lesnova)....

Lidé si budou moci od února zakoupit stromy z kůrovcové kalamity, nebo je sami vytěžit, a využít je jako palivové...

Přichází epidemie chřipky. Nemoc od podzimu zabila už sedm lidí

chřipka

Nastupuje epidemie chřipky, hodnotí situaci v Česku Státní zdravotní ústav. Nemocných je zhruba 1158 na 100 000...

3 nejčastější úrazy dětí a první pomoc: Víte, jak se zachovat?
3 nejčastější úrazy dětí a první pomoc: Víte, jak se zachovat?

Hlídáte je jako ostříž, ale stačí vteřinka nepozornosti a neštěstí je na světě. Pád na hlavičku, opaření nebo vdechnutí předmětu patří mezi nejčastější úrazy dětí. Jak je správně ošetřit, aby následky byly co nejmírnější?

Najdete na iDNES.cz