Trolejbusy se vracejí do módy, městům se hodí při boji s emisemi

  13:27aktualizováno  13:27
Dopravní podniky postupně nahrazují klasické autobusy vozy s alternativními zdroji paliva. Redakce iDNES.cz oslovila ty v krajských městech, aby zjistila jaké motory preferují, aby snížily množství výfukových plynů ve městech a ulehčily tak obyvatelům od znečištění. Většina dopravců do budoucna počítá s elektrickými motory, populární je také pohon na plyn (CNG).

Setkání trolejbusových generací v Opavě. | foto: Magistrát města Opavy

Ještě před několika ledy platily trolejbusy v systémech městské hromadné dopravy spíš za odstrkovanou popelku. Jejich popularita byla v minulosti závislá hlavně na cenách ropy podle celkem jednoduché rovnice. Rostla cena nafty – trolejbusům se dařilo, cena nafty klesala – rušily se trolejbusové tratě. Jenže teď dopravní podniky hlásí, že se trolejbusy znovu vracejí do módy.

„Naše společnost upřednostňuje při snižování emisí nasazování trolejbusů a nahrazování určitých autobusových linek nebo jejich částí linkami bateriových, tedy parciálních trolejbusů, které zajišťují dopravu zcela bez plynných emisí a s výrazně nižší hladinou hlučnosti, a to i bez investice do výstavby trolejového vedení,“ popisuje Vojtěch Cekota, tiskový mluvčí Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice. Podobně se k obnovování vozového parku staví i v dalších městech.

Trolejbusy bez trolejí

Právě takzvané parciální trolejbusy jsou technologií, kterou města zavádějí stále častěji. Pokud vozy jezdí v místech, kde je vybudována trolejová trať, chovají se jako běžné trolejbusy. Mají ale obrovskou výhodu a tou je baterie. Díky ní není provoz parciálního trolejbusu závislý pouze na trolejích a může vyjet i do míst, kde trolejové vedení chybí. Města tak mohou využívat výhod elektromotorů a nemusejí při tom budovat elektrickou trať v každé ulici. V praxi tak mohou nahradit část autobusů právě trolejbusy.

Fotogalerie

Pod dvou letech testování pořizuje zlínský dopravní podnik sedm nových strojů. Přesvědčily jej i nízké náklady na provoz.

„Přímé náklady na spotřebovanou energii při bateriovém provozu obou trolejbusů v našem sledování vyšly zhruba poloviční proti nákladům na provoz stejně velkých autobusů s dieselovým motorem,“ uzavírá Cekota.

V Plzni mají s trolejbusy dlouholetou zkušenost. První trať byla ve městě spuštěna v roce 1941 a trolejové vedení se postupně stalo páteří místní MHD.

„Co do podílu čistě elektrických trakcí je náš dopravní podnik dlouhodobě na špici, 65 procent dopravního výkonu totiž zajišťujeme tímto způsobem. To je největší podíl mezi všemi dopravními podniky v Česku,“ popisuje mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro. Celkově ve městě každý rok najezdí elektrické motory téměř deset milionů kilometrů. Z 93 trolejbusů vlastní Plzeň 25 vozů, které dokážou jezdit i na baterie.

A přidávají se i další města. Nové vozy s elektrickými motory pořídila například Jihlava, Ostrava a Pardubice. Praha od roku 2017 testuje trolejbusy s bateriemi - 45 let poté, co poslední generace trolejbusů v hlavním městě zanikla. Hradec Králové má ve svém vozovém parku kromě trolejbusů také 25 elektrobusů. První elektrobus opatrně zkouší také Olomouc.

Praha zatím jen testuje

Brno a Ostrava mají ve svém vozovém parku také elektrické vozy, nejvíce důvěry ale v minulosti vložily do pořizování vozů na CNG, kterých každý z nich provozuje víc jak sto.

Vrátit zpátky k naftě se zatím nechystají. „Dopravní podnik Ostrava plánuje a realizuje obnovu vozového parku dnes již výhradně prostřednictvím vozidel s alternativními palivy,“ říká mluvčí podniku Karolína Rycková. Dodává, že se v současné době město chystá také na testování vodíku. Inovacím se nebrání ani Brno. V loňském roce brněnský dopravní podnik vyzkoušel jako první v Česku autobus poháněný biometanem vzniklým z odpadních vod.

Naopak Praha za dalšími velkými městy zaostává. Zatímco v jiných metropolích jsou nástupci autobusů na alternativní zdroj paliva běžnou součástí vozového parku, hlavní město je stále ještě spíše ve fázi testování.

„Na rozdíl od menších měst a regionů má Praha s ohledem na vyšší HDP jen velmi omezený přístup k případným dotačním titulům,“ vysvětlila za dopravní podnik Hana Pohanová. Regionální dopravci se při tom shodují, že dotační podpora je pro zavádění alternativních pohonů klíčová.

Dotace za šest miliard

Dopravci čerpají dotace z  programu IROP, který zajišťuj Ministerstvo pro místní rozvoj. „Podpora nákupu nízkoemisních a bezemisních vozidel je nejvýznamnější aktivitou specifického cíle IROP: Zvýšení podílu udržitelných forem dopravy,“ uvádí mluvčí resortu Vilém Frček. Dodává, že jde zhruba o polovinu dotačních peněz. 

Dotace zatím podpořila 68 projektů a putovalo na ně 5,9 miliardy korun. Celkově bylo zatím nakoupeno 699 vozidel. Stále ještě vedou autobusy, respektive jejich ekologičtější varianta na CNG. Těch bylo pořízeno celkem 417. Druhou nejsilnější položkou se ale staly právě trolejbusy, kterých města pořídila 152. Dotační podpora šla dále na elektrobusy a tramvaje.


  • Nejčtenější

Skončíte s rozdrceným tělem a roztříštěnými kostmi, hrozí čínský prezident

Čínský prezident Si Ťin-pching na návštěvě Nepálu pohrozil, že kdokoliv se pokusí rozdělit Čínu, skončí s "rozdrceným...

Syrská armáda se přesouvá k severním hranicím, aby odrazila turecký útok

Jednotky syrských vládních vojsk se přesouvají na Kurdy ovládaný sever země, kde mají "čelit turecké agresi vůči...

Zeman nastoupil v doprovodu dcery do nemocnice, zůstane tam do neděle

Prezident Miloš Zeman přijel v doprovodu ochranky a své dcery Kateřiny na interní kliniku Ústřední vojenské nemocnice v...

Johnson neprosadil dohodu s EU. Pak si řekl i neřekl o odklad brexitu

Dolní komora britského parlamentu na sobotním mimořádném zasedání neschválila návrh dohody o brexitu. Vláda premiéra...

Pusťte mě ven, volal mrtvý muž z hrobu. Pozůstalí se jen smáli

Pohřeb irského vojáka Shaye Bradleyho byl v mnoha ohledech velmi neobvyklý. Po umístění rakve se z hrobu začal ozývat...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

Čeští vědci chtějí vypěstovat odrůdu superpšenice, která vydrží sucho

Brzy se na polích možná bude vlnit pšenice, jejíž sklizeň neovlivní sucho, bude odolnější vůči chorobám a škůdcům, a...

Rodiče „šťastné loutky“ hledali pomoc, čeští experti kývli na výzkum

Kvůli častému smíchu se pacientům s Angelmanovým syndromem přezdívá „šťastné loutky“. Další příznaky už ale tak veselé...

Letní teploty ještě nekončí, tento týden bude až 23 stupňů

Velmi teplý ráz počasí z posledních dnů bude pokračovat i tento týden. Teploty při nízké oblačnosti překročí dvacítku,...

Premium

Malostranský zápisník: Jak virus Lubomír Zaorálek paralyzoval Sněmovnu

O tom, co je v parlamentu považováno za Sophiinu volbu, jak pomlázka posiluje českou státnost, kterým vraždám zatleská...

Najdete na iDNES.cz