Aby mohli lidé tento výjimečný okamžik sledovat na vlastní oči, uskutečnil se v sobotu na staveništi Den otevřených dveří. Právě během něj razicí štít o průměru téměř deseti metrů dokončil poslední metry jižního tubusu, který je dlouhý 4 150 metrů.
Definitivní proražení jižního tubusu se oproti původnímu odhadu o několik hodin zpozdilo. Přispěla k tomu jílovitá zemina, která razicí hlavu zalepovala a proto bylo nutné ji častěji zastavovat a čistit.
Práci stroje sledovaly na místě stovky lidí. Někteří přihlížející nevydrželi čekat a odcházeli už před proražením tunelu, vzápětí je však vystřídali další lidé, kteří stále přicházeli. Mnozí z nich si přinášeli fotoaparáty nebo si dění u tunelového portálu natáčeli na mobilní telefony. Na jejich bezpečnost dohlížela policie a báňská záchranná služba.
Nad staveništěm létal dron, který pořizoval videozáznam pro společnost Metrostav.
Přímo k razicí hlavě se však návštěvníci nedostali ani poté, co se zastavila. Z bezpečnostních důvodu pro ně byly vyhrazeny zóny, odkud si mohli zařízení prohlédnout. Dotazy přihlížejících zodpovídali zástupci stavbařů.
V příštím týdnu začnou technici razicí hlavu rozebírat a převezou ji k portálu u Kyšic. Ražba druhého tunelového tubusu začne na podzim.
Železniční tunel, který bude dlouhý více než čtyři kilometry, má stát zhruba dvě miliardy korun. Stane se součástí čtrnáctikilometrového koridoru mezi Plzní a Rokycany za čtyři miliardy korun. Nová železnice na této trase zkrátí jízdu vlaků asi o devět minut, soupravy tu budou moci jezdit rychlostí 120 až 160 kilometrů v hodině.
Štít razící tunel se po 16 měsících vynořil z podzemí (7.6. 2016)
7. června 2016 |