Vláda chce privatizační klenot prodat sama, očekává cenu nejméně sto miliard korun. Topolánek zároveň slibuje, že třetinu utržených peněz pošle Praze a Středočeskému kraji na silnice a železnice.
Zatímco středočeský hejtman Petr Bendl s tím souhlasí a Topolánkovu slibu věří, Pavel Bém nikoliv. Nestojí o peníze získané z prodeje, ale žádá převést na město balík 34 procent akcií Letiště Praha ještě před privatizací. "Diskuse o tom, zda má Praha dostat akcie předem, jsme po analýze odmítli. Část výnosu však dostane," říká premiér.
O garanci svého stranického šéfa pochybuje pražský primátor. Dokonce naznačuje, že Topolánkův kabinet nemusí vydržet dlouho a že následující vláda slib poslat peníze hlavnímu městu nemusí ctít.
Magistrát by musel žádat vládu o peníze
"Chci mít stoprocentní garance, že Praha skutečně nepřijde zkrátka. Jestli věřím vládě? Ano, ale jak dlouho tady bude? Chceme jistoty," trvá Bém na akciovém podílu.
Pražské radnici se zároveň nelíbí, že o penězích z letiště nemůže rozhodovat sama. Byly by uložené na státním účtu a magistrát by musel před každou akcí požádat vládu, aby část peněz poslala.
Navíc si Topolánek dal podmínku, že Praha a Středočeský kraj miliardy dostanou, jen když je investují do infrastruktury spojené s letištěm – třeba do metra, silnic a železnice.
Obava, že Topolánek nakonec Praze peníze nedá nebo jí bude mluvit do jejich utrácení, nemusí být jediným důvodem sporu s Bémem. Podle některých zdrojů chce primátor akcie proto, aby mohl spolurozhodovat o tom, komu se Letiště Praha prodá.
Desítky zájemců o letiště
"To je věcí exekutivy, Praha bude postupovat v souladu s vládou," popírá to Bém. Avšak jeho přítel a mocný pražský lobbista Roman Janoušek má osobní vazby na ruzyňský management.
Týdeník Ekonom například upozornil, že šéf ruzyňského letiště Miroslav Dvořák staví v Praze vilu na Janouškově pozemku.
O letiště ve středu Evropy už projevilo zájem 65 zájemců z celého světa. Topolánkova vláda chce získané peníze rozdělit na tři díly – třetinu zmíněným regionům, třetinu na drahou penzijní reformu a poslední díl poslat na nové silnice a dálnice.