Příbuzní obětí se na místo začali sjíždět kolem 13. hodiny. Nakonec se jich sešly asi tři desítky. Počtem za nimi jen mírně zaostávali novináři.
Pozůstalí nepojali odhalení pomníku jako veřejnou akci, proto ani nepozvali žádné oficiální hosty. Bez proslovů, potichu zavzpomínali na ty, které před pěti lety ztratili. Ke kříži u pomníku položili věnce a kytice. Zhruba po hodině setkání skončilo.
Policisté dbali na to, aby auta účastníků akce neohrozila provoz na nepřehledné a úzké frekventované silnici E 55.
Předseda občanského sdružení Nažidla 2003 Josef Pudil, který při havárii autobusu přišel o dvě dcery a další dvě příbuzné, přijel kromě manželky se čtyřletou dcerou. Terezka se narodila rok poté, co u Nažidel zemřely její sestry.
Pomník tvoří tunové balvany z Labe uložené do kruhu o průměru dvanácti metrů. Přišel zhruba na půl milionu korun, na jeho vybudování přispěly Karlovarský a Jihočeský kraj i soukromé firmy.
Další z pozůstalých po obětech Karel Hart vyjádřil přání, aby se pomník stal mementem, které bude hlavně politikům připomínat, že je potřeba provést legislativní změny, a tak podobným tragédiím zamezit.
Nezměnily se zákony ani silnice
Doposud se mnoho nezměnilo. Hned po havárii se politici předháněli, jak upraví zákony souvisící s řidiči autobusů. Třeba slibovali, že prosadí, aby řidiči autobusu nesměli jezdit mimo obec rychleji než 80 kilometrů v hodině. Jenže z toho rychle sešlo.
Poslanci nakonec odhlasovali alespoň to, že od loňského července musí řidiči autobusů podstoupit psychologické a neurologické vyšetření. Další změnu, která začne platit od letošního dubna, schválili jen kvůli tlaku Evropské unie.
"Souvisí to s pravidly pro autoškoly, která platí v celé Unii. Dosud museli lidé, kteří chtějí řídit autobus a projdou zkouškami v autoškole, podstupovat šestnáctihodinové školení. Od dubna bude to školení trvat od 180 do 240 hodin," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Při školení se budou zájemci učit i to, jak se chovat při mimořádné situaci. A budou muset také prokázat, že umějí bezpečně řídit.
. Stále vidím tu hrůzu, vzpomíná lékař |
Po nehodě dopravní odborníci poukazovali, že by stát měl něco udělat i s frekventovanou silnicí u Nažidel. V tomto ohledu je situace ještě horší než u změn zákonů.
Silničáři v úseku opravili jen svodidla a umístili sem značku zákaz předjíždění. Jinak je silnice stejná jako před pěti roky, byť by potřebovala přinejmenším rozšířit. "Na zdejší provoz je tu silnice moc úzká," uvedl šéf českokrumlovské dopravní policie Lubomír Veselý.
Žádné rozšíření vozovky se nechystá, protože auta z frekventované komunikace má odvést nová rychlostní silnice. Ta je však stále jen na papíře. "Úsek z Kaplice na Dolní Dvořiště, který by pomohl, by mohl být do roku 2012," řekl včera jihočeský hejtman Jan Zahradník.