Organizace Transparency International a sdružení Naši Politici proto budou v rámci projektu Transparentní volby prověřovat financování a průhlednost kampaní podle vlastních kritérií. "Chceme zjišťovat, kde kandidáti berou peníze a za co konkrétně je utrácejí. Budeme také sledovat všechny prezidentovy muže, kteří se nějak podílejí na kampani," uvedl Jiří Fiala ze sdružení Naši Politici.
Výsledky svých zjištění budou organizátoři projektu zveřejňovat průběžně již před volbou. "Naším cílem je to, abychom si nezvolili prezidenta, u kterého existují pochybnosti již ohledně financování kampaně," uvedl ředitel Transparency International David Ondráčka.
Prováděcí zákon k přímé volbě prezidenta prošel hladce, schválili ho poslanci i senátoři napříč politickým spektrem. Zákon stanovuje, kolik maximálně mohou kandidáti v kampani utratit, nařizuje vedení povinných transparentních účtů a zveřejňování účetnictví na webu (více o zákonu čtěte zde).
Kandidátům na Hrad chybí průhledná konta i informace o kampaních
Zatím prezidentští kandidáti při zajišťování průhlednosti svých kampaní příliš svědomití nejsou. Na jejich webových stránkách většinou chybí jakékoli informace o volebních týmech, financích i sponzorech.
Na co se aktivisté zaměříOrganizátoři projektu Transparentní volby budou prověřovat, zda mají kandidáti snadno dohledatelný transparentní účet a jestli dokládají veškeré své příjmy a výdaje. Kandidáti by podle nich měli zveřejnit předpokládané a posléze reálné celkové náklady na kampaň. Dále se aktivisté zaměří na volební týmy i dobrovolníky, kteří s kampaní pomáhají. Prověřovat budou náklady na mítinky a další předvolební akce či prostředky na reklamu ve všech typech médií. Prověří také, se kterými mediálními a PR agenturami kandidáti spolupracují. |
Transparentní konto, jehož příjmy a výdaje si může kdokoli zobrazit on-line, mají například Jan Fischer, Miloš Zeman či Karel Schwarzenberg. "Tito kandidáti však mají účty pečlivě skryté v hloubi svých webových stránek a běžný uživatel má problém je najít," uvedl Ondráčka.
Do této společnosti se ve čtvrtek zařadila i Jana Bobošíková. Účet založily místopředsedkyně strany Suverenita a pojmenovaly ho "Jana Bobošíková na Hrad".
Podobná situace jako s účty je i s informacemi o volebních týmech a sponzorech. Podrobnosti zatím zveřejnil jen Jan Fischer. Na jeho předvolební kampani se podílí například mediální magnát Jaroslav Soukup nebo Jan Novák, který byl kvůli tomu odvolán z pozice náměstka Národního bezpečnostního úřadu.
Složení týmů ostatních kandidátů zatím není příliš jasné. Třeba na webových stránkách Miloše Zemana nejsou o volebním týmu žádné informace. Podle Ondráčky však za jeho kampaní z velké části stojí Sdružení přátel Miloše Zemana, jehož hlavním dárcem je lobbista a Zemanův přítel Miroslav Šlouf (o financování Zemanovy kampaně čtěte zde).
Na nápravu nedostatků budou mít kandidáti čas od úterka, kdy vyprší zákonem stanovená lhůta pro sběr podpisů a o prezidentských kandidátech bude definitivně jasno, následující dva týdny.
Podpisy se dají snadno falšovat
Právě do úterka totiž nezávislí kandidáti musí odevzdat petiční archy minimálně s 50 tisíci podpisů svých příznivců (více čtěte zde). Ministerstvo vnitra by pak mělo prověřit pravost alespoň 8,5 tisíce podpisů.
Aktivisté však upozorňují, že podpisy se dají lehce zfalšovat. Zákon totiž ministerstvu pouze ukládá zkontrolovat v rejstříku osob, zda podepsaní občané existují. Tím ověřování končí.
Podle nevládních organizací je však nutné alespoň část podepsaných kontaktovat a prověřit, zda skutečně podepsali. "Pokud by se našly mrtvé duše, je to dost zásadní a takový kandidát by neměl být připuštěn k volbě," uvedl Ondráčka.
Při prověřování kandidátů budou nevládní organizace kromě veřejně dostupných zdrojů čerpat také z podnětů občanů a od samotných prezidentských kandidátů. "Po zkušenostech z jiných voleb myslím, že kandidáti budou spolupracovat. Je to v jejich zájmu. Pokud odmítnou, nedělají si tím pozitivní reklamu," uvedl Jiří Fiala.
Aktivisté se prý také těší, že se na ně obrátí samotní kandidáti s informacemi o svých soupeřích. "I takováto negativní kampaň je součástí hry," uvedl Ondráčka.