"Výkup transformátorů a drážních tlumivek," stojí například na webu teplické firmy Autolikvidace Mazan. "Ale to platí jen pro dráhy nebo firmy, které pro dráhy pracují. Od lidí bych to nevykupoval," dušuje se majitel firmy Stanislav Mazan.
To však na webu napsáno není. "Na nějaké stránky jsem to dopisoval, jestli to tam není, tak je to špatně," dodává.
Dráhy, přesněji řečeno Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), však do sběrny pana Mazana kovový odpad nevozí. "V rámci odprodeje kovového odpadu postupujeme přesně v souladu se zákonem a na odkup vyhlašujeme veřejné výběrové řízení," říká mluvčí správy Tomáš Drvota.
"Vítěz soutěže odkupuje odpad centrálně pro oblast Čech a oblast Moravy za přesně daných smluvních podmínek. Proto odpad neprodávají jednotlivé organizační složky SŽDC do konkrétních sběren," popisuje Drvota.
Právě kvůli výkupnám kovů se v Ústeckém kraji krade na železnici ve velkém. "Drzost zlodějů nezná hranic. Oni nekradou jen volně položené věci, ale už je také vykopávají ze země. A je to organizované," uvádí mluvčí SŽDC Halla.
Kradou se hlavně transformátory
Odhalit zpětně, kdo dráty z kabelů do sběrny kovů přinesl, není lehké. "Mně sem chodí denně 50 až 60 lidí s kabely," uvedl pracovník jedné z teplických výkupen.
Správa chce na svůj majetek více dohlížet a zloděje od krádeží odradit. "Zvažujeme, že si najmeme bezpečnostní agenturu," říká Halla.
SŽDC nechce prozradit počty krádeží na železnici, prý z bezpečnostních a taktických důvodů. Severní Čechy jsou ale pověstné a dlouhodobě vedou statistiky krádeží. Mezi zloději je oblíbená hlavně trať mezi Ústím a Chomutovem.
Loni se ztrácely hlavně měděné transformátory, které hlídají, zda má vlak volnou cestu. Bez nich musí strojvedoucí zastavit a provoz řídí výpravčí. Loni jich zmizelo přes 60, což znamenalo, že se v Ústeckém kraji postupně spotřebovaly nejen zdejší náhradní transformátory, ale i všechny ostatní z celé země. V polovině roku již nebyla za ukradené typy náhrada.