Radim Fiala a Tomio Okamura z SPD před jednáním Sněmovny o důvěře menšinové...

Radim Fiala a Tomio Okamura z SPD před jednáním Sněmovny o důvěře menšinové vládě Andreje Babiše. (10. 1. 2018) | foto: Petr Topič, MAFRA

Okamurova strana dala 7,4 milionu za PR a analýzy. Tají, komu peníze šly

  • 431
Do minulého týdne musely politické strany předat úřadům ke kontrole financování loňských parlamentních voleb. Dva dny před termínem odešlo z účtu hnutí SPD Tomia Okamury téměř 7,4 milionu korun za PR a analýzy. Strana odmítla sdělit, komu peníze putovaly. Okamurova minulá strana Úsvit se rozpadla, když ho jeho spolustraníci obvinili, že stranu pomocí PR služeb tuneloval. To ale policejní vyšetřování neprokázalo.

V případě SPD téměř 4,5 milionu stálo „mediální zastoupení a poradenství PR při volbách“. Komu SPD sumu zaplatila, její představitelé deníku MF DNES nesdělili.

„Tyto částky byly vyplaceny na základě řádných smluv, které byly uzavřeny s cílem zajistit analytickou část řízení volební kampaně,“ odpověděla jen obecně mluvčí SPD Michaela Dolenská na otázku, kdo peníze od strany obdržel. Okamura sám podle ní pro dotazy k dispozici nebyl.

SPD si prý za peníze pořizovala i vlastní interní voličské průzkumy, protože zavedeným agenturám pro výzkum veřejného mínění nedůvěřuje a jejich práce je podle hnutí chybná či ovlivňovaná.

Okamuru vyloučili z klubu Úsvitu, hnutí po něm žádá zpět 760 tisíc

Ač se za průzkumy ve většině případů platí hned, vydala SPD za ty své teprve letos v lednu dle transparentního účtu 2,9 milionu korun.

Účetnictví kampaně všech politických stran, které se podzimních voleb účastnily, nyní analyzuje Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran (ÚDHPSH). A peníze z transparentního účtu SPD odešly doslova v posledních dnech před tím, než úřad část dat zpřístupnil.

„Strany měly povinnost nám dodat například i veškeré faktury. Úřad v následujících dnech toto účetnictví v nějaké podobě zveřejní, aby do něj mohl nahlédnout každý volič. Vypovídající bude například účetní kniha,“ uvedl člen úřadu Jan Outlý.

SPD tvrdí, že úředníkům příjemce přizná. „Úspěch volební kampaně SPD jednoznačně prokázal, že vynaložené prostředky byly investovány správně a efektivně. Smlouvy podepsané 3. 7. 2017 má SPD k dispozici a je připravena je předložit oprávněným kontrolním orgánům. Splatnost byla smluvně dohodnuta za celou dobu spolupráce a to do konce ledna 2018,“ dodala mluvčí Dolenská.

Už nyní je ale jasné, že SPD za PR a analýzy zaplatila výrazně více než strany s podobným či větším volebním úspěchem.

Úsvit ruší smlouvy o propagaci Okamury. Hádá se o tu za 60 milionů

Hnutí ANO utratilo za PR služby ve volbách dle transparentního účtu jen těsně přes dva miliony korun.

Odměna pro uznávaného odborníka na marketing Jakuba Horáka, který pracoval pro Piráty, byla 792 tisíc. Strana vyplatila ještě čtyřikrát 40 tisíc za mediální poradenství.

Tyto dvě strany přitom byly po volbách právě za podařenou mediální kampaň experty velmi chváleny.

SPD nemá v účetnictví mluvčího ani volební štáb

Ač SPD zaplatila miliony za analýzy, některé položky ve volebním účetnictví jmenovány nejsou.

Okamurovým mediálním poradcem, který ho během kampaně osobně doprovázel na rozhovory s novináři, byl Mirek Deneš, jinak také mluvčí miliardáře Davida Berana, který podniká pomocí firmy Profi Credit v půjčkách. 

Soudy několikrát označily půjčky Profi Credit za v rozporu s dobrými mravy. Důsledkem takových půjček často bývají neoprávněné exekuce a s nimi i byznys exekutorů, který Okamura v kampani sliboval výrazně omezit.

MF DNES Deneš v minulosti tvrdil, že Okamurovi pomáhá zdarma a Beran s tím nemá nic společného. I tak ale podle zákona měla SPD služby mluvčího vykázat jako dar.

Peníze z Úsvitu šly lidem od Bárty, ukazují faktury

A pronájem pražského hotelu Čechie, kde Okamura slavil volební úspěch, stál podle vykázaných údajů pouze 500 korun. Jeho spolumajiteli přitom jsou i Tomáš Pitr a Roman Janoušek.

Celkem stála kampaň SPD 33,1 milionu. Například za reklamní plochy utratilo hnutí okolo 7 milionů. Zároveň nad rámec milionů SPD z transparentního účtu odešlo 90 tisíc jako honorář za přípravu kampaně. A skoro 200 tisíc za poradenství.

Za své volební noviny utratilo SPD přes 6 milionů korun. Objednala je agentura Strategic Consulting, k níž má velmi blízko Tomáš Hrdlička i další „šíbři“ ODS z Prahy i Chomutova z dob, kdy v těchto městech ovlivňovali dění. Hrdlička ale dlouhodobě tvrdí, že s Okamurovou stranou nemá nic společného.

Okamurova strana si ve volbách vydělala 173 milionů

Do SPD díky volebnímu úspěchu natečou v následujícím volebním období značné peníze od státu - celkem 173 milionů. Strana si na volební kampaň vzala v únoru 2017 úvěr osmnáct milionů, za který svým majetkem ručil Okamura a místopředseda hnutí Radim Fiala. 

Ve zprávě o financování se ovšem pochlubila, že ho loni v prosinci zcela splatila. Ve stejný den, co dorazily peníze od státu - téměř 55 milionů jako kompenzace nákladů voleb. 

Jde o desítky milionů a smlouvu, kterou dohodil Bárta, tvrdí Okamura

Pro Okamuru je otázka hrazení stranických nákladů dlouhodobě citlivá. Rozhádané vedení jeho předchozí strany Úsvit ho obvinilo, že stranickou pokladnu tuneloval za pomoci smluv na mediální služby.

Ty strana na jeho doporučení uzavřela se společnostmi ATM a 10 minutes. Jak před třemi lety upozornili Reportéři ČT, obě firmy měly jen fiktivní sídla, jedna z nich například v chatrči, kde přespávali bezdomovci. 

Statisíce pro firmu z chatrče bezdomovců

Faktury přitom nezasílaly tyto společnosti, ale podle tehdejšího tajemníka strany Jana Zilvara mu je k podpisu nosil v obálkách sám Okamura. Úsvit přitom platil sazbu i šest tisíc korun za hodinu. A konstatoval, že služby straně výrazně pomohly a je s nimi spokojený.

Nebyly to však první pochybnosti. Už v roce 2014 týdeník Reflex napsal, že předseda Úsvitu Tomio Okamura nechává sám sobě od svého hnutí proplácet statisícové faktury za PR služby, které měl odvádět i na Štědrý den a na Silvestra. 

Okamura věc vysvětloval tak, že šlo o vrácení peněz, které ze svého platil za volební kampaň, kvůli níž jím najatí lidé pracovali i během svátků.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video