Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Trolejbusy se vracejí do módy, městům se hodí při boji s emisemi

Dopravní podniky postupně nahrazují klasické autobusy vozy s alternativními zdroji paliva. Redakce iDNES.cz oslovila ty v krajských městech, aby zjistila jaké motory preferují, aby snížily množství výfukových plynů ve městech a ulehčily tak obyvatelům od znečištění. Většina dopravců do budoucna počítá s elektrickými motory, populární je také pohon na plyn (CNG).
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Vidim ze mnoho u Vas jezdi trolejbusov polskich solaris;-)

0 0
možnosti

J71a42n 77M43o76l32n98á17r

23. 9. 2019 15:29

V našem máme Škodu 31Tr SOR a Škodu 30Tr SOR, ale jsou města , které mají Škodu 26Tr Solaris, kde je vozová skříň od Solarisu.Takže by se dalo nazvat hybridem.

0 0
možnosti

a budou v rozpálených městech někdy taky solární panely na střechách domů a krmit MHD nebo na orné půdě a bude stát - tedy poddaní platit za 1 kwh 12,50 Kč?

Budou ty trolejbusy už bez trolejí, ale na baterky a tankovat na konečné, když čekají?

A budou to stíhat na celou trasu?

A zavře i centrum Boje proti Klimatické změně (Poručíme větru dešti! se vrací ) metropole Praha centrum i pro papaláše ve služebních osobních autech na naftu i benzín?

A znáte tu pohádku Jak pejsek a kočička pekli dort?

Tak takhle všichni dopadneme!

3 2
možnosti

Bez trolejí rozhodně nebudou, protože liniové napájení je nejefektivnější a tedy i nejekologičtěšjí a nejekonomičtější. Tedy naopak, až opadne prvotní nadšení z elektrobusů, ať už na baterie nebo palivové články, tak se budou trolejbusové tratě stavět ve velkém, aby se ušetřily peníze i životní prostředí.

Jelikož trolejbus i elektorbus jsou v principu stejné - všechny fungují na stejnosměrný proud - tak jsou rozhodující ztráty při přenosu energie do vozidla a uvnitř vozidla. Tohle jednoznačně vyřazuje palivové články s jejich celkovou účinností cca 36%. Naopak trolejbusy mají díky velkým a tedy i efektivním měnírnám, které mohou mít baterie na ukládání nepotřebovaného reukperovaného proudu, nížším ztrátám ve vedení díky nížším přenášeným proudům a mezi sběrači a měniči není ztrátový prvek v podobě baterie, mnohem větší účinnost než bateriové elektrobusy. Další "nepodstatné" výhody trolejbusu jsou: nižší hmotnost a vyšší obsaditelnost při stejné délce vozu, díky tomu, že tam nejsou baterie; a nížší počet potřebných vozidel protože nemusí čekat na konečné až se dobije baterie.

Pro zajímavost dobití cca 42 kWh baterie u parciálního trolejbusu z cca 40% do plna při dobíjecím proudu 72 - 80 A podle trolejového napětí (nominální 600V), trvá zhruba 25 minut a elektrobusy mají běžně baterie o 250 kWh...

1 0
možnosti

Kde jsou prispevky zduraznujici to, ze ten trolejbus je extremne neekologicky a ma jen vyfuk v uhelne elektrarne?

3 1
možnosti

Jsou věci, které jsou obecně známé a není je třeba neustále zdůrazňovat.

1 0
možnosti

Jde v podstatě jen o jeden "drát". Jinak jsou to tramvaje bez kolejí..;-D

0 0
možnosti

S trolejí namísto různých bateriových experimentů to rozhodně levnější je a troufám si říct, že i ekologičtější. Jen zrovna tohle ekology z nějakého důvodu skoro nezajímá.

0 0
možnosti

Za předpokladu, že výroba elektrické energie je ekologičtější než spalování motorové nafty ve spalovacích motorech. Tedy za předpokladu, o jehož pravdivosti lze úspěšně pochybovat.

0 0
možnosti
Foto

Nebojte, ty emise doženou osobáky, co se courají za trolejbusem na dvojku.

0 7
možnosti

Vy jste ještě neviděl trolejbus, co jede 50 km/h ?

0 0
možnosti

M53i94r96e61k 27G58a81j97e10r

22. 9. 2019 16:48

Přímé náklady ... vyšly zhruba poloviční proti nákladům na provoz stejně velkých autobusů s dieselovým motorem,“ - Takže budou poloviční ceny jízdného?

4 3
možnosti
Foto

J12i61ř59í 77E68r70b75e31n

7. 10. 2019 23:09

Cena paliva je jen jednou z mnoha položek. Řidiči, mechanici nebo dispečeři mají svou mzdu bez ohledu na to, zda ten který spoj jede na naftu, plyn či elektrinu.

0 0
možnosti
Foto

Konecne neco, co dava smysl. Zase se objevuje Amerika.

7 0
možnosti

M77i59r44e93k 48G15a94j33e44r

22. 9. 2019 16:48

A kde jste něco takového v Americe viděl? Neříkám, že to tam neexistuje, ale musí to být docela rarita.

0 0
možnosti

Neřekl bych, že se vracejí do módy. Prostě se ukázalo, že jen málo dopravců vidělo ty výhody, které trolejbus má. A podle mých zkušeností je trolejbus rychlejší, tišší a má méně vibrací než autobus. Třeba v kopcovitém Brně, např. na Rokytově ulici, trolejbus bez problémů předjede autobus. Autobusový motor příšerně vibruje, když stojí. A u rozjezdu snad není nutno dodávat, co vydává větší hluk.

Někomu se možná nemusí líbit trolejové vedení, ale to je záležitost především elegance. Když jsem byl v Plzni u hlavního nádraží, kde trolejbusovou křižovatku protíná tramvajová trať, viděl jsem dokonalou práci montérů. A domnívám se, že významnou roli v tom hraje i projektant.

Elektrobus, potažmo parciální trolejbus, považuju za takový kompromis, ale určitě jeho vývoj není pokyn k tomu, aby se rušily trolejbusové tratě. Úseky bez trolejového vedení by měly být na méně vytížených trasách, kam nejezdí každý spoj linky (např. Hradec Králové -> Kluky nebo Plzeň-Božkov -> Letkov). Rozhodně si nemyslím, že je pomocný pohon na nějaké časté a pravidelné používání. Jeho použití bych viděl např. u zatažení do vozovny, za výlukových stavů nebo do lokalit s nižší poptávkou.

Zrušení trolejbusů se v případě Prahy ukázalo jako neprozíravé. To, co už v jiných městech funguje, Praha teprve testuje. Nevím, proč pořád chtějí vynalézat kolo a objevovat Ameriku.

12 0
možnosti

V Plzni je krásná taky křižovatka na Americké (zast. Mrakodrap), na kruhovém objezdu byly nedávno k výhybkám přidány nějaké (asi) diodové přepínače polarity, takže už tam ani nejsou mrtvé body na výhybkách (téměř) .R^ A v Plzni už přes 10 let jezdí trolejbusy s dieselagregátem Černice – NC Olympia a Božkov - Letkov, parciální trolejbusy s akumulátory jsou jen logickým upgradem.:-)

0 0
možnosti

P67e20t71r 73B47e40n96a

22. 9. 2019 13:53

rozhodne lepsi nez ty mega baterie na koleckach, ktere jsou snad jeste mene ekologicke nez naftovy motor

12 1
možnosti
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

AKTV už sedm let hájí zájmy televizí. Bojuje s piráty a za nové zákony

25. dubna 2024

Asociace komerčních televizí slaví letos na jaře již sedmé výročí od založení. Jejími prioritami...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  10:54

Přímý přenos V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  10:53

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Moderátorka Porupková ukázala jizvu v dekoltu a promluvila o rakovině

25. dubna 2024  10:48

Moderátorka zpráv FTV Prima Soňa Porupková (34) se na sociální síti svěřila fanouškům s tím, že má...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!