(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Taxikáři si na novelu počkají až rok. Poslanci nebudou „šít horkou jehlou“

  • 97
Poslanci v úterý odmítli možnost připravit drobnou ale rychlou změnu zákona, která by adresovala největší problémy v oblasti taxislužby. Místo toho se pustí do přípravy obsáhlejší novely, jejíž schválení však může zabrat i rok či déle. Hrozí tak další protesty taxikářů.

V úterý po poledni začala na půdě Poslanecké sněmovny schůzka ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) se zástupci sněmovních stran kvůli legislativnímu řešení v oblasti služeb typu Uber a Taxify.

Původním plánem, který prosazovala část poslanců hnutí ANO, bylo vytvořit „zúženou“ variantu novely zákona. Ta měla umožnit taxislužbám využívat místo taxametru mobilní aplikaci a zároveň zavést odpovědnost zprostředkovatelů za svoje řidiče.

Firmy Uber a Taxify by tak napříště zodpovídaly za to, že jejich řidiči splňují všechny povinnosti, které jim v oblasti koncesované přepravy osob náleží. Dnes za to zodpovídají jen jednotliví řidiči.

Na takové podobě novely a jejím zrychleném schválení už v prvním čtení se ale poslanci v úterý neshodli. „Tato možnost byla kritizována, asi oprávněně, že je spíše jen represivní a neřeší problém komplexně,“ uvedl Ťok na tiskové konferenci po skončení jednání poslanců.

„Bude to trvat déle, ale podáme komplexní poslanecký návrh“

„Vezmeme návrh, který ministerstvo dopravy nachystalo, jako materiál, který budeme nadále upravovat,“ dodal. Politické kluby podle něj teď shromáždí své případné připomínky či pozměňovací návrhy a za čtrnáct dní budou o novele jednat znovu.

Je ale jasné, že tímto způsobem změna zákona v nejbližší době schválena nebude a její projednání zabere delší čas. Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek mluvil na tiskové konferenci o jednom kalendářním roce a tak dlouhou dobu označil za nejzazší hranici i poslanec Patrik Nacher (ANO). 

„Je ale shoda na tom, že se to budeme snažit co nejvíce urychlit, aby to tak dlouho netrvalo,“ dodal Nacher. Pomoci by tomu měla i skutečnost, že novela má být podána jako poslanecký návrh zákona, což zrychlí její projednání ve vládě. 

Podle Ťoka se chce většina politických stran vydat směrem ke zrovnoprávnění všech služeb, které přepravu osob nabízejí. Konečnou podobu novely ale zatím nechtěl předjímat, protože se k ní teď budou vyjadřovat i další kluby.

Na nerovné podmínky v taxislužbě se v posledních týdnech snažili několikrát upozornit pražští taxikáři protestními kolonami, kterými blokovali dopravu. Naposledy kvůli nim stály i tramvaje.

Protesty taxikáři přerušili poté, co jim Andrej Babiš přislíbil možnost urychleného schválení novely, která by pravidla hry změnila. Otázkou tak zůstává, zda se po výsledcích dnešního jednání poslanců taxikáři znovu nevrátí do ulic.

Mluvčí Asociace koncesionářů v taxislužbě na dotaz iDNES.cz uvedla, že zatím není připravena situaci komentovat a že vyjádření poskytne až později odpoledne po konzultaci s dalšími organizátory protestů. 

Ťok je s taxikáři ochoten znovu jednat, ale dal najevo, že jim nehodlá ustupovat. „Jestliže tady někdo svými kroky prostředí dostal do stavu, že si vyrobil svoji vlastní konkurenci, a teď chce, abychom to za pár měsíců vyřešili, je to složité,“ řekl a podotkl, že tímto způsobem to vláda řešit nebude.

„Já jsem nakonec i rád, že to nebudeme řešit dvěma kroky, ale že se to udělá co možná nejkomplexněji. Je tady potřeba nejenom myslet na ty, kteří jsou dnes nejhlasitější, ale je potřeba, aby se to prostředí dostalo do nějaké rozumné roviny,“ řekl Ťok. Dodal, že si je vědom, že jsou taxikáři nejspíš právem rozlobení. „Nejde to ale prostě ušít rychlou jehlou přes noc,“ uzavřel.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video