Za zřícení Trojské lávky může správce, postupoval špatně, říká soudní znalkyně

  • 491
Správce Trojské lávky mohl podle soudní znalkyně v oboru stavebnictví Miloslavy Pošvářové předejít neštěstí, kdyby využil jinou metodu prozkoumání jejího technického stavu. Pošvářová odhaduje, že za zřícením lávky stála zkorodovaná závěsná lana a tvrdí, že v podobném havarijním stavu mohou být i další mosty.

Dokážete při pohledu na snímky z místa neštěstí alespoň odhadnout, jak ke zřícení Trojské lávky došlo?
Myslím si, že došlo ke korozi závěsných lan.

Na lávce ale od roku 2012 probíhá pravidelné geodetické měření jejích průhybů. K poslednímu došlo dokonce nedávno, na začátku listopadu. Proč se nepodařilo hrozbu zřícení odhalit?
Když to řeknu laicky, tak geodetické měření neodhalí pokles předpětí. To je velmi rychlý proces. Pokud dojde k prokorodování lan, tak se lávka zřítí hned, protože jakmile praskne jedno lano, hned za ním prasknou i ta další. Dojde tak ke zřícení velmi plynulému a rychlému.

Takže geodetické měření je podle vás špatně zvolenou metodou?
Přesně tak, správnou diagnostikou mělo být okamžité nasazení malých kamer. Těmi se mělo jít do kabelových kanálků a důkladně prozkoumat, kde přesně koroze je a v jakém rozsahu konstrukci zasáhla.

O většinu mostů a lávek, včetně té trojské, se v Praze stará městská firma Technická správa komunikací (TSK). Její zpráva o stavu pražských mostů z loňského roku označila stav Trojské lávky za špatný a upozorňovala na „výrazné oslabení předpínacích lan s aktivním korozním procesem a řadu atypických poruch, které ovlivňují statiku nosné konstrukce a jsou prakticky neopravitelné“. Ve zprávě také stojí, že se stav bude zhoršovat a do pěti let nebude možné lávku využívat. Přesto nedošlo k rekonstrukci lávky a lidé po ní mohli nadále chodit. Vyčkává podle vás Praha s opravou mostů příliš dlouho?
Hlavně používá diagnostické metody a nápravná opatření, která jsou naprosto nevhodná. Já kdybych dostala do ruky takovou zprávu, jakou zmiňujete, tak vám jednoznačně řeknu, že je geodetické měření naprosto k ničemu. Měly se použít vhodné diagnostické metody, které jsem už zmiňovala, a ve chvíli, kdy by se zjistilo, že je rozsah korozního poškození velký, se měl okamžitě provoz na lávce zastavit. 

Miloslava Pošvářová (54 let)

Miloslava Pošvářová, bývalá šéfka Úseku kontroly a kvality staveb ŘSD.
  • Je česká stavební inženýrka a soudní znalkyně ve stavebnictví.
  • Jako někdejší ředitelka úseku kontroly kvality staveb Ředitelství silnic a dálnic je také známou kritičkou kvality dopravních staveb v České republice.
  • S Prahou se již kvůli mostům dostala do křížku, když vypracovala posudek k trestnímu oznámení kvůli stavu Libeňského mostu. 
  • Ve volbách do Senátu v roce 2014 neúspěšně kandidovala jako nestraník za koalici kterou tvořily Strana zelených a Česká pirátská strana.

Proč lávka spadla zrovna teď?
Určitě k tomu mohly přispět teploty pod nulou. Je to navíc dynamicky namáhaná konstrukce, ta lávka je zavěšená, takže chvění a dynamické účinky od chůze lidí přispívají k vyšším rizikům. 

TSK ve zmíněné zprávě uvádí sedm různých stupňů poškození pražských mostů, Trojská lávka získala třetí nejhorší známku. Její stav mohl být ohodnocen i jako havarijní, ale nebyl. TSK tedy minulý rok nepovažovala situaci kolem lávky za kritickou.
Pokud to někdo ohodnotil do stavu pět, tak lávku skutečně můžete provozovat a není tam žádné omezení. Pokud tam ale bylo zjištěno tak velké riziko koroze, tak to mělo být dáno rovnou do sedmičky a mělo se začít s diagnostikou.

Nejde ale jen o váš názor?
Pokud vám někdo napíše do protokolu o prohlídce, že tam jsou prokorodovaná lana, tak se musí zjistit, v jakém stavu skutečně jsou a jak moc jsou korozí zasažena. A podrobnější diagnostiku samozřejmě musí nařídit majetkový správce, který musí umět odhadnout rizika. 

Bude obtížné zjistit, proč se lávka zřítila?
Lávka je ve stavu, kdy se dají velmi dobře odebrat a vyhodnotit vzorky a zjistit, kde lano prasklo. Odhalit přesnou příčinu tak podle mě nebude technicky složité.

A zjistit, kdo je za její zřícení odpovědný? 
Podle mě je to jasně majetkový správce, který za mosty odpovídá, tedy TSK.

Není ale stav mostů i odpovědností magistrátu, který na jejich opravy uvolňuje finance?
To je další problém. TSK má ve chvíli, kdy spravuje havarijní objekty, požádat o finanční dotace a město jí je pak přiděluje. Jenže město už nezajímá, na co TSK peníze použila. Nezajímá ho, jaké mosty se opravily, nezajímá ho zpětná vazba, nebo jestli nejsou nějaké další problémy a zda nemá vyčlenit více peněz na diagnostiku a údržbu objektů.

Komentář TSK:

Mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková v sobotu odmítla tvrzení soudní znalkyně komentovat. „Nejdéle po nedělní dvanácté hodině vydáme k celé události tiskové prohlášení, nebo uspořádáme tiskovou konferenci. V tuhle chvíli je zatím na jakékoliv analýzy příliš brzo, čekáme na další vyhodnocení i způsoby zajištění,“ uvedla pro iDNES.cz.

Nemůže se ale TSK vymluvit na to, že na opravu mostů nemá od politiků dost peněz?
Pak má ale ty mosty zavřít. Na to má plné právo.

Nezníte, pokud jde o české mosty, příliš optimisticky. Myslíte si, že jsou i některé z dalších mostů v podobném stavu jako Trojská lávka?
To beze sporu jsou. Správa a údržba mostních objektů je zoufalá. A není to jen problém Prahy, znám i situaci na Ředitelství silnic a dálnic. Na majetkovou správu a údržbu obecně nejde mnoho peněz a kvalita mostů se oproti minulým letům výrazně zhoršila. Obávám se, že po Studénce, která se odehrála už v roce 2008 a kde bude příští týden v pátek konečně po téměř deseti letech vynesen rozsudek, a teď po Trojské lávce, si budeme muset bohužel počkat na víc podobných katastrof. A pak se snad něco změní.
(V srpnu 2008 se na železniční trať mezi Prahou a severní Moravou ve Studénce na Novojičínsku zřítila ocelová konstrukce opravovaného mostu. Do sutin narazil vlak a na místě zahynulo šest lidí. pozn. red.)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video