Neděle 24. října 2021, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 24. října 2021 Nina

Trolejbusy se vracejí do módy, městům se hodí při boji s emisemi

  13:27
Dopravní podniky postupně nahrazují klasické autobusy vozy s alternativními zdroji paliva. Redakce iDNES.cz oslovila ty v krajských městech, aby zjistila jaké motory preferují, aby snížily množství výfukových plynů ve městech a ulehčily tak obyvatelům od znečištění. Většina dopravců do budoucna počítá s elektrickými motory, populární je také pohon na plyn (CNG).

Setkání trolejbusových generací v Opavě. | foto: Magistrát města Opavy

Ještě před několika ledy platily trolejbusy v systémech městské hromadné dopravy spíš za odstrkovanou popelku. Jejich popularita byla v minulosti závislá hlavně na cenách ropy podle celkem jednoduché rovnice. Rostla cena nafty – trolejbusům se dařilo, cena nafty klesala – rušily se trolejbusové tratě. Jenže teď dopravní podniky hlásí, že se trolejbusy znovu vracejí do módy.

„Naše společnost upřednostňuje při snižování emisí nasazování trolejbusů a nahrazování určitých autobusových linek nebo jejich částí linkami bateriových, tedy parciálních trolejbusů, které zajišťují dopravu zcela bez plynných emisí a s výrazně nižší hladinou hlučnosti, a to i bez investice do výstavby trolejového vedení,“ popisuje Vojtěch Cekota, tiskový mluvčí Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice. Podobně se k obnovování vozového parku staví i v dalších městech.

Trolejbusy bez trolejí

Právě takzvané parciální trolejbusy jsou technologií, kterou města zavádějí stále častěji. Pokud vozy jezdí v místech, kde je vybudována trolejová trať, chovají se jako běžné trolejbusy. Mají ale obrovskou výhodu a tou je baterie. Díky ní není provoz parciálního trolejbusu závislý pouze na trolejích a může vyjet i do míst, kde trolejové vedení chybí. Města tak mohou využívat výhod elektromotorů a nemusejí při tom budovat elektrickou trať v každé ulici. V praxi tak mohou nahradit část autobusů právě trolejbusy.

Fotogalerie

Pod dvou letech testování pořizuje zlínský dopravní podnik sedm nových strojů. Přesvědčily jej i nízké náklady na provoz.

„Přímé náklady na spotřebovanou energii při bateriovém provozu obou trolejbusů v našem sledování vyšly zhruba poloviční proti nákladům na provoz stejně velkých autobusů s dieselovým motorem,“ uzavírá Cekota.

V Plzni mají s trolejbusy dlouholetou zkušenost. První trať byla ve městě spuštěna v roce 1941 a trolejové vedení se postupně stalo páteří místní MHD.

„Co do podílu čistě elektrických trakcí je náš dopravní podnik dlouhodobě na špici, 65 procent dopravního výkonu totiž zajišťujeme tímto způsobem. To je největší podíl mezi všemi dopravními podniky v Česku,“ popisuje mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků René Vávro. Celkově ve městě každý rok najezdí elektrické motory téměř deset milionů kilometrů. Z 93 trolejbusů vlastní Plzeň 25 vozů, které dokážou jezdit i na baterie.

A přidávají se i další města. Nové vozy s elektrickými motory pořídila například Jihlava, Ostrava a Pardubice. Praha od roku 2017 testuje trolejbusy s bateriemi - 45 let poté, co poslední generace trolejbusů v hlavním městě zanikla. Hradec Králové má ve svém vozovém parku kromě trolejbusů také 25 elektrobusů. První elektrobus opatrně zkouší také Olomouc.

Praha zatím jen testuje

Brno a Ostrava mají ve svém vozovém parku také elektrické vozy, nejvíce důvěry ale v minulosti vložily do pořizování vozů na CNG, kterých každý z nich provozuje víc jak sto.

Vrátit zpátky k naftě se zatím nechystají. „Dopravní podnik Ostrava plánuje a realizuje obnovu vozového parku dnes již výhradně prostřednictvím vozidel s alternativními palivy,“ říká mluvčí podniku Karolína Rycková. Dodává, že se v současné době město chystá také na testování vodíku. Inovacím se nebrání ani Brno. V loňském roce brněnský dopravní podnik vyzkoušel jako první v Česku autobus poháněný biometanem vzniklým z odpadních vod.

Naopak Praha za dalšími velkými městy zaostává. Zatímco v jiných metropolích jsou nástupci autobusů na alternativní zdroj paliva běžnou součástí vozového parku, hlavní město je stále ještě spíše ve fázi testování.

26. března 2019

„Na rozdíl od menších měst a regionů má Praha s ohledem na vyšší HDP jen velmi omezený přístup k případným dotačním titulům,“ vysvětlila za dopravní podnik Hana Pohanová. Regionální dopravci se při tom shodují, že dotační podpora je pro zavádění alternativních pohonů klíčová.

Dotace za šest miliard

Dopravci čerpají dotace z  programu IROP, který zajišťuj Ministerstvo pro místní rozvoj. „Podpora nákupu nízkoemisních a bezemisních vozidel je nejvýznamnější aktivitou specifického cíle IROP: Zvýšení podílu udržitelných forem dopravy,“ uvádí mluvčí resortu Vilém Frček. Dodává, že jde zhruba o polovinu dotačních peněz. 

Dotace zatím podpořila 68 projektů a putovalo na ně 5,9 miliardy korun. Celkově bylo zatím nakoupeno 699 vozidel. Stále ještě vedou autobusy, respektive jejich ekologičtější varianta na CNG. Těch bylo pořízeno celkem 417. Druhou nejsilnější položkou se ale staly právě trolejbusy, kterých města pořídila 152. Dotační podpora šla dále na elektrobusy a tramvaje.

Koronavirus

Nemůže-li prezident republiky ze závažných důvodů vykonávat svůj úřad, určuje článek 66, jakým způsobem se o jeho pravomoci podělí další ústavní činitelé.

  • Nejčtenější

Herec Alec Baldwin při natáčení zastřelil kameramanku a postřelil režiséra

Americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu s titulem Rust v Novém Mexiku zastřelil hlavní kameramanku a...

Mynář zveřejnil video. Zeman podepsal svolání Sněmovny bez data

Vedoucí prezidentské kanceláře Vratislav Mynář ve čtvrtek zveřejnil videozáznam s prezidentem Milošem Zemanem, jak v...

Zeman není schopen vykonávat funkci, Senát začne řešit odebrání pravomocí

Senát zahájí proceduru odebrání pravomocí prezidentovi Miloši Zemanovi, který není schopen vykonávat žádné pracovní...

Muž v USA znásilňoval ženu v metru, cestující jen přihlíželi a natáčeli

Obyvatele americké Filadelfie šokoval případ znásilnění v metru. Přihlíželo mu několik cestujících, ale nikdo z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Testy zdarma končí, zkrátí se i jejich platnost. Hospody musí kontrolovat

Provozovatelé restaurací budou muset od listopadu kontrolovat očkování či testy na covid, oznámil po jednání vlády...

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Hradní patálie s krizovou komunikací

Premium „Situace je nadmíru výtečná.“ Nezapomenutelný výrok pražského primátora Igora Němce těsně před zatopením metra a velké...

Nejdéle sloužící poslankyně s ostrým jazykem. Zemínovou nezlomili ani komunisté

Za první republiky pronesla osm tisíc projevů a stovky interpelací a intervencí na schůzích Národního shromáždění a...

Horší disciplína i zdatnost. Uzavřené školy zanechaly na dětech následky

Pandemie převrátila život všem, značný dopad měla na děti. Následky jsou půl roku od postupného návratu do lavic dobře...

Nákaza má hodnoty z poloviny dubna. Skokově přibylo hospitalizovaných

V pátek přibylo v Česku 4224 nakažených koronavirem, což bylo nejvíce za den od 13. dubna. Nárůst počtu pozitivních...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...

Střelba proti kameře je běžná, ale herec za nehodu nemůže, tvrdí Dvořák

Zpráva, že americký herec Alec Baldwin při natáčení westernu zastřelil kameramanku a postřelil režiséra, vyvolala...

RECENZE: Je to vůbec ještě legální? Úchylná Succubus šokuje za každou cenu

Novinka od autorů nechvalně proslulého Agony sice po herní stránce trochu vyspěla, stále se však opírá především o co...