Na polním letišti, kterému schází potřebná technika, se havarované letadlo dlouho nedařilo vyprostit. Navíc nebylo zřejmé, zda poté bude stroj okamžitě schopen letu. Za chemiky do Kuvajtu tak Tvrdíka odveze náhradní letadlo.
Podle prezideta Asociace obranného průmyslu Jiřího Hynka byla před startem náhradního letadla z Prištiny na místě už těžká technika, která pracovala na vyproštění původního letounu.
Za ranní nehodu pravděpodobně může letištní personál, který letoun špatně navedl na startovací dráhu. České letadlo, pro které byla zdejší ranvej příliš úzká, vyjelo z rozjezdové dráhy.
Nehoda, při které nebyl nikdo zraněn, se bude dále vyšetřovat.
Opravu komplikují polní podmínky
Podle ČTK ministr Tvrdík řekl, že v letecké terminologii se v případě českého letadla jedná již o leteckou nehodu.
Ze stroje se tedy muselo přečerpat palivo, zkontrolovat podvozek i další části letadla, které se při nehodě dotkly rozbředlé země.
Opravu letounu komplikovala skutečnost, že rusko-italské letiště v Prištině je malé a schází mu potřebná technika.
Náhradní letadlo TU-154, které přiletí z Prahy, s sebou proto veze vyprošťovací techniku.
Nehoda mění program mise
Díky nehodě se opozdí Tvrdíkův odlet do Kuvajtu, kde se na základně Dauhá měl sejít s českými i americkými vojáky.
"Dnešní program tak padá a posouvá se na zítra," uvedl Hynek. Tvrdík s delegací prý stihne pouze večeři u velvyslankyně; prohlídka výcviku a další akce musí počkat až na pondělí.
Do České republiky se náhradní letadlo s Tvrdíkem na palubě pravděpodobně vrátí až v pondělí pozdě večer.